Τι θα παίρνατε μαζί σας σε έναν άδειο πλανήτη για να εξασφαλίσετε την ευτυχία σας; Πόσο ρόλο παίζουν σε αυτήν οι περιρρέουσες συνθήκες της πραγματικότητας; Έχουμε την ευθύνη του κόσμου όλου; Έχουμε τη δύναμη να διαμορφώσουμε το δικό μας μικρόκοσμο; Μήπως τελικά η ευτυχία είναι καθαρά ατομική υπόθεση;
Αυτά και άλλα ερωτήματα επιχειρούν να θέσουν οι εικαστικοί Γιούλα και Όλγα Παπαδοπούλου παρουσιάζοντας μια ιδιότυπη συμμετοχική εγκατάσταση στο Bandapart Studio στην Καλαμάτα, με τίτλο “The eye of the beholder”.
Στο χώρο ηχογραφήσεων του στούντιο στήνεται μια εγκατάσταση/περιβάλλον που θα απευθύνεται ατομικά σε κάθε θεατή, δηλαδή κάθε θεατής θα εισέρχεται και θα τη βιώνει ξεχωριστά, ως ατομική «συνεδρία» συγκεκριμένης διάρκειας. Το διαδραστικό/συμμετοχικό αυτό μέρος του έργου θα διαρκέσει δύο ημέρες, ενώ την τρίτη μέρα θα προβληθούν στον ίδιο χώρο τα αποτελέσματα της όλης δράσης.
Το έργο “The eye of the beholder” αποτελεί το τρίτο μέρος μιας τριλογίας που περιλαμβάνει δύο προηγούμενες εγκαταστάσεις με τίτλους “Χωράφι 54” (2020) και “Το Άγνωστο Αριστούργημα” (2022). Όλα τα έργα της τριλογίας διαχειρίζονται θέματα που προέκυψαν από την είσοδο μας στην covid εποχή και που βιώνουμε ακόμα ως αντίκτυπο αυτής στην καθημερινότητα και στον τρόπο σκέψης μας. Στο “Χωράφι 54” (2020), μια εγκατάσταση σε ένα χωράφι στη μέση του πουθενά, δεν είχαν προσκληθεί καθόλου θεατές, λόγω της πανδημίας, παρά μόνο κοπάδια προβάτων και -κατ’ εξαίρεση- λίγοι φίλοι, με μπουφέ εγκαινίων αποκλειστικά σανό για τα πρόβατα. Στο “ Άγνωστο Αριστούργημα” (2022), οι θεατές συμμετείχαν ατομικά σε εικαστικές «θεραπευτικές συνεδρίες» καταπράυνσης του άγχους -που εκτοξεύτηκε κατακόρυφα στην covid εποχή- βασισμένες στο φαινόμενο των ASMR videos –η δημοτικότητα των οποίων εκτοξεύτηκε επίσης.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Αυτή τη φορά, θίγεται το θέμα της «ατομικής ευθύνης» αντιμετώπισης και διαχείρισης της πραγματικότητας, σε μια αντιπαράθεση και σύνδεση με την ψηφιακή/εικονική πραγματικότητα, στην οποία εμβυθιζόμαστε όλο και περισσότερο, ίσως γιατί είναι η μόνη που υπόσχεται μια πιθανή απόδραση σε νέες συνθήκες και νέους κόσμους στους οποίους έχουμε τον έλεγχο πλοήγησης, σε αντίθεση με μια πραγματικότητα που μας συμπαρασύρει σε όλο και πιο δύσκολες και απρόβλεπτες συνθήκες και καταστάσεις παγκοσμίως (πόλεμοι, προσφυγική κρίση, ενεργειακή κρίση, περιβαλλοντική κρίση, οικονομική κρίση κλπ).
Σε αντιδιαστολή με την ψηφιακή εικονική πραγματικότητα (virtual reality), η εξατομικευμένη πραγματικότητα (personal reality) που προτείνεται στην εγκατάσταση “The eye of the beholder” καλεί τον κάθε θεατή ξεχωριστά να κατασκευάσει χειρωνακτικά και απτά τη δική του συνθήκη, το δικό του περιβάλλον και το δικό του εικαστικό αποτέλεσμα, με τα υλικά και τα αντικείμενα που θα υπάρχουν στο χώρο, αλλά και με αντικείμενα που μπορεί ο ίδιος να φέρει, αν το επιθυμεί. Έτσι, το έργο είναι ρευστό και εντελώς διαφορετικό για κάθε συμμετέχοντα ανάλογα με τη δική του συμμετοχή και αλληλεπίδραση, ενώ το αποτέλεσμα θα καταγράφεται σε φωτογραφίες, που θα παρουσιαστούν όλες μαζί την τελευταία μέρα.
Με μια χιουμοριστική διάθεση απέναντι στην περίφημη «ατομική ευθύνη» που στιγμάτισε τον πολιτικό, κοινωνικό και υγειονομικό διάλογο της εποχής του covid, ο θεατής σ’ αυτή τη νέα εγκατάσταση επωμίζεται επιπλέον και την «ατομική ευθύνη» του εικαστικού αποτελέσματος μιας έκθεσης, μέσα από ένα κοινωνικό και δημιουργικό παιχνίδι.
*Οι θεατές καλούνται (προαιρετικά) να φέρουν μαζί τους ένα δικό τους αντικείμενο (αγαπημένο, σουρεαλιστικό, κάτι που τους εκφράζει κλπ)
Οπτικακουστική υποστήριξη: Κυριάκος Μαρίνης – Microtron, Γιώργος Δημητρακόπουλος – Bandapart
Graphic design: Danny Kargas
Επιμέλεια γεύσης: Έλενα Μποζαντζή – Mamellada
Η Γιούλα Παπαδοπούλου γεννήθηκε το 1974. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας (ΑΣΚΤ), είναι κάτοχος Master στις Ψηφιακές Μορφές Τέχνης (ΑΣΚΤ) και από το 2019 εκπονεί τη διδακτορική της διατριβή με θέμα τη βιντεοτέχνη στην Ελλάδα (Πολυτεχνείο Κρήτης, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών). Το εικαστικό της έργο εστιάζει στη βιντεοτέχνη. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και διεθνώς. Είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του Video Art Festival Μηδέν. Διδάσκει στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, στην κατεύθυνση Νέων Μέσων του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών.
Η Όλγα Παπαδοπούλου γεννήθηκε το 1977. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας. Το εικαστικό της έργο εστιάζει κυρίως σε εγκαταστάσεις μικτών μέσων, ζωγραφική και σχέδιο. Είναι συνεργάτης και επιμελήτρια του Video Art Festival Μηδέν και σε αυτό το πλαίσιο έχει επιμεληθεί παρουσιάσεις ελληνικής και διεθνούς βιντεοτέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.