Μία σημαντική, δραστήρια και εξωστρεφής ορχήστρα με διεθνείς διακρίσεις και προσωπικότητα, η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό την μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου θα ερμηνεύσει για πρώτη φορά στην εικοσαετή ιστορία της, το «Άξιον Εστί». Το εμβληματικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη θα παρουσιαστεί στην πρώτη αυθεντική του εκδοχή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 20 και 21 Νοεμβρίου 2013. Στη δυνατή ομάδα των συντελεστών περιλαμβάνονται, ο Γιάννης Κότσιρας, ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, ο Νίκος Καραθάνος στο ρόλο του αφηγητή και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων υπό την διεύθυνση του Σταύρου Μπερή.
Εκτός όμως από το «Άξιον Εστί», η Καμεράτα θα παρουσιάσει ένα από τα πιο συγκλονιστικά συμφωνικά έργα του 20ου αιώνα., τη συγκινητική 14η συμφωνία του D. Shostakovich, με σολίστ τη σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου και τον μπάσο Πέτρο Μαγουλά.
Ο καταξιωμένος μαέστρος της Καμεράτας, κ. Γιώργος Πέτρου βρήκε λίγο χρόνο, μεταξύ των προβών του, και απάντησε στις ερωτήσεις μας εν όψει των υπέροχων αυτών δύο συναυλιών για τη μοναδικότητα και τη σπουδαιότητα των έργων και των συνθετών τους αλλά και για το πλούσιο προσεχές πρόγραμμα των εμφανίσεων της Καμεράτας.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη
Cul.N.: Μια πολλά υποσχόμενη καλλιτεχνική συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στις 20 και 21 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη θα παρουσιαστεί από μια ομάδα διαφορετικών καλλιτεχνών που δημιουργούν αναμονή για το αποτέλεσμα. Πείτε μας για την αυθεντική πρώτη εκδοχή του έργου που θα απολαύσουμε και τη συμμετοχή της Καμεράτας σε αυτή την εμπειρία.
Γιώργος Πέτρου: Η α΄ εκδοχή του έργου (η οποία ηχογραφήθηκε από τον Μίκη με τους θρυλικούς συντελεστές της α΄ παρουσίασης) περιλαμβάνει μικρότερες ορχηστρικές δυνάμεις, και μια πιο λιτή αλλά διάφανη ενορχήστρωση. Οι ήχοι αναμειγνύονται με έναν υπέροχο τρόπο χωρίς να χάνεται το μεγαλείο και η συμφωνική διάσταση του έργου. Στην Καμεράτα είμαστε περήφανοι που παρουσιάζουμε αυτό το σπουδαίο έργο για α΄ φορά στην εικοσαετή ιστορία μας!
Cul.N.: Από τις πρόβες μέχρι στιγμής πώς θα χαρακτηρίζατε τη σύμπραξη επί σκηνής της Καμεράτας υπό τη διεύθυνσή σας, του Γιάννη Κότσιρα (ο οποίος ερμηνεύει 2η φορά το «Άξιον Εστί»), του Δημήτρη Πλατανιά και του Νίκου Καραθάνου;
Γ.Π.: Απλά ιδανική!!! Δεν θα μπορούσα να φανταστώ καλύτερο συνδυασμό δυνάμεων… Μετά το τέλος μιας πρόβας, ένας σπουδαίος μουσικός που παίζει στην ορχήστρα και έχει ερμηνεύσει το έργο πολλές φόρες μου είπε: “Ποτέ δεν έχει ξαναπαιχτεί έτσι το Άξιον εστί”!!
Cul.N.: Κινήστε με ευκολία μεταξύ πολλών και διαφορετικών ειδών. Το εύρος αυτό πιστεύετε πως είναι απαραίτητο για έναν καλλιτέχνη; Η κατανόηση άλλων μουσικών ειδών πόσο σας βοηθάει στη μουσική απόδοση του νοήματος της ποίησης του «Άξιον Εστί»;
Γ.Π.: Αν και ζούμε στην εποχή της ειδίκευσης, νομίζω ότι η γνωριμία και η ενασχόληση με πολλά μουσικά ειδή είναι απαραίτητη (τουλάχιστον για εμένα προσωπικά). Το κάθε είδος αποτελεί έμπνευση για την ενασχόληση μου με το άλλο. Και σίγουρα, ενσυνείδητα ή υποσυνείδητα περνούν στοιχειά από το ένα είδος στο άλλο. Αυτό τελικά είναι και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της κάθε ερμηνείας.
Cul.N.: Πρόκειται, αναμφισβήτητα, για ένα έργο –σταθμό όχι μόνο για την μουσική και ποιητική του αξία αλλά και για το αντίκρισμα του στο ευρύ κοινό. Είναι μια εποχή που έχει ανάγκη, κατά τη γνώμη σας, και πάλι το λόγο του Ελύτη και τη μουσική του Θεοδωράκη; Περισσότερο από πριν;
Γ.Π.: Πριν και τώρα και πάντα. Χρειαζόμαστε την μεγάλη Ελλάδα και το ελληνικό πνεύμα που μεγαλουργεί.
Cul.N.: Εκτός όμως από το «Άξιον Εστί», η Καμεράτα θα παρουσιάσει ένα από τα πιο συγκλονιστικά συμφωνικά έργα του 20ου αιώνα., τη συγκινητική 14η συμφωνία του D. Shostakovich, με σολίστ τη σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου και τον μπάσο Πέτρο Μαγουλά. Πείτε μας για τη συγκεκριμένη επιλογή και τον συνδυασμό των 2 έργων σε μία συναυλία.
Γ.Π.: Είναι απλό: μελοποιημένη ποίηση σε δυο ανυπέρβλητα αριστουργήματα! Επίσης Σοστακόβιτς και Θεοδωράκης: μουσικές με ορατούς η και αόρατους δεσμούς…
Cul.N.: Ποια στοιχεία του Σοστακόβιτς και ποια στοιχεία του Θεοδωράκη θαυμάζετε; Και ως προς τη μουσική τους και ως προς τις προσωπικότητές τους.
Γ.Π.: Η καλλιτεχνική ανησυχία, η αστείρευτη έμπνευση, το μεγαλείο, ο ανθρωπισμός, το ταλέντο, η διαχρονικότητα. Στη μουσική και στους ανθρώπους.
Γ.Π.: Η Καμεράτα είναι για όλους εμάς που δουλεύουμε σε αυτήν ένα μεγάλο στοίχημα: οι κορυφές, τα βραβεία, οι προσκλήσεις στο εξωτερικό, η δισκογραφία κατακτώνται με πολύ κόπο και θυσίες, ιδιαίτερα στη δύσκολη εποχή που ζούμε. Είναι τιμή για εμάς που οι νέοι μας εμπιστεύονται και που οι μεγάλες αίθουσες συναυλιών του εξωτερικού μας συμπεριλαμβάνουν στα προγράμματα τους.
Cul.N.: Τα μελλοντικά σας σχέδια ποια είναι; Τι θα θέλατε να έχετε επιτύχει επαγγελματικά σε 10 ή 20 χρόνια π.χ.; Προτιμάτε να βάζετε στόχους ή να κάνετε όνειρα;
Γ.Π.: Σε 10 η 20 χρόνια ούτε που το σκάφτομαι. Βραχυπρόθεσμα, θα ήθελα η Καμεράτα κι εγώ προσωπικά να συντελέσουμε στην έξοδο της χωράς μας από αυτή τη δίνη, και στην διάδοση του ελληνικού ονόματος σε όλο τον κόσμο.
Cul.N.: Τα όνειρα όμως, θα λάβουν την εκδίκηση του προέβλεψε-προφήτεψε ο Ποιητής; Είστε αισιόδοξος ή τα περιθώρια είναι λίγα για να αισιοδοξούμε;
Γ.Π.: Μόνον αισιόδοξος.
Cul.N.: Μετά τις δύο συναυλίες στις 20 και 21/11 στο Μέγαρο Μουσικής, ποιους σταθμούς περιλαμβάνει το πρόγραμμα της Καμεράτας; Υπάρχουν άλλα επαγγελματικά σχέδια μέχρι το τέλος της σεζόν;
Γ.Π.: Πολλά! Το άνοιγμα της ελληνικής Προεδρίας στις Βρυξέλλες, εμφανίσεις στο Monte Carlo, το Metz, την Aix en Provence, το Bordeaux, την όπερα της Βιέννης, το Theatre Champs-Elysees, την Opera Royale στις Βερσαλλίες, τα περίφημα PROMS του BBC. H οπερέτα του Θ. Σακελλαρίδη “Πικ Νικ” σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού στο Μέγαρο, πολλές συναυλίες στο ΜΜΑ, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, καθώς και στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Επίσης η κυκλοφορία πέντε (!) ηχογραφήσεων με την DECCA και την SONY Classical μέχρι το καλοκαίρι. Και έπεται συνεχεία …
foto: Ilias Sakalak
Οι συναυλίες θα πραγματοποιηθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 20 και 21 Νοεμβρίου 2013. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ