Γλαύκη Γκότση – Βλέμματα γυναικών στην τέχνη: Ένα βιβλίο για το γυναικείο κοινό της τέχνης τον 19ο αιώνα στην Ελλάδα

Το βιβλίο «Βλέμματα γυναικών στην τέχνη (1850-1900)», της Γλαύκης Γκότση, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νησίδες.

Το βιβλίο «Βλέμματα γυναικών στην τέχνη (1850-1900)» παρουσιάζει το γυναικείο κοινό της τέχνης κατά τον 19ο αιώνα στην Ελλάδα. Μέσα από τις σελίδες του έρχεται στο φως ένα σύνολο ανωνύμων και επωνύμων γυναικείων προσώπων, που ήρθαν σε επαφή με καλλιτεχνικά έργα και δημιουργούς, διατύπωσαν κρίσεις και εξέφρασαν τη γνώμη τους για το παρελθόν, το παρόν, ενίοτε και το μέλλον της τέχνης. Ποιες είναι οι γυναίκες αυτές και μέσα από ποιες διαδρομές καθίστανται θεάτριες της τέχνης; Ποιες εικαστικές παραστάσεις έλκουν ή απωθούν τα βλέμματά τους και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Με ποιον τρόπο και με τι είδους όρους αποτιμούν τα έργα που σχολιάζουν; Πώς τοποθετούνται απέναντι στις κυρίαρχες ιστορικές αφηγήσεις και αντιλήψεις περί καλλιτεχνικής δημιουργίας; Τα ερωτήματα αυτά επιχειρείται εδώ να απαντηθούν.

Με την αξιοποίηση δημοσιευμένων πηγών και αρχειακού υλικού η μελέτη εντοπίζει τις επισκέπτριες των καλλιτεχνικών εκθέσεων, αφουγκράζεται τις σχολιάστριες καλλιτεχνών και έργων, παρακολουθεί τις συγγραφείς πραγματειών και κειμένων για την αρχαία ή τη νεότερη τέχνη. Παράλληλα, εξετάζει τις απόψεις γνωστών προσωπικοτήτων της εποχής, όπως η Καλλιρρόη Παρρέν και η Καλλιόπη Κεχαγιά, αναδεικνύει την ποικιλία των ενδιαφερόντων και των θέσεων διαφορετικών θεατριών και επισημαίνει τον βαθμό στον οποίο το φύλο επηρεάζει τόσο το ύφος του λόγου και τα είδη της γραφής όσο και τη στάση του κοινού σε σχέση με θέματα όπως το γυμνό, οι εικαστικές απεικονίσεις γυναικείων μορφών, οι καλλιτέχνιδες.

Γλαύκη Γκότση

Η Γλαύκη Γκότση σπούδασε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο ίδιο πανεπιστήμιο, καθώς και στο Πανεπιστήμιο του Leeds (Μ. Βρετανία). Το 2002 αναγορεύτηκε διδάκτορας ιστορίας της τέχνης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει διδάξει σε πανεπιστημιακά τμήματα και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Η έρευνα και οι δημοσιεύσεις της αφορούν κυρίως ζητήματα ιστορίας των γυναικών και του φύλου στη νεότερη και σύγχρονη τέχνη. Επιμελήθηκε το βιβλίο Richard Turner, Η Αναγέννηση στη Φλωρεντία. Η γένεση μιας νέας τέχνης (μτφρ. Μιχάλης Λυχούνας, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2011). Έχει συνεπιμεληθεί τους τόμους Το φύλο στην ιστορία: αποτιμήσεις και παραδείγματα (Ασίνη, Αθήνα 2015) και Ιστορίες για τη σεξουαλικότητα (Θεμέλιο, Αθήνα 2020).

Εξώφυλλο: François Courboin, Έκθεση πινάκων στο Σαλόν, έτος VIII (1800). Έγχρωμη ξυλογραφία. Από το βιβλίο Octave Uzanne, Fashion in Paris. Τhe various phases of feminine taste and aesthetics from 1797 to 1897, μτφρ. από τα γαλλικά Mary Loyd, William Heinemann, Λονδίνο 1898. Η εικόνα είναι διαθέσιμη στο ψηφιακό αποθετήριο της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίoυ Brown

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ