Τα εγκαίνια της εγκατάστασης θα γίνουν την Παρασκευή, 5 Μαΐου, παράλληλα με τα εγκαίνια της έκθεσης ex-pats.
Τα έργα Sham (Συρία) του Μάρκου Χατζηπατέρα και Omega του Cris Gianakos, φιλοξενούνται σε μακροχρόνιο δανεισμό, ενώ τα δύο έργα της Άλεξ Μυλωνά, Κούρος και Κόρη μεταφέρονται από τους εσωτερικούς εκθεσιακούς χώρους σε μόνιμη εγκατάσταση στη ταράτσα.
Ο Cris Gianakos αναφέρει για το έργο του:
«Το OMEGA είναι ένα αντικείμενο που προσομοιάζει ένα stealth, και μοιάζει να έχει προσγειωθεί σαν αρπακτικό από άλλο πλανήτη στη ταράτσα του Μουσείου Άλεξ Μυλωνά. Επίσης θυμίζει τα κατασκοπικά αεροπλάνα της ψυχροπολεμικής περιόδου, που είναι ανά πάσα στιγμή αναμενόμενα και στη σημερινή εποχή και που, τελικά, εκπέμπουν μια δυσοίωνη μυστηριώδη αύρα. Κινούμενος γύρω από το Omega, αντιλαμβάνεσαι ότι οι κομψές επίπεδες φόρμες του αποπνέουν ειρήνη και καλοσύνη, κρύβοντας καταλυτικές αλλαγές που ξεδιπλώνονται από κάθε γωνία, αποκαλύπτοντας έτσι τη διαχρονικότητά του. Το φινίρισμα του χάλυβα απωθεί, αλλά και προσελκύει. Όσο για την επόμενη κίνηση, αυτή παραμένει άγνωστη.»
Γράφει σχετικά με το έργο του ο Μαρκ Χατζηπατέρας:
«SHAM είναι η ονομασία στα αραβικά για την περιοχή του Λεβάντε, τη σημερινή Συρία, επίσης ‘Sham’ στα αγγλικά σημαίνει απάτη, προσποίηση, κοροϊδία.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο Δυτικός Κόσμος, ισχυρίζεται ότι διαφυλάττει τη δημοκρατία, την ελευθερία και τα ανθώπινα δικαιώματα. Με αυτό το πρόσχημα, παρεμβαίνει και ανατρέπει καθεστώτα. Η στάση της ομως απέναντι στον πόλεμο στη Συρία φανερώνει ότι οι ισχυρισμοι αυτοι της Δυσης είναι μια κοροϊδία εφ οσον δεν έχει κανει τίποτα ουσιαστικό για να βοηθήσει τους ανθρώπους της Συρίας και να αποτρέψει την ανθρωπιστική αυτή τραγωδία. Στο SHAM βλεπουμε μια Σύρια μητέρα που κρατάει το νεκρό αγόρι της και κοιτάει τον Παρθενώνα, το λίκνο του Δυτικού Πολιτισμού και της ελευθερίας, και αναρωτιέται πού είναι αυτός ο «θαυμάσιος» Δυτικός πολιτισμός και τί έχουν γίνει όλες εκείνες οι αξίες που πρεσβεύει.»
Γράφει η Claudette Labrosse για το έργο της Άλεξ Μυλωνά:
«Κλείνω τον κύκλο» – ΚΟΥΡΟΣ και ΚΟΡΗ (1998). Κοιτάζοντας πίσω, στα χρόνια που πέρασαν, στις ώρες ακάματης εργασίας, στις εμπειρίες, στις ιδέες που μπόρεσε να εξελίξει, θεωρεί αυτή την αναζήτηση και τις διάφορες στιγμές της ως ένα πλήρες, αυτόνομο έργο, το οποίο πρέπει να περατωθεί, και αυτή η περάτωση μοιάζει να οδηγεί στο ξεκίνημα. Όμως, η εικόνα του κύκλου που κλείνει σίγουρα, δεν εκφράζει μία επιστροφή στο σημείο εκκίνησης σαν να μην έχει συμβεί τίποτα ενδιάμεσα. Σε τούτο τον κύκλο εμπερικλείεται όλη η προσπάθεια, η οποία κατά κάποιο τρόπο συνοψίζεται στα δύο αυτά έργα, όπου συνδυάζονται με άνεση η αισθησιακή πλαστικότητα της αναπαραστατικής απόδοσης και η γεωμετρική πνευματικότητα – το παλιό και το καινούργιο συνυπάρχουν με ελευθερία.»
Βιογραφικά στοιχεία
Cris Gianakos
Είναι ελληνο-αμερικανός γλύπτης. Η αρχιτεκτονική και οι αρχαιολογικοί χώροι, ο κονστρουκτιβισμός και το Bauhaus, αποτυπώνονται στο όραμα και τη δουλειά του. Από τη δεκαετία του ’60 έχει μία σημαντική παρουσία στην αμερικανική avang-garde. Tα έργα του βρίσκονται σε πολλές μουσειακές και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο. Στη δουλειά του χρησιμοποιεί διαφορετικά μέσα, με τα γλυπτά, τα δυσδιάστατα έργα, τα σχέδια, τη ζωγραφική και τις εγκαταστάσεις του να βρίσκονται σε ένα συνεχή διάλογο. Ο Gianakos είναι γνωστός για τις μικρές και μεγαλύτερης κλίμακας ράμπες, γνωστές σαν Rampworks, ως μια πρόταση στη αναζήτηση οργάνωσης της φόρμας στο χώρο, με τη χρήση βιομηχανικών υλικών. Έχει δημιουργήσει πολλές μεγάλης κλίμακας “site-specific” εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Πρόσφατα παρουσίασε το έργο του σε ατομικές εκθέσεις στη Νέα Υόρκη και τη Στοκχόλμη. Ζει κι εργάζεται μεταξύ Νέας Υόρκης και Ευρώπης.
Μάρκ Χατζηπατέρας
Ο Μάρκ Χατζηπατέρας γεννήθηκε στο Λονδίνο. Σπούδασε στο St.Martins School of Art και στο John Moores. Από το 1982 έως το 2002 έζησε και εργάστηκε στη Νέα Υόρκη.
Το έργο του κινείται ανάμεσα στη ζωγραφική, την χαρακτική και τη γλυπτική. Έχει κάνει “site-specific” εγκαταστάσεις και παρεμβάσεις σε γκαλερί και σε δημόσιους χώρους. Το 2000 του ανετέθη η διακόσμηση, του σταθμού 28th Street της γραμμής Broadway με 40 ψηφιδωτές συνθέσεις. Το έργο βραβεύθηκε από το Municipal Arts Society της Νέας Υόρκης ώς “Best Public Work for the year 2003”. Έχει παρουσιάσει έργα του σε περισσότερες από 30 ατομικές και 100 ομαδικές εκθέσεις. Έργα του υπάρχουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές συμπεριλαμβανομένου του Metropolitan Museum of Art της Νεας Υορκης.
http://www.markhadjipateras.com
Άλεξ Μυλωνά
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1920. Σπούδασε γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Μιχάλη Τόμπρο. Παρουσίασε τη δουλειά της σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα (Πανελλήνια Έκθεση, 1952, Ζάππειο κ.α.). Συμμετείχε σε πολλές διεθνείς εκθέσεις στο εξωτερικό και εκπροσώπησε την Ελλάδα στη 30η Μπιενάλε της Βενετίας. Το έργο της έχει εκτεθεί στο Salon de la Jeune Sculpture του Παρισιού (1962-63), στη Διεθνή Έκθεση του Μόντρεαλ (1967) και σε πολλές Μπιενάλε (Βρυξέλλες, Μπουένος Άιρες, Βουδαπέστη, Αλεξάνδρεια). Το 1986 η Εθνική Πινακοθήκη παρουσίασε μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της.
Ίδρυσε το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά το οποίο λειτουργεί από το 2004. Έζησε και εργαστηκε στην Αθήνα και στο Παρίσι περνώντας τα καλοκαίρια της στο σπίτι της στη Σύρο.
http://mouseioalexmylona.blogspot.com/
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση ex – pats στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά μπορείτε να δείτε εδώ.
Φωτογραφία θέματος: Άλεξ Μυλωνά, Κούρος – Κόρη, Σίφνος