Πώς συνομιλεί μία ιστορική έκθεση με τη χορευτική δράση; Πώς τα σώματα εκφράζουν το όραμα μίας συμπεριληπτικής δημοκρατίας; Υπάρχει συλλογική σωματική μνήμη; Μπορεί ο χορός να γίνει γιορτή αντίστασης απέναντι στους περιορισμούς; Αυτά και άλλα πολλά φιλοδοξούν να απαντήσουν και να διερευνήσουν πέντε τοπο-ειδικές (site specific) χορευτικές παραστάσεις στο ένθετο χορού «Η Αθήνα χορεύει την ελευθερία της».

Στο πλαίσιο της μεγάλης ιστορικής έκθεσης «1974 & 1944: Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της» που αποτελεί το επίκεντρο των ομότιτλων εορταστικών εκδηλώσεων του Δήμου Αθηναίων για τις επετείους των 50 χρόνων από την αποκατάσταση της δημοκρατίας και των 80 χρόνων από την απελευθέρωση της Αθήνας από τη γερμανική κατοχή, η Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων απηύθυνε ανοικτό κάλεσμα σε επαγγελματικές ομάδες, χορογράφους και δημιουργούς σύγχρονου χορού για τη δημιουργία του ένθετου χορού με τίτλο «Η Αθήνα χορεύει την ελευθερία της» με έμπνευση από τη θεματική της έκθεσης.

Η καλλιτεχνική δράση που θα παρουσιαστεί στον προαύλιο χώρο της έκθεσης στις 13, 19, 20, 26 και 27 Οκτωβρίου στο Κέντρο Τεχνών του ΟΠΑΝΔΑ στο Πάρκο Ελευθερίας με ελεύθερη είσοδο, περιλαμβάνει τα site-specific χορευτικά έργα «Φεύγουν», «The possibility of democracy», «Re-Volver», «FRĒ-O-DŌM» και «Άρθρο 3 ή κάθε άτομο έχει δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την προσωπική του ασφάλεια» που ξεχώρισαν μεταξύ πολλών και ποιοτικών προτάσεων. Τα πέντε αυτά έργα που επιλέχθηκαν από την επιτροπή να απαρτίσουν το ένθετο «Η Αθήνα χορεύει την ελευθερία της» αναλαμβάνουν να ανοίξουν έναν «διάλογο» μεταξύ της ιστορικής έκθεσης και των ερμηνευτικών τεχνών.

Με τρόπο κριτικό και επίκαιρο, άλλοτε ξεκάθαρα και άλλοτε έμμεσα, οι δημιουργοί τους –καταξιωμένοι αλλά και νέοι– αναλύουν και εκφράζουν μέσω του χορού τα ερωτήματα αλλά και τα συναισθήματα που γεννά η έκθεση.

Πιο αναλυτικά τα έργα που επιλέχθηκαν:

«Φεύγουν», ομάδα Prolet OCD
Κυριακή 13.10 | 15:00 & 17:00

Υπάρχει συλλογική σωματική μνήμη; Τελικά ποια αφήγηση επιλέγουμε για τα δύσκολα ζητήματα και κατά πόσο τα μνημεία μας ωραιοποιούν, λειαίνουν, αποσιωπούν ή και εξαγνίζουν ένα δύσκολο και τραυματικό παρελθόν; Μπορεί ο χορός να αφηγηθεί αυτό που αποσιωπάται; Το site specific χορογραφικό έργο «Φεύγουν» διερευνά τη λεγόμενη «δύσκολη κληρονομιά», το ανοιχτό τραύμα, το ξεπέρασμά του ή όχι και το αποτύπωμα που αυτό αφήνει στο συλλογικό σώμα αλλά και στις μοναδικότητες που το απαρτίζουν. Τέσσερα χορευτικά σώματα τοποθετούνται σε έναν εκθεσιακό χώρο ενσαρκώνοντας ένα κινούμενο γλυπτό, ένα εμψυχωμένο μνημείο πεσόντων οι οποίοι θα μοιραστούν την ιστορία του τραύματός τους. Αντλώντας έμπνευση από τη ρήση του Λένιν «ένα βήμα μπρος, δύο βήματα πίσω», η χορογράφος την εφαρμόζει ως κινητικό υλικό και δημιουργεί μια ρυθμική παρτιτούρα σωμάτων μέσα από την οποία οι αποκρυσταλλωμένες βεβαιότητες ενός μνημείου σταδιακά λιώνουν, μετασχηματίζονται και γίνονται το αφήγημα ή μαρτυρία των ανθρώπων που αγωνίστηκαν για την ελευθερία και, ενώ νίκησαν, ηττήθηκαν.

Συντελεστές:

Χορογραφία: Μαργαρίτα Τρίκκα, Μουσική: Φώτης Σιώτας, Μουσική/sound design: Γιώργος Μελεσανάκης, Γραφιστικό υλικό: Μαύρα Γίδια, Ερμηνεία-συνδημιουργία υλικού-κοστούμια: Νίκος Καλύβας, Λουκία Κονιδάρη, Κατερίνα Σπυροπούλου, Μαργαρίτα Τρίκκα.

«The possibility of democracy», Creo Dance Company
Κυριακή 19.10 | 15:00 & 17:00

Μπορούμε να οραματιστούμε μία ριζοσπαστική δημοκρατία, η οποία θα συμπεριλαμβάνει και δεν θα αποκλείει; Η δημοκρατία βρίσκεται πάντα εν κινήσει και απαιτεί επαναπροσδιορισμούς και εκ νέου νοηματοδοτήσεις. Το έργο ταξιδεύει σε τρεις έντονα μεταβατικές χρονικές περιόδους (1944, 1974, 2024) και κατασκευάζει ένα ψηφιδωτό αφηγήσεων, κίνησης και ήχων αναζητώντας τα υλικά εκείνα που θα φωτίσουν τη δυνατότητα δημοκρατίας. Μέσα σε ένα μεταβαλλόμενο τοπίο, τα σώματα πολλαπλασιάζονται, αντιστέκονται και αφηγούνται το τότε, το σήμερα και το αύριο.

Συντελεστές:

Συνδημιουργία, ερμηνεία, ήχος: Πωλίνα Κρεμαστά και Γιώργος Αμέντας, Κείμενα παράστασης: Κωνσταντίνος Τζαμιώτης και οι ερμηνευτές.

«Re-Volver», Κατερίνα Δελακούρα
Κυριακή 20.10 | 15:00 & 17:00

Το «Re-Volver» περιστρέφεται γύρω από το τρίπτυχο περιορισμός, αντίσταση, εκτόνωση και διερωτάται τι είδους αντιστάσεις αναπτύσσονται στο εκάστοτε περιβάλλον, πώς αυτές εκδηλώνονται και πώς εκτονώνονται. Τι απαιτείται για να διαλυθεί ένας περιορισμός προκειμένου να μεταβούμε από μία κατάσταση σε μία άλλη και τι συμβαίνει όταν η μία κατάσταση παρεισφρέει στην άλλη αλλοιώνοντάς την; Μέσα από δράσεις που επαναλαμβάνονται και μετασχηματίζονται καθώς υποβάλλονται σε διαφορετικούς περιορισμούς, το «Re-Volver» διερωτάται γύρω από τη φύση των περιορισμών που χαρακτηρίζουν τη ζωή μας σήμερα, τους τρόπους αντίστασης που αναπτύσσονται και την εκτόνωση που ενδεχομένως θα ακολουθήσει. Μπορεί η χορευτική δράση να αποτελέσει μια «γέφυρα» ανάμεσα στην εξέγερση και τη γιορτή και να μετατραπεί σε μια μορφή αντίστασης;

Συντελεστές:

Χορογραφία: Κατερίνα Δελακούρα, Ερμηνεία: Δήμητρα Μερτζάνη, Χριστίνα Καραγιάννη, Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Γιάννης Σελιμιώτης.

«FRĒ-O-DŌM», Χρυσάνθη Μπαδέκα / MOZ
Σάββατο 26.10 | 15:00 & 17:00

Συνδυάζοντας την αλληλεπίδραση ανθρώπου-τεχνολογίας, τη μνήμη και τη συλλογική λήψη αποφάσεων, η Χρυσάνθη Μπαδέκα φέρνει σε διάλογο τη χορογραφία με το αρχείο και τις αρχές σχεδιασμού παιχνιδιών. Το «FRĒ-O-DŌM» δεν είναι μία χορογραφική παρτιτούρα, αλλά ένα χορογραφικό παιχνίδι εκτεταμένης σκέψης (choreographic XR thinking game). Η σκέψη είναι μια πολυτροπική διαδικασία. Υπάρχουν όλες εκείνες οι στάσεις, οι κινητικές ακολουθίες και οι χειρονομίες στο σώμα που επικοινωνούν τα ανείπωτα. Υπάρχει ένας βρόχος ανατροφοδότησης για το τι κάνει η χορογραφία στο μυαλό μας και τι φέρνει το μυαλό μας στη χορογραφία. Εμπνεόμενη από μηχανικές και στρατηγικές σχεδιασμού παιχνιδιών και αντλώντας έμπνευση από τα τεκμήρια της έκθεσης (φωτογραφίες, βίντεο, ειδησεογραφικό υλικό), η χορογράφος δημιουργεί ένα quest choreographic system με power ups, challenges και task μέσα από τα οποία γεννιέται και νοηματοδοτείται η κίνηση και οι σχέσεις μεταξύ των παικτών και της πληροφορίας. Ένας συνδυασμός ζωντανής διάδρασης και στιγμιαίας σύνθεσης κινητικών και ιστορικών συμβάντων στο φυσικό χώρο του σήμερα, μία εμπειρία αναρώτησης της σχέσης του νου και του σώματος, του ατόμου και της κοινότητας, της ιστορίας και του φαντασιακού, της διεκδίκησης και της ελευθερίας.

Συντελεστές:

Σύλληψη – Χορογραφία – Σχεδιασμός Ήχου: Χρυσάνθη Μπαδέκα, Συνδημιουργία και Ερμηνεία: Εμμανουέλα Κορκή, Κάντυ Καρρά, Κατερίνα Γεβετζή, Χρυσάνθη Μπαδέκα.

«Άρθρο 3 ή κάθε άτομο έχει δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την προσωπική του ασφάλεια», Ελιάν Ρουμιέ
Κυριακή 27.10 | 15:00 & 17:00

Συναντώντας κάποια τυχαία στιγμή την Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η Ελιάν Ρουμιέ διάβασε μία μακριά λίστα 30 Άρθρων, διαμορφωμένη από τον ΟΗΕ το 1948. Αναρωτήθηκε, πώς διατυπώνονται τα συγκεκριμένα Άρθρα 76 χρόνια μετά; Πόσο διαφορετικά αντιλαμβανόμαστε τις έννοιες της Διακήρυξης στη σημερινή εποχή; Το «Άρθρο 3» αποπειράται να διαβάσει με προσοχή και περιέργεια τα 30 Άρθρα της Οικουμενική Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και να πειραματιστεί με τους διαφορετικούς τρόπους ανάγνωσης και αποτύπωσής τους. Το έργο δεν εστιάζει στον ακτιβισμό αυτό καθ’ εαυτό αλλά χρησιμοποιεί την τέχνη του χορού για να προκαλέσει τη σκέψη, να εμπνεύσει τη δράση, και να δημιουργήσει διάλογο.

Συντελεστές:

Σύλληψη ιδέας / Χορογραφία: Ελιάν Ρουμιέ, Βοηθός χορογραφίας: Αθηνά Δελιάδη, Ερμηνεία: Αρετή Αθανασοπούλου, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Μαρίνα Τσαπέκου, Δραματουργική συμβουλή: Ακτίνα Σταθάκη.

* Η ιστορική έκθεση «1974 & 1944: Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της» είναι ανοιχτή στο κοινό έως τις 28 Οκτωβρίου (Δευτ. έως Κυρ. 10:30 – 18:30) με ελεύθερη είσοδο. Σχεδιάζεται και υλοποιείται από την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ), τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Ιστορικό Αρχείο Δήμου Αθηναίων, με την υποστήριξη του Αρχείου της ΕΡΤ.

Διαβάστε επίσης:

Η ιστορική έκθεση «1974 & 1944: Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της» στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
1974 & 1944 – Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της: Πλούσιο πρόγραμμα επετειακών εκδηλώσεων