Το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζονα αρ. έργου 61, γράφτηκε από τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν στα τέλη του 1806, κατόπιν παραγγελίας του εξαίρετου βιολονίστα Φραντς Κλέμεντ, αλλά η πρώτη υποδοχή του από το κοινό ήταν μάλλον ψυχρή. Το έργο θα παραμείνει στην αφάνεια μέχρι τις 27 Μαΐου 1844, όταν θα το ερμηνεύσει στο ντεμπούτο του στο Λονδίνο, ο δωδεκάχρονος τότε Γιόζεφ Γιόαχιμ, υπό τη διεύθυνση του Φέλιξ Μέντελσον. Οι μετέπειτα διαδοχικές εκτελέσεις του από τον κορυφαίο αυτόν βιολονίστα συνέτειναν στην καθιέρωση του έργου στο ρεπερτόριο του βιολιού.
Το πρόγραμμα της συναυλίας θα ξεκινήσει με το Adagio για φλάουτο, ορχήστρα εγχόρδων και κρουστά του Μίκη Θεοδωράκη, ένα έργο αφιερωμένο στα θύματα του πολέμου της Βοσνίας, το οποίο ο συνθέτης έγραψε το 1993. Σολίστ στο φλάουτο, η Μελίνα Μακρή, κορυφαία Α’ της ΕΣΟ.
Ακολουθεί ένα από τα πιο αγαπητά στο κοινό έργα του Μωρίς Ραβέλ, Η Μάνα μου η Χήνα (Ma Mère l‘ Oye), που γνώρισε πολλές μεταμορφώσεις. Η εκδοχή για ορχήστρα είναι αυτή που ακούγεται συχνότερα στις μέρες μας. Πρόκειται για μια τρυφερή και βελούδινη σύνθεση, την οποία εμπνεύστηκε ο Ραβέλ, από μία συλλογή παραμυθιών του Σαρλ Περρώ που κυκλοφόρησαν το 1697.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το Πρόγραμμα αναλυτικά:
Μίκης Θεοδωράκης (1925 – 2021): Adagio για φλάουτο, ορχήστρα εγχόρδων και κρουστά.
Μωρίς Ραβέλ (1875- 1937): Η Μάνα μου η Χήνα
Pavane de la Belle au bois dormant (Παβάνα για την Ωραία Κοιμωμένη)
Petit Poucet (Κοντορεβιθούλης)
Laideronnette, impératrice des pagodes (Η Ασχημούλα, η αυτοκράτειρα της Παγόδας)
Les entretiens de la belle et de la bête (Οι κουβέντες της Πεντάμορφης με το Τέρας)
Le jardin féerique (Ο Νεραϊδόκηπος)
Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827): Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζονα αρ. έργου 61
Allegro ma non tropo
Larghetto
Rondo (Allegro)
Αλιόνα Μπαέβα, βιολί
Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ
Μουσική διεύθυνση Ζωή Τσόκανου