Η εξαφάνιση μιας σαγηνευτικής γυναίκας, με σύνθετη προσωπικότητα, βρίσκεται στο επίκεντρο αυτού του μυθιστορήματος, που υπογράφει ένας μετρ της αστυνομικής λογοτεχνίας, ο Ιταλός Αντρέα Καμιλλέρι, ο οποίος ξέρει πολύ καλά πώς να συνεπαίρνει τον αναγνώστη με τις ιστορίες του.
Η κεντρική ηρωίδα, ονόματι Λάουρα, είναι νέα, όμορφη, γοητευτική και μορφωμένη. Ένα κράμα ευφυΐας και λαγνείας. Παντρεμένη με έναν διάσημο και πολύ μεγαλύτερό της συγγραφέα που τη λατρεύει, γράφει και η ίδια, πηγαίνει στο θέατρο και είναι ειδική στην Ιστορία της Τέχνης. Όταν το επιθυμεί, έχει την ικανότητα να προκαλεί έντονα συναισθήματα στους άντρες χωρίς την παραμικρή ενοχή. Προσφέρει γενναιόδωρα τον εαυτό της και τα πλούτη της.
Κάποιες στιγμές, ωστόσο, βαραίνει πάνω της μια σκιά. «Με έπιασε ο Λίβας», λέει, γιατί πράγματι είναι σαν να φυσάει μέσα στην καρδιά της ο τρομερός άνεμος της ερήμου, που την εξουθενώνει και την κάνει να απομονώνεται για μέρες, κόβοντας τελείως την επαφή με τον έξω κόσμο, ακόμη και με τον σύζυγό της. Ο Λίβας, που την πιάνει μια φορά στους δυο μήνες, πρωτοξεκίνησε μόλις αποφάσισε να κάνει το μεγάλο της βήμα, να γράψει το πρώτο της μυθιστόρημα. Όταν ξαναβρίσκει τη γαλήνη της από τον «άνεμο της ερήμου», η Λάουρα γίνεται και πάλι η άστατη αλλά λαμπερή γυναίκα την οποία θαυμάζουν όλοι. Μέχρι που μια νύχτα η Λάουρα εξαφανίζεται μυστηριωδώς.
Την υπόθεση αναλαμβάνει ο επιθεωρητής Λούκα Μαουρίτσι, ένας ευγενικός, καλλιεργημένος άνθρωπος και διεισδυτικός ερευνητής της ανθρώπινης ψυχής, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με τα πολλά και διαφορετικά πρόσωπα της Λάουρα όπως του τα περιγράφουν οι άνθρωποι που την έχουν γνωρίσει. Ο επιθεωρητής αντιλαμβάνεται πως έχει να κάνει με μια παράξενη γυναίκα και σίγουρα μια πολύπλευρη προσωπικότητα. Τα ίχνη που τον οδηγούν σ’ αυτήν είναι αόρατα, σημαδεμένα από τα ερωτήματα που η ίδια έθετε αδιάκοπα στον εαυτό της, από την καυτή ένταση που έκρυβε κάθε της κίνηση… σαν την κίνηση των σωμάτων στο κέντρο μιας τοιχογραφίας του Φρα Αντζέλικο, την οποία η Λάουρα είχε ερμηνεύσει με μοναδική διαίσθηση.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το βιβλίο είναι δομημένο με τη σοφία και την αριστοτεχνική δεξιότητα ενός ζωγράφου, που πινελιά την πινελιά αποκαλύπτει τις φωτοσκιάσεις ενός περίτεχνου καμβά: του καμβά της ψυχής μιας γυναίκας ασυνήθιστης, διψασμένης για ζωή, για την οποία το σώμα δεν είναι παρά το μέσο με το οποίο θα καταφέρει να φτάσει στο πνεύμα.
Ο Αντρέα Καμιλλέρι δίνει ζωή σε ένα θεατρικό έργο κοφτερό και παθιασμένο, που με τα πανίσχυρα όπλα της τέχνης – από τον Φρα Αντζέλικο και τον Τιτσιάνο μέχρι τους στίχους του Ντίνο Καμπάνα και το «Κοκτέιλ Πάρτι» του Τ. Σ. Έλιοτ – διερευνά τη γοητεία και το μυστήριο μιας γυναίκας κάτω από το λούστρο της υποκρισίας και τους επιπόλαιους χαρακτηρισμούς με τους οποίους προσπαθούμε συχνά να κάνουμε τις βαθύτερες ανάγκες μας να σιωπήσουν. Έτσι φέρνει στο φως τα αυθεντικά χρώματα ενός φλογερού πνεύματος, ικανού για ρηξικέλευθες επιλογές και τόσο ζωντανού ώστε να μη φοβάται ούτε τον ίδιο τον θάνατο.
Στο βιβλίο αναδεικνύεται, για άλλη μια φορά, η μαεστρία του Καμιλλέρι που χτίζει την ιστορία του σχεδόν αποκλειστικά μέσα από διαλόγους, επιστολές και τηλεφωνικά μηνύματα, κρατώντας πάντα ζωντανά το ενδιαφέρον και την αγωνία του αναγνώστη.
Ο συγγραφέας
Ο Αντρέα Καμιλλέρι γεννήθηκε το 1925 στο Πόρτο Εμπέντοκλε της Σικελίας και για πολλά χρόνια υπήρξε σκηνοθέτης και σεναριογράφος στην ιταλική τηλεόραση. Θεωρείται εκδοτικό φαινόμενο, καθώς ξεκίνησε να γράφει περίπου σε ηλικία 60 ετών και πολύ γρήγορα έγινε δημοφιλής όχι μόνο στην Ιταλία αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 100 γλώσσες. Δημιουργός του Σικελού αστυνομικού επιθεωρητή Σάλβο Μονταλμπάνο, ο Καμιλλέρι θεωρείται εκπρόσωπος του «αστυνομικού μεσογειακού μυθιστορήματος», στο οποίο, πέρα από τα κλασικά στοιχεία του σασπένς, εκφράζονται ανησυχίες και ερωτήματα για την πραγματικότητα της κοινωνίας και της εποχής μας. Σήμερα, στα 90 του χρόνια, ο Αντρέα Καμιλλέρι παραμένει από τους παραγωγικότερους και πιο πολυδιαβασμένους σύγχρονους συγγραφείς.