Ο Αρκάντζελο Κορέλι είναι ένας καινοτόμος συνθέτης, προοδευτικός βιολονίστας και σπουδαίος δάσκαλος της εποχής μπαρόκ. Στη μουσική του κυριαρχεί το βιολί και ξεδιπλώνονται όλες οι εκφραστικές του δυνατότητες. Ο Κορέλι έθεσε τα θεμέλια της προκλασικής σονάτας, ενώ θεωρείται και ο πατέρας του κοντσέρτο γκρόσο. To ‘κοντσέρτο γκρόσο αρ.8’ είναι γνωστό ως ‘Χριστουγεννιάτικο Κοντσέρτο’ και αντλεί έμπνευση από τις ποιμενικές μελωδίες που έπαιζαν με γκάιντες και ζουρνάδες οι βοσκοί στη Ρώμη του 17ου αιώνα, καθώς κατέβαιναν από τα βουνά τη Νύχτα των Χριστουγέννων, για να σταθούν μπροστά στη φάτνη.

Ο Αλεσάντρο Σκαρλάτι υπήρξε ένας πολυγραφότατος συνθέτης, κυρίως στο χώρο της όπερας, με τη γραφή του να χαρακτηρίζεται από πλήθος ιδεών, εκφραστικό πλούτο και συναισθηματικό βάθος. Το ύφος του είναι χαρακτηριστικό της Ναπολιτάνικης Σχολής, ενώ οι συνθέσεις του μπορούν να χαρακτηριστούν ως γέφυρα που ενώνει τη φωνητική μουσική του πρώιμου μπαρόκ με την κλασική σχολή του 18ου αιώνα. Η άρια ‘Nacque, col Gran Messia’ περιλαμβάνεται στο θρησκευτικό έργο ‘Cantata pastorale’ και χαρακτηρίζεται από ζεστασιά, μελωδικό πλούτο και αρμονική εφευρετικότητα.

Ο Βενετσιάνος Αντόνιο Βιβάλντι είναι αναμφισβήτητα ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες όλων των εποχών, με μία πλούσια και καινοτόμο εργογραφία, που ενέπνευσε πλήθος μεταγενέστερων δημιουργών. Ήταν ο πρώτος που καθιέρωσε στο σολιστικό κοντσέρτο την τριμερή του μορφή, ενώ εξέλιξε τις αντιπαραθέσεις των τούτι με τα σόλι, προσδίδοντας στα μέρη του σολίστα μία πρωτόγνωρη εκφραστική δύναμη και ένα λυρισμό που μόνο στις άριες της όπερας συναντούσε κανείς ως τότε.

Ο Δήμος Γκουνταρούλης ερμηνεύει το ‘Κοντσέρτο για βιολοντσέλο obbligato, RV 409′ και το ‘Κοντσέρτο για βιολοντσέλο, RV 419′, ενώ η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα ερμηνεύει γνωστές άριες του σπουδαίου δημιουργού. Το ‘Concerto per la Solennita di S. Lorenzo, RV 562’, που ολοκληρώνει την παρέλαση συνθέσεων του Βιβάλντι, αποτελεί ένα ταξίδι από το Φως στο Σκοτάδι και πίσω, με έναν τρόπο μοναδικό, όπως μόνο ο ‘Κόκκινος Παπάς’ μπορεί να περιγράψει με τη μουσική του.

Ο Χαίντελ είναι η τελευταία μεγάλη μορφή της εποχής μπαρόκ, μαζί με τον Μπαχ. Οι συνθέσεις του συγκεντρώνουν όλα τα διαφορετικά ύφη της εποχής του. Η υπέροχη άρια από τη μυθολογική όπερα ‘Η Αριάδνη στην Κρήτη’ ακούγεται στην 2η πράξη και προβάλλει διάφορες απαιτήσεις, τόσο από το τσέλο, όσο και από τη φωνή.

Χριστουγεννιάτικη συναυλία μπαρόκ

Δωρεάν μετάδοση, από το κανάλι της ΚΟΘ στο Youtube (TheTSSO) και τη σελίδα της στο Facebook

Διεύθυνση ορχήστρας/τσέμπαλο: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Βιολοντσέλο: Δήμος Γκουνταρούλης
Μέτζο σοπράνο: Θεοδώρα Μπάκα

Πρόγραμμα

Αρκάντζελο Κορέλι: Concerto Grosso αρ.8 σε σολ μείζονα, έργο 6 «Fatto per la notte di natale»
Αλεσάντρο Σκαρλάτι: Αria pastorale ‘Nacque, col Gran Messia’
Αντόνιο Βιβάλντι: Κοντσέρτο για βιολοντσέλο obbligato σε μι ελάσσονα, RV 409
Αντόνιο Βιβάλντι: Άρια “Cum Dederit” από ‘Nisi Dominus’ σε σολ ελάσσονα, RV 608
Αντόνιο Βιβάλντι: Κοντσέρτο για βιολοντσέλο σε λα ελάσσονα , RV 419
Αντόνιο Βιβάλντι: Άρια ‘Vivat in Pace” από ‘Ιουδήθ Θριαμβεύουσα’
Αντόνιο Βιβάλντι: Άρια ‘Non Ita’ από ‘Ιουδήθ Θριαμβεύουσα’
Αντόνιο Βιβάλντι: Concerto per la Solennita di S. Lorenzo, RV 562
Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ: Άρια για βιολοντσέλο obbligato “Son Qual Stanco” από ‘Αριάδνη στην Κρήτη’

H προετοιμασία και η πραγματοποίηση αυτών των συναυλιών γίνεται με ειδική άδεια της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και με αυστηρή τήρηση όλων των κανόνων υγιεινής, καθαρισμού και απολύμανσης στο χώρο της εκδήλωσης, ενώ όλοι οι συντελεστές υποβάλλονται σε τεστ Covid-19 πριν την έναρξη των προβών.