«Ανεβαίνει στη σκηνή με τον αέρα ενός βετεράνου: αυτού που πάντα καταφέρνει να υπνωτίσει το κοινό, που ανασύρει περισσότερα χρώματα σε ένα μέτρο από όσα βρίσκουν οι περισσότεροι πιανίστες σε ένα ολόκληρο έργο», έγραφαν με απροκάλυπτο ενθουσιασμό οι Times υμνώντας το απίστευτο ταλέντο, αλλά και τη μνημειώδη συγκέντρωση του 30χρονου βιρτουόζου πιανίστα Ντανιίλ Τρίφονοφ. Ο παγκοσμίως κορυφαίος μουσικός που δε σταματά να εφευρίσκει νέους τρόπους να μελετά, να εμβαθύνει, να διαπερνά τις παρτιτούρες… «Παίζει σα να ονειρεύεται».
Ας ονειρευτούμε μαζί του λοιπόν, στις 24 Ιουνίου στο Ηρώδειο όπου συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο θυελλώδες Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο και Ορχήστρα σε ντο ελάσσονα του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, ο οποίος είναι ένας από τους αγαπημένους του συνθέτες. Η βραδιά ανοίγει με το Ισοκράτημα ενός παιδιού του Γιώργου Κουμεντάκη, ο οποίος πάνω στο βυζαντινό θεμελιώδες του ισοκρατήματος στήνει μια μεταφυσική γιορτή. Η συναυλία κλείνει με την Ενάτη Συμφωνία σε μι ύφεση μείζονα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Ένα έργο με βαθύ λυρισμό, θλίψη αλλά και σαρδόνιο χιούμορ. Στο πόντιουμ ο καταξιωμένος Λουκάς Καρυτινός.
Συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.
Ο Ντανιίλ Τρίφονοφ έχει πει:
Ξεκίνησα να μελετώ το Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Ραχμάνινοφ μέσα σε μια πισίνα. Μπορεί να μην ακούγεται καθόλου πρακτική επιλογή κι όμως είναι. Με το να φαντάζεται κανείς τα πλήκτρα του πιάνου μέσα στην πισίνα και να κουνά τα χέρια του στο νερό, συνειδητοποιεί πολύ περισσότερο τις αποστάσεις ανάμεσα στις νότες – καταλαβαίνει πόση προσπάθεια χρειάζεται για να ταξιδέψεις από το ένα σημείο στο άλλο. Στο πιάνο είναι υπερβολικά εύκολο το να κινηθείς στην κλίμακα, χρειάζεται λιγότερη προσπάθεια και ως εκ τούτου μικρότερη επίγνωση.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το σχόλιο του Λουκά Καρυτινού:
Ετοιμάζοντας το πρόγραμμα για τη συναυλία της 24ης Ιουνίου 2021, είχα στο νου μου τη μεγάλη μας επέτειο για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.
Το έργο του Γιώργου Κουμεντάκη «Το ισοκράτημα ενός παιδιού», είναι γεμάτο από ελληνικό χρώμα. Τα μουσικά ιδιώματα από τον Πόντο έως την Κρήτη συνομιλούν κι εναλλάσσονται, φωτίζοντας την Ελλάδα απ’ άκρου εις άκρον. Ζωντανεύουν οι από αιώνων ρίζες μας μέσα από την μουσική του 21ου αιώνα. Παρελθόν και παρόν σε μια εξαίρετη σύνθεση.
Το Δεύτερο κοντσέρτο για πιάνο του Ραχμάνινωφ, ένα από τα πιο δημοφιλή έργα που έχουν γραφεί ποτέ για πιάνο, έσωσε την καριέρα του συνθέτη, η οποία μετά την αποτυχία της 1ης του Συμφωνίας προχωρούσε στην καταστροφή. Οι πασίγνωστες μελωδίες του έχουν χρησιμοποιηθεί, καθ’ όλη την διάρκεια του 20ου αιώνα, είτε σε κινηματογραφικές ταινίες, είτε σε δημοφιλή τραγούδια. Με έντονο το ρομαντικό στοιχείο, αλλά και με αναγκαίο το βιρτουόζικο παίξιμο, είμαστε πολύ τυχεροί που ξαναβρισκόμαστε από κοντά για να απολαύσουμε τον υπ’ αριθμό ένα πιανίστα στα έργα Ραχμάνιμωφ, τον διάσημο Δανιήλ Τρίφονοφ.
Η 9η Συμφωνία του Ντ.Σοστακόβιτς, γράφτηκε με την ευκαιρία της λήξης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κι είναι ύμνος χαράς κι αισιοδοξίας για ένα ειρηνικό μέλλον. Με γρήγορους ρυθμούς, παιγνιώδης κι ανάλαφρη, αφήνει πίσω τη θλίψη, το βάρος, τον θάνατο του πολέμου και κλείνει το μάτι στη ζωή που προσπαθεί να ξαναβρεί τους ρυθμούς της.
Το πρόγραμμα με μια ματιά
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΜΕΝΤΑΚΗΣ (γεν. 1959)
Ισοκράτημα ενός παιδιού
ΣΕΡΓΚΕΪ ΡΑΧΜΑΝΙΝΟΦ (1873–1943)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.2 σε ντο ελάσσονα, έργο 18
ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906-1975)
Συμφωνία αρ. 9 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 70
ΣΟΛΙΣΤ
Ντανιίλ Τρίφονοφ, πιάνο
ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Λουκάς Καρυτινός