Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύει για δεύτερη χρονιά σε δέκα πόλεις ανά την Ελλάδα με το εργαστήριο «η μουσική αγαπάει τον αυτισμό» σε παλιούς και νέους προορισμούς, φέτος με την υποστήριξη της ΟΠΑΠ. Α.Ε.

Πέμπτος σταθμός είναι το Αγρίνιο. Σε συνεργασία με την ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου και τη συνδρομή του Κέντρου Ημέρας για Παιδιά με Αναπτυξιακές Διαταραχές της Εταιρίας Ψυχικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ, η Στέγη διοργανώνει ένα μουσικό εργαστήριο, με μουσικές δραστηριότητες ειδικά μελετημένες προκειμένου να προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες επιθυμίες και ικανότητες των παιδιών.

Οι ευκαιρίες αισθητικής αγωγής και ανάδειξης του αισθητικού κριτηρίου των παιδιών του φάσματος εξακολουθούν να είναι ελάχιστες. Οι ανάγκες για αισθητική εκπαίδευση των παιδιών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος είναι μάλλον παραγνωρισμένες. Το εργαστήριο αποσκοπεί πρωτίστως στην κάλυψη αυτής της ανάγκης, που θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της εκπαιδευτικής εμπειρίας κάθε παιδιού.

Στο ευρύ φάσμα του αυτισμού, η μουσική αποτελεί κίνητρο για το παιδί, προκειμένου να αλληλεπιδράσει με το περιβάλλον, να αναπτύξει επικοινωνιακές δεξιότητες και να αποκτήσει θετικές εμπειρίες μέσω της μουσικής, σε ατομικό και οικογενειακό επίπεδο. Η μουσική αποτελεί ένα από τα πλέον βασικά εργαλεία μάθησης και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον και λειτουργεί ως μέσο για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και τη συναισθηματική ωρίμανση των ατόμων με αυτισμό. Το εργαστήριο προσκαλεί τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη μουσική και το ρυθμό, μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι και τις μουσικοκινητικές δραστηριότητες. Αρχικά, τα παιδιά γνωρίζουν το χώρο και τους μουσικούς και, μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον, πειραματίζονται με τα μουσικά όργανα και παράγουν ήχους. Καθ’ όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου, οι μικροί μουσικοί, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτές, συμμετέχουν σε διάφορα παιχνίδια αυτοσχεδιαστικού χαρακτήρα με βάση τη μουσική.

Στο εργαστήριο αυτό, η μουσική γίνεται η «γλώσσα» επικοινωνίας, ακόμα και όταν λείπει ο λόγος. Μέσα από τους ήχους, το παιχνίδι και τις εναλλαγές ρόλων, τα παιδιά καλούνται να αισθανθούν την ύπαρξή τους, να εκφράσουν τι νιώθουν και να γνωρίσουν πολλά και διαφορετικά είδη μουσικής.

Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί από μια ομάδα εξειδικευμένων συνεργατών με υπεύθυνη τη μουσικολόγο και μουσικοθεραπεύτρια Χριστίνα Παναγιωτάκου.

Επιπλέον δράσεις: Το Σάββατο 13 Φεβρουαρίου στις 19.00, θα πραγματοποιηθεί βιωματικό εργαστήριο ενηλίκων για περιορισμένο αριθμό ατόμων.

Προϋποθέσεις: Η συμμετοχή είναι δωρεάν και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Η παρουσία του γονέα είναι απαραίτητη και στις τρεις συναντήσεις του εργαστηρίου.

ΣΤΕΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ανταποκρίνεται σε ένα από τα βασικά στοιχεία της Αποστολής της Στέγης: «… η εκπαίδευση για τα παιδιά και η διά βίου μάθηση για ανθρώπους κάθε ηλικίας, σε ένα χώρο ανοιχτό και προσιτό σε όλους.»

Στον πυρήνα της εκπαιδευτικής πολιτικής της Στέγης είναι να διευκολύνει την πρόσβαση στη σύγχρονη τέχνη γενικά, αλλά και στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Στέγης ειδικότερα, μέσα από κύκλους εργαστηρίων πολλαπλών συναντήσεων, επιτρέποντας κατά αυτόν τον τρόπο την εμβάθυνση σε συγκεκριμένα θεματικά πεδία. Επιθυμία μας είναι να λειτουργήσουμε συμπληρωματικά με το σχολικό και πανεπιστημιακό εκπαιδευτικό σύστημα, παρέχοντας στοιχεία επαγγελματικής εκπαίδευσης. Μία από τις προτεραιότητες της Στέγης είναι να σχεδιάσει και να προσφέρει σημαντικές κοινωνικές υπηρεσίες σε ειδικές ομάδες κοινού και να προσεγγίσει ευρύτατες δημογραφικές ομάδες. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, στόχος μας είναι να εμπνεύσουμε τους πολίτες  του «αύριο», αποτελώντας ουσιαστική γέφυρα μεταξύ της Στέγης και του συνολικού κοινωφελούς έργου του Ιδρύματος Ωνάση.

Η Στέγη, ανοικτή προς όλους, προσφέρει εργαστήρια εντός και εκτός των τειχών της, σε Αττική και Περιφέρεια, σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης επιδιώκοντας μια ουσιαστική συνεργασία με τη σχολική κοινότητα, που έχει σαν στόχο το συσχετισμό με τη διδακτέα ύλη και τη σταδιακή διαμόρφωση ενός περισσότερο ενημερωμένου αλλά και δεκτικού σε νέες τάσεις κοινού. Στα ανεξάρτητα προγράμματα για μεμονωμένους επισκέπτες, οικογένειες, παιδιά και εφήβους, δίνεται έμφαση στην ελληνική παράδοση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω προγραμμάτων γραφιστικής, κινηματογράφου, φωτογραφίας, δημοσιογραφίας, αλλά και σε νέες θεματικές όπως η υγεία και η διατροφή. Στα προγράμματα ενηλίκων και στις ειδικές ομάδες κοινού, η Στέγη προτείνει προγράμματα για παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού, για άτομα με και χωρίς αναπηρία, για κρατούμενους φυλακών, για ασθενείς σε νοσοκομεία αλλά και για άτομα άνω των 65 ετών. Διοργανώνονται πολυάριθμα εργαστήρια και σεμινάρια που σχετίζονται με το καλλιτεχνικό πρόγραμμα (Εικαστικά, Μουσική, Θέατρο, Χορός), με στόχο τη διαρκή επιμόρφωση, την επαφή και την εξοικείωση μικρών και μεγάλων με έννοιες της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και την ενημέρωση γύρω από ευρύτερα ζητήματα της εποχής μας.

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

– 25.000 μαθητές και εκπαιδευτικοί
– 700 σχολεία από Αττική και Περιφέρεια
– 20 διαφορετικά προγράμματα για σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
– 50+ εργαστήρια σχετικά με το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Στέγης
– 20 σεμινάρια για επαγγελματίες από τον χώρο των τεχνών
– 30 συζητήσεις μετά τις παραστάσεις για το ευρύ κοινό
– 45 εργαστήρια πολλαπλών συναντήσεων για παιδιά, εφήβους, οικογένειες, άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών και άτομα με και χωρίς αναπηρία