Αν και ελάχιστα γνωστή εκτός Νορβηγίας, η Χάριετ Μπάκερ (Harriet Backer) ήταν η πιο διάσημη γυναίκα ζωγράφος του τέλους του 19ου αιώνα στη χώρα της. Ιδιαίτερα αναγνωρισμένη για την πλούσια, φωτεινή χρήση των χρωμάτων της, δημιούργησε ένα εξαιρετικά προσωπικό στυλ, στο οποίο συνδύαζε εσωτερικές σκηνές και υπαίθρια ζωγραφική. Η Μπάκερ αντλούσε έμπνευση από το ρεαλιστικό κίνημα καθώς και από τις καινοτομίες του ιμπρεσιονισμού, με ελεύθερες πινελιές και σχολαστική προσοχή στις παραλλαγές του φωτός. Είναι επίσης διάσημη για τα τρυφερά της πορτρέτα της αγροτικής ζωής και το ενδιαφέρον της για το εσωτερικό των εκκλησιών.
Σε μια εποχή που οι γυναίκες δεν θεωρούνταν πλήρεις πολίτες στη Νορβηγία, έσπασε τα όρια, αποτελώντας βασικό πρόσωπο στην καλλιτεχνική σκηνή της εποχής της. Μέλος του διοικητικού συμβουλίου και της επιτροπής εξαγορών της Εθνικής Πινακοθήκης της Νορβηγίας για είκοσι χρόνια, στις αρχές της δεκαετίας του 1890 άνοιξε μια σχολή ζωγραφικής όπου δίδαξε μερικούς από τους πιο αξιόλογους καλλιτέχνες της επόμενης γενιάς, συμπεριλαμβανομένων των Nikolai Astrup, Halfdan Egedius και Helga Ring Reusch. Έλαβε την υποστήριξη του συλλέκτη Ράσμους Μέγιερ (Rasmus Meyer), επίσης μεγάλου προστάτη του Έντβαρτ Μουνκ( Edvard Munch).
Ενώ η ζωγραφική της Χάριετ Μπάκερ εξελίχθηκε σε μεγάλο βαθμό από στιλιστικούς όρους κατά τη διάρκεια της μακροχρόνιας καριέρας της, έμεινε πιστή σε περιορισμένο αριθμό θεμάτων και οι μελέτες μοτίβων ήταν αναπόσπαστο μέρος της δουλειάς της καθ’ όλη τη διάρκεια της. Επίσης, η έκθεση παρουσιάζει τη δουλειά καλλιτέχνιδων του στενού κύκλου της Χάριετ Μπάκερ: Σκανδιναβές γυναίκες που είχαν σπουδάσει στην Ευρώπη και που συμμερίστηκαν τη δέσμευσή της στον φεμινισμό.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στη συνέχεια, η έκθεση στρέφεται στα προτιμώμενα θέματα της καλλιτέχνιδας: ρουστίκ εσωτερικούς χώρους, πίνακες παραδοσιακών νορβηγικών εκκλησιών, τοπία και την πολύ ιδιαίτερη προσέγγισή της στη ζωγραφική νεκρής φύσης. Ένα μεγάλο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο σε εικόνες μουσικών σκηνών. Η μουσική ήταν ένα σημαντικό μέρος της ζωής της : η αδερφή της, Agathe Backer Grondahl, ήταν διάσημη μουσικός στη Νορβηγία και ένα από τα κύρια θέματα των έργων της.
Αυτή η πρώτη αναδρομική έκθεση του έργου της Χάριετ Μπάκερ στη Γαλλία, αντικατοπτρίζει μία από τις βασικές αρχές του προγράμματος Μουσείο Ορσέ (Musée d’Orsay): προσφέρει την ευκαιρία να ανακαλύψουμε, παράλληλα με το έργο των πιο εμβληματικών μορφών, λιγότερο γνωστούς καλλιτέχνες που είναι ωστόσο απαραίτητοι για κατανόηση των σημαντικότερων καλλιτεχνικών εξελίξεων του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα. Έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη Νορβηγία λόγω της δυναμικής καλλιτεχνικής σκηνής της και των στενών δεσμών που ανέπτυξαν οι Νορβηγοί καλλιτέχνες με την παριζιάνικη πρωτοπορία.
Η έκθεση “Harriet Backer (1845-1932): The music of color” είναι μια πρωτοβουλία του Εθνικού Μουσείου του Όσλο και του Μουσείου Τέχνης Kode Bergen και διοργανώνεται σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο της Στοκχόλμης και το Musée d’Orsay στο Παρίσι.
Διάρκεια έκθεσης: Από 24 Σεπτεμβρίου 2024 έως 12 Ιανουαρίου 2025
Πηγή: musee-orsay.fr, ΑΠΕ – ΜΠΕ (Κ. Γιαννίκη)
Κεντρική εικόνα θέματος: Harriet Backer (1845 – 1932) Soirée, intérieur, 1896 © Oslo, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, NG.M.02216 / Photo: National Museum / Børre Høstland