H Ορχήστρα των Χρωμάτων σε έργα Gluck, Mozart, Mendelssohn στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Η Ορχήστρα των Χρωμάτων, σε μουσική διεύθυνση του καταξιωμένου μαέστρου Μίλτου Λογιάδη, ζωντανεύει μουσικές …
συνθέσεις των

Η Ορχήστρα των Χρωμάτων, σε μουσική διεύθυνση του καταξιωμένου μαέστρου Μίλτου Λογιάδη, ζωντανεύει μουσικές 

συνθέσεις των Γκλουκ, Μότσαρτ και Μέντελσσον σε μια ξεχωριστή συναυλία, στις 19 Μαΐου 2011, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών.

Ο Γκλουκ ήταν ο συνθέτης που με το έργο του Ορφέας και Ευρυδίκη έφερε την ανατροπή στα οπερατικά ήθη της εποχής του. Το καλλιτεχνικό του ιδεώδες ήταν μια «ευγενική απλότητα», βασισμένη σε αρχαίους ελληνικούς μύθους. Ο Ορφέας του γίνεται μια συμβολική φιγούρα του πνεύματος του Διαφωτισμού, στην πορεία του από το σκοτάδι του Κάτω Κόσμου στο φως της ημέρας.

Το Μπαλέτο των Μακαρίων Πνευμάτων καλωσορίζει τον ήρωα στα Ηλύσια Πεδία, ενώ βλέπει από μακριά την αγαπημένη του Ευριδίκη. Η «ουράνια» αυτή μουσική με το σόλο φλάουτο είναι μια προσθήκη του συνθέτη στη δεύτερη, γαλλική εκδοχή του έργου το 1774. Έχει δε επανειλημμένα μεταγραφεί για άλλα όργανα. Ο Ορφέας θεωρείται σταθμός στην ιστορία της όπερας, καθώς επηρέασε σημαντικότατους συνθέτες, από τον Μότσαρτ έως τον Βάγκνερ.

Το φθινόπωρο του 1791 ο Μότσαρτ ολοκληρώνει τη σύνθεση του Μαγικού Αυλού. Η οπερατικού τύπου μελωδική του έμπνευση συνεχίζεται και στο κοντσέρτο για κλαρινέτο, που έμελλε να είναι το τελευταίο πλήρες έργο του πριν από το θάνατό του, το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς.

Είναι γραμμένο για τον Άντον Στάντλερ, που έπαιζε έναν ιδιαίτερο τύπο κλαρινέτου με περισσότερες χαμηλές νότες [basset clarinet], προσφέροντας έτσι ένα μεγάλο φάσμα εκφραστικών δυνατοτήτων στον συνθέτη. Ο Μότσαρτ χειρίζεται αυτό το ηχόχρωμα σαν μια ανθρώπινη φωνή που μιλάει σε προσωπικό, σχεδόν εξομολογητικό τόνο, χαρίζοντας στον ακροατή μια μουσική διάφανης ομορφιάς. Εμφανίζεται η καταξιωμένη σολίστ Marie-Cécile Boulard.

Η Τέταρτη Συμφωνία του Μέντελσσον είναι το μουσικό αποτύπωμα του ταξιδιού στην Ιταλία που έκανε ο συνθέτης το 1830, σε ηλικία 21 ετών. Το μεσογειακό τοπίο και η χορευτική ιταλική μουσική τού δημιούργησαν τη διάθεση να γράψει «το πιο χαρούμενο» έργο του, όπως επισήμανε στην αδελφή του. Η κλασική δομή της συμφωνίας, η μελωδική ευρηματικότητα και η αβίαστη μουσική ροή την έχουν αναδείξει σε ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του συνθέτη.

Το 2011 η Ορχήστρα των Χρωμάτων συμπληρώνει 22 χρόνια συνεχούς δημιουργικής δραστηριότητας, με συναυλίες που παρουσιάζουν χαρακτηριστικά και πρωτότυπα προγράμματα, ακόμη και έξω από το συμβατικό ρεπερτόριο. Η οργανωτική ευελιξία της ορχήστρας, το υψηλό επίπεδο των μουσικών της, η προσαρμογή του αριθμού των δοκιμών στις απαιτήσεις του κάθε προγράμματος, εγγυώνται ένα άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

Τα τελευταία χρόνια, η δραστηριότητα της ορχήστρας επεκτάθηκε και στο εξωτερικό, με επιτυχημένες συναυλίες στη Βουδαπέστη (Φεστιβάλ της Άνοιξης), στη Λισαβόνα (Expo \’98), στο Λονδίνο (Royal Festival Hall), στη Λευκωσία, στη Σμύρνη, στα Τίρανα, στην Κωνσταντινούπολη, στη Φρανκφούρτη (Alter Oper), στη Μαδρίτη κ.α.

Το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» είναι μέγας χορηγός της Ορχήστρας των Χρωμάτων από το 2005. Είναι λοιπόν λογικό, με τη δημιουργία της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, η σχέση αυτή να εξελιχθεί και η Ορχήστρα να γίνει σταθερό σημείο αναφοράς του μουσικού προγράμματος της Στέγης.

Βασικό στοιχείο ενδιαφέροντος στα προγράμματα των συναυλιών της ορχήστρας αποτελεί η επιλογή ρεπερτορίου, το οποίο έξω από τυποποιημένα πρότυπα αναδεικνύει άγνωστα αριστουργήματα του 20ού αιώνα ή νέες οπτικές γωνίες για παλαιότερες –και λιγότερο γνωστές– συνθέσεις του κλασικού ρεπερτορίου.
Η Ορχήστρα των Χρωμάτων δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην παρουσίαση έργων Ελλήνων συνθετών, αφιερώνοντας ειδικά προγράμματα στην παρουσίαση μεγάλων Ελλήνων δημιουργών, αλλά και κάνοντας αναθέσεις έργων σε συνθέτες της νέας γενιάς.

Το πρόγραμμα «Τα Χρώματα στη Στέγη», θα αναδείξει τους ευρύτατους μουσικούς ορίζοντες της ορχήστρας μέσα από τους κεντρικούς θεματικούς άξονες της Στέγης, τη μοντέρνα και σύγχρονη ελληνική δημιουργία, αλλά και προγράμματα με αριστουργήματα της παγκόσμιας μουσικής κληρονομιάς.

Διεύθυνση ορχήστρας: Μίλτος Λογιάδης 
 
Christoph Willibald Gluck
Μπαλέτο των Μακαρίων Πνευμάτων [απόσπασμα από την όπερα Ορφέας και Ευρυδίκη] (1774)

Wolfgang Amadeus Mozart
Κοντσέρτο για κλαρινέτο και ορχήστρα σε λα μείζονα, KV 622 (1791)
Σολίστ
Marie-Cécile Boulard: κλαρινέτο

Felix Mendelssohn Bartholdy
Συμφωνία αρ. 4 σε λα μείζονα (Ιταλική), opus 90 (1833)

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ