Μια εικαστική διαδρομή για τη μνήμη, το τραύμα, την επούλωση και τη συμφιλίωση.
Στην ταινία Η Τέχνη της Μνήμης, η εικαστικός Άρτεμις Αλκαλάη παρουσιάζει τα έργα της, αφηγείται την ιστορία της οικογένειάς της και εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους συνειδητά ή ασυνείδητα, επεξεργάστηκε ανείπωτες οικογενειακές ιστορίες, το συλλογικό τραύμα και τη μνήμη του Ολοκαυτώματος.
Η ίδια η Αλκαλάη διηγείται την ιστορία της οικογένειάς της και ξεδιπλώνει τους τρόπους με τους οποίους τα τελευταία 30 χρόνια έχει διεργαστεί εικαστικά το συλλογικό τραύμα, τις αποσιωπημένες οικογενειακές ιστορίες και τη μνήμη της γενοκτονίας των Ελλήνων εβραίων. Στον τελευταίο σταθμό αυτής της αναζήτησης, η Αλκαλάη ταξιδεύει και συναντά τους τελευταίους εν ζωή Έλληνες εβραίους επιζώντες των στρατοπέδων του Άουσβιτς και του Μπέργκεν-Μπέλζεν. Τους φωτογραφίζει και τους καταγράφει με την κάμερά της. Κατορθώνει να καταγράψει 67 μαρτυρίες Ελλήνων εβραίων επιζώντων.
Μια εικαστική διαδρομή, ένας άυλος τόπος συνάντησης αγάπης και επούλωσης του τραύματος της Ιστορίας του Ολοκαυτώματος.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Με διαφορετικά υλικά, μαριονέτες, καμβάδες, τσαλακωμένα υφάσματα, υφαντά, κόκκινες κορδέλες, φωτογραφίες και βίντεο-ιστορίες, η Αλκαλάη δημιουργεί έναν άυλο τόπο συνάντησης αγάπης και επούλωσης του τραύματος της τραγικής αυτής Ιστορίας που σημάδεψε ανεξίτηλα την ανθρωπότητα.
Η σκηνοθέτις Αννέτα Παπαθανασίου, φίλη από το σχολείο με την Άρτεμη Αλκαλάη, συνεργάζεται μαζί της και εισχωρεί σε έναν άγνωστο για αυτή κόσμο, τον κόσμο της τέχνης και τον κόσμο των επιζώντων του Ολοκαυτώματος.
Η ιστορία είναι γνωστή, όμως ο τρόπος που επικοινωνεί η Αλκαλάη με αυτό το ιστορικό γεγονός είναι εντελώς διαφορετικός, βαθιά προσωπικός και πρωτότυπος. Η Αλκαλάη φωτογραφίζει και κινηματογραφεί αυτούς τους ανθρώπους επιδιώκοντας την επαφή, με γλυκύτητα, ευαισθησία και αγάπη. Η ίδια ευαισθησία αποτυπώνεται και διαπνέει την ταινία. Αυτή ήταν άλλωστε η πρόκληση: να μην προδοθεί ο τρόπος προσέγγισης των επιζώντων των στρατοπέδων, ενώ παράλληλα αναδεικνύεται το έργο της ηρωίδας.
Η επιλογή των ιστοριών ήταν τόσο δύσκολη, όσο σχεδόν η ακρόαση τους.
Η συγκίνηση, διάχυτη.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
- Σενάριο-Σκηνοθεσία: Αννέτα Παπαθανασίου
- Επιστημονική Σύμβουλος: δρ Ευγενία Αλεξάκη
- Διεύθυνση Φωτογραφίας: Δημήτρης Κατσαΐτης
- Ηχολήπτης: Αλέξανδρος Σακελλαρίου
- Μουσική: Μαρία-Χριστίνα Κριθαρά
- Μοντάζ: Χρόνης Θεοχάρης
- Οργάνωση Παραγωγής: Βασιλική Πατρούμπα
- Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble
- Παραγωγοί: Μίκης Μοδιάνο, Ίλια Παπασπύρου
- Παραγωγή: TOP CUT-MODIANO
- Συμπαραγωγή: ΕΡΤ, ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ, ART FILES PRODUCTIONS
- Συγχρηματοδότηση: Γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών από πόρους του Ελληνογερμανικού Ταμείου για το Μέλλον
Διαβάστε επίσης:
27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η «ταξιδιάρικη» οπτική ταυτότητα
Το πρόγραμμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Δείτε τις ελληνικές συμμετοχές!
27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Όλες οι ταινίες των διαγωνιστικών τμημάτων
Το Αφιέρωμα «Γεωγραφία του βλέμματος: Εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950-2000)» στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης