Η τσελίστα Χριστίνα Μπαζίλη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών δίνει βήμα στους νέους ταλαντούχους καλλιτέχνες, παρουσιάζοντας σήμερα τα λαμπερά αστέρια του αύριο. Μόλις είκοσι δύο ετών, η γεννημένη στη Βιέννη Χριστίνα Μπαζίλη εντυπωσιάζει με τη δεξιοτεχνία και, κυρίως, με την ωριμότητα της ερμηνείας της.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών δίνει βήμα στους νέους ταλαντούχους καλλιτέχνες, παρουσιάζοντας σήμερα τα λαμπερά αστέρια του αύριο. Μόλις είκοσι δύο ετών, η γεννημένη στη Βιέννη Χριστίνα Μπαζίλη εντυπωσιάζει με τη δεξιοτεχνία και, κυρίως, με την ωριμότητα της ερμηνείας της.

Στην πρώτη της εμφάνιση στο Μέγαρο Μουσικής, την Πέμπτη 2 Απριλίου (20:30), τη συνοδεύει ο διακεκριμένος έλληνας πιανίστας Κάρολος Ζουγανέλης, μόνιμος κάτοικος Γαλλίας και καθηγητής στο Κονσερβατουάρ του Παρισιού. Το ρεσιτάλ της νεαρής σολίστ του τσέλου στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Κύκλου Καλωσόρισμα. Θα ακουστούν έργα Σούμαν, Κοντάι και Φρανκ.

Καλωσόρισμα

Όλο και περισσότεροι νέοι άνθρωποι με ιδιαίτερη κλίση στη μουσική αποφασίζουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους σε μεγάλες ευρωπαϊκές Ακαδημίες με την ελπίδα να διεκδικήσουν μια θέση στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές μουσικό πεδίο. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών καλωσορίζει τους νέους σολίστ και συστήνει στο κοινό τους μελλοντικούς πρωταγωνιστές της μουσικής σκηνής.

Από τον Σούμαν στον Κοντάι και τον Φρανκ

Το ρεσιτάλ της Χριστίνας Μπαζίλη στο Μέγαρο θα αρχίσει με τα Πέντε κομμάτια σε λαϊκό ύφος, έργο 102  του Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856). Ο Σούμαν, παρότι είχε πάρει μαθήματα βιολοντσέλου σε νεαρή ηλικία, το συγκεκριμένο όργανο κατέχει μάλλον περιορισμένη θέση στην πρώιμη εργογραφία του, με εξαίρεση ίσως κάποια ωραιότατα περάσματα για τσέλο στην Πρώτη και Τέταρτη Συμφωνία του. Τα Πέντε κομμάτια σε λαϊκό ύφος γράφτηκαν για βιολοντσέλο και πιάνο ή βιολί και πιάνο στα 1849. Συχνά ερμηνεύονται από όμποε και πιάνο επίσης. Η σύνθεση αυτή του Σούμαν θεωρείται ως μια από τις σπουδαιότερες για το ρεπερτόριο του τσέλου και αποτελεί πρόκληση για τον ερμηνευτή, αφού το ζητούμενο δεν είναι η επίδειξη της δεξιοτεχνίας του αλλά η ικανότητά του να αφηγηθεί μουσικά τη δική του ευφάνταστη ιστορία με σημείο εκκίνησης την παρτιτούρα του Σούμαν, μένοντας ταυτόχρονα πιστός στο «λαϊκό ύφος» των κομματιών.

Η παραδοσιακή μουσική έχει εμπνεύσει κατά καιρούς –και συνεχίζει να εμπνέει–πολλούς συνθέτες ανά τους αιώνες. Ένας από αυτούς ήταν και ο Ούγγρος Ζόλταν Κοντάι (1882-1967), ο οποίος ενσωμάτωσε ενδιαφέροντα στοιχεία της ουγγρικής λαϊκής μουσικής στο προσωπικό του συνθετικό ιδίωμα. Με τον Κοντάι επέλεξε να συνεχίσει, λοιπόν, το πρόγραμμα του ρεσιτάλ της η Χριστίνα Μπαζίλη. Θα παρουσιάσει την τριμερή Σονάτα σε σι ελάσσονα για σόλο βιολοντσέλο, έργο 8, στην οποία είναι εμφανή τα στοιχεία του ουγγρικού μουσικού φολκλόρ. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα για τσέλο που γράφτηκαν από την εποχή του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Η Σονάτα φέρει επίσης επιρροές από τον Ντεμπυσσύ και τον Μπάρτοκ. Αν και ο Κοντάι τη συνέθεσε το 1915, η πρώτη παρουσίασή της καθυστέρησε λόγω του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και έλαβε χώρα στη Βουδαπέστη, το 1918. Έκτοτε η Σονάτα σε σι ελάσσονα για σόλο βιολοντσέλο επιβλήθηκε ως κεντρικό έργο του ρεπερτορίου για τσέλο. Μάλιστα, το 1956, επιλέχθηκε ως υποχρεωτικό κομμάτι για τον περίφημο διαγωνισμό Καζάλς στην Πόλη του Μεξικού, ενώ 10 χρόνια νωρίτερα είχε παρουσιαστεί σε πρώτη εκτέλεση στην Αμερική από τον George Neikrug.

Ολόκληρο το δεύτερο μέρος του προγράμματος καταλαμβάνει η τετραμερής Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο του Σεζάρ Φρανκ (1822-1890), που είναι βασισμένη στη δημοφιλέστατη σονάτα σε λα μείζονα για βιολί και πιάνο, ένα από τα πιο αγαπημένα έργα μουσικής δωματίου του 19ου αιώνα. Μάλιστα, η φήμη της ήταν τόσο μεγάλη στο ευρύ κοινό που εκδόθηκε σε μεταγραφές για διάφορα όργανα: βιόλα, φλάουτο, τσέλο, ακόμα και για εκκλησιαστικό όργανο. Η εκδοχή για τσέλο θεωρείται έργο αναφοράς για το ρεπερτόριο του συγκεκριμένου οργάνου. Γράφτηκε από τον Φρανκ για τον Ζυλ Ντελσάρ, ξακουστό τσελίστα της εποχής του, ο οποίος χάρισε στη Σονάτα αυτή την τόσο ανθεκτική υστεροφημία μέσα στον χρόνο, μια σονάτα που εξακολουθεί να γοητεύει και τον πιο απαιτητικό ακροατή ως τις μέρες μας.

Η Χριστίνα Μπαζίλη γεννήθηκε στη Βιέννη τον Σεπτέμβριο του 1993. Σε ηλικία 6 ετών άρχισε μαθήματα βιολοντσέλου με τον ρώσο παιδαγωγό Vladimir Malinowski. Ακολούθησαν σπουδές στο Μόναχο με τον David Grigorian, μαθητή του Mstislav Rostropovich. Το 2009 συνάντησε τον φημισμένο τσελίστα Antonio Meneses, ο οποίος την κάλεσε στην τάξη του στο Πανεπιστήμιο της Βέρνης, από το οποίο πήρε δίπλωμα Bachelor (2013). Αυτή την περίοδο, η Χριστίνα Μπαζίλη συνεχίζει τις μεταπτυχιακές σπουδές της (Master Performance) στο εξωτερικό με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα τελειοποίησης (τσέλο) με τους Natalia Gutmann, David Geringas, Gustav Rivinius, Ralph Kirshbaum, Thomas Demenga, Silvia Sondeckis και Reinhard Latzko, αλλά και masterclasses μουσικής δωματίου με τους Corina Belcea-Fisher (Κουαρτέτο Belcea), Rainer Schmidt (Κουαρτέτο Hagen) και Χρήστο Κανέτη (Μοτσαρτέουμ, Σάλτσμπουργκ). Tο 2009 και το 2010 κέρδισε την υποτροφία της Accademia Musicale Chigiana (Σιένα, Ιταλία), ενώ έναν χρόνο αργότερα της δόθηκε η υποτροφία του Ιδρύματος Hans Konrad Rahn (Ζυρίχη, Eλβετία). Έχει βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς για νέους στην Αυστρία, την Κροατία, τη Σλοβενία και την Ιταλία («Prima la musica», «Violoncello-Wettbewerb Liezen», «Antonio Janigro Competition»). Έχει δώσει πολλά ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στη Βιέννη, τη Ζυρίχη και σε άλλες πόλεις. Ως σολίστ έχει λάβει μέρος σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ για νέους καλλιτέχνες (Ντόρτμουντ, Κόμπουργκ, Γκαίπινγκεν, Μπρατισλάβα, Βουκουρέστι) πλαισιωμένη από γνωστές ορχήστρες.

Ο Κάρολος Ζουγανέλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Σε ηλικία 15 ετών πήρε δίπλωμα πιάνου με άριστα παμψηφεί, α΄ βραβείο και αριστείο εξαιρετικής επιδόσεως (τάξη Μυρτούς Μαυρίκου) από το Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Μαθήτευσε επίσης κοντά στη Φοίβη Βάλληνδα και την Ελισάβετ Κουναλάκη. Συνέχισε τις μουσικές σπουδές του στην τάξη πιάνου του Gérard Frémy (μαθητής των Yves Nat και Heinrich Neuhaus) στο Κονσερβατουάρ του Παρισιού λαμβάνοντας master πιάνου, μουσικής συνοδείας (φωνητικής και ενόργανης) και μουσικής δωματίου. Έχει μελετήσει με τους Leon Fleisher, Christian Zacharias, György Sebök, Idil Biret, Pierre-Laurent Aimard και Dominique Merlet. Έχει βραβευτεί επανειλημμένως σε διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου και μουσικής δωματίου στην Ελλάδα, την Ιταλία, τη Γερμανία, την Αγγλία και τη Γαλλία. Έχει δώσει ρεσιτάλ στις μεγαλύτερες αίθουσες της Ευρώπης, έχει περιοδεύσει στην Αμερική και έχει διδάξει σε σεμινάρια σε αμερικάνικα πανεπιστήμια. Έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τους μαέστρους Michael Gielen, Janos Fürst, Ivan Fischer, Zsolt Nägy, David Robertson και Jeffrey Milarsky και έχει υπάρξει επίσημος πιανίστας του διεθνούς διαγωνισμού Operalia που διοργανώνει ο Placido Domingo. Έχει συμμετάσχει πολλές φορές σε παραγωγές της Ελληνικής και Γαλλικής Ραδιοτηλεόρασης. Από το 2004 είναι καθηγητής στο Κονσερβατουάρ του Παρισιού.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ