Την περίοδο της Αναγέννησης, ο Γερμανο-ελβετός καλλιτέχνης Χανς Χολμπάιν ο Νεότερος ώθησε σε νέα ύψη τη ζωγραφική. Ξεκινώντας στη Βασιλεία της Ελβετίας, και αργότερα στην Αγγλία όπου ήταν ζωγράφος της αυλής του Ερρίκου του Όγδοου, ο Χολμπάιν άφησε το στίγμα του με πορτρέτα ευγενών, εμπόρων και ανθρώπων του πνεύματος. Πολλά από αυτά τα έργα εκτίθενται έως τις 15 Μαρτίου στο Morgan Library and Museum της Νέας Υόρκης, σε μία έκθεση η οποία είναι η μεγαλύτερη περιεκτική έκθεση για τον Χανς Χολμπάιν στις ΗΠΑ από τις αρχές της δεκαετίας του 1980.

Στην έκθεση «Holbein: Capturing Character» παρουσιάζονται δάνεια από 10 αμερικανικά μουσεία και συλλέκτες και από 13 εκτός ΗΠΑ. Εκτίθενται 60 έργα του ζωγράφου με τα οποία ιχνηλατείται όλη η πορεία του, μεταξύ των οποίων 31 πίνακες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν το πορτρέτο «Έρασμος του Ρότερνταμ» (περίπου το 1532), το «Κυρία με έναν σκίουρο και ένα ψαρόνι (Αν Λόβελ;)» και το «Σάιμον Τζορτζ» (τα δύο τελευταία, περίπου το 1535 με 1540).

Στην πραγματικότητα, η έκθεση για τον Χολμπάιν έκανε ντεμπούτο το περασμένο φθινόπωρο στο Getty Museum του Λος Άντζελες, αλλά η εκδοχή στο Morgan διαφέρει σημαντικά, καθώς κάποια μουσεία συμφώνησαν να δανείσουν έργα του ζωγράφου για περιορισμένη χρονική περίοδο σε μια μόνον από τις δύο εκθέσεις. Για παράδειγμα, το Frick δάνεισε το πορτρέτο του Τόμας Μορ στο Morgan και το πορτρέτο του Τόμας Κρόμγουελ στο Getty. Τόσο το Morgan όσο και το Getty ήταν υπεύθυνα για την τελευταία έκθεση για τον Χολμπάιν επί αμερικανικού εδάφους, μια μικρότερη έκθεση έργων του το 1983 και 1984.

«Ο Χολμπάιν είναι ένας από τους λίγους καλλιτέχνες που, στον καιρό τους, ήταν εξαιρετικά επιτυχημένοι και δημοφιλείς και των οποίων το έργο ποτέ δεν έφυγε από τη μόδα» σημείωσαν, σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο Artnet News, οι επιμελητές της έκθεσης John McQuillen and Austėja Mackelaitė. «Η εξαιρετική αριστοτεχνία του στο υλικό για ελαιογραφία τον οδήγησε να δημιουργήσει ιδιαίτερα νατουραλιστικές εικόνες, γεμάτες με απτές, από κοντά προσεγμένες λεπτομέρειες, που χαροποιούν και ταυτόχρονα γοητεύουν». Οι επιμελητές εξήγησαν ότι ενώ άλλοι ζωγράφοι εστίαζαν στα χαρακτηριστικά των μοντέλων τους, ο Χολμπάιν εστίαζε στη φυσιογνωμία τους – τα φυσιογνωμιστικά χαρακτηριστικά που μπορούν να αποκαλύψουν τις επιθυμίες κάποιου, την προδιάθεσή του ή το κοινωνικό στάτους του – καθώς και στα ενδύματά τους· και αυτό είναι επίσης κεντρικό μέλημα των οργανωτών της έκθεσης, εξ ου και ο τίτλος της έκθεσης: «Χολμπάιν: Αιχμαλωτίζοντας Χαρακτήρα».

Το μουσείο Morgan Library and Museum προσφέρει, σε αυτόν τον σύνδεσμο, δυνατότητα εικονικής περιήγησης στην έκθεση.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ