Ο Μανώλης Μπαμπούσης με τον αμφίσημο τίτλο How to repair a tear, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με νέα έργα στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα. Τα θέματα τα οποία ο καλλιτέχνης διαπραγματεύεται στην έκθεσή του είναι πολλαπλά και πολυεδρικά. Διαχειρίζεται νοήματα που σχετίζονται με την διαλεκτική ανάμεσα στον καλλιτέχνη και το έργο του, το οποίο ελέγχουν η αγορά και οι θεσμοί της τέχνης, την ανθρώπινη συμπεριφορά, την άλωση της φύσης, τη θρησκεία και τη βία. Διερωτάται πώς θα επισκευάσει ένα δάκρυ ή μια ρωγμή καταθέτοντας συνάμα την αγωνία του για την ετοιμόρροπη πραγματικότητα, την δημιουργία και τον θάνατο.
Το φωτογραφικό έργο του Μανώλη Μπαμπούση τα τελευταία 45 χρόνια υπερασπίζει την αντικειμενική και ευκρινή εικόνα-tableau με μια κριτική προσέγγιση και ευαισθησία γύρω από νοήματα θεσμών και εξουσίας, περιβάλλοντος και απώλειας, ενάντια στην ψευδή και σκηνοθετημένη εικόνα των διαφορετικών μύθων των καιρών μας, όπου όλο και περισσότερο η ίδια η τέχνη γίνεται παράγωγο κάποιων fake news.
Στην παρούσα έκθεση ο Μπαμπούσης παρουσιάζει μια ενιαία πολυμεσική ασπρόμαυρη εγκατάσταση, η οποία αρθρώνεται με διαφορετικά έργα σε ένα δημιουργικό selfie, στο οποίο καλείται ο θεατής να λύσει ένα σταυρόλεξο.
Τοποθετεί ένα τοτέμ ύψους 3.9 μέτρων, δομημένο από φωτογραφικά τρίποδα και δύο στρατιωτικά φορεία, σε μια ασταθή χορογραφία, σχολιάζοντας το εύρος της ευκρίνειας της φωτογραφικής διαδικασίας. Μία επιτοίχια εγκατάσταση 10 μέτρων ενσωματώνει σχέδια, φωτογραφίες, τυπώματα των γλυπτών του, αρχιτεκτονικά σχέδια και λόγο. Πρόκειται για ένα σύνολο εικόνων, οι οποίες ενώ λειτουργούν αυτόνομα, συνομιλούν παράλληλα με τον ποιητικό λόγο του Μπαμπούση που παρουσιάζεται σε δύο βίντεο-προβολές.
Εκφράζει τη δυσπιστία του για τις προσεγγίσεις που ευνοούν περισσότερο το story telling και λιγότερο την αγωνία του καλλιτέχνη για τη μορφή του έργου του. Διερωτάται αν η δημιουργία γίνεται με ή χωρίς concept today, αν χρειάζεται ένα πρόσχημα η έκθεση / μια αγκαλιά το τέλος της ημέρας;
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Μανώλης Μπαμπούσης
Ο Μανώλης Μπαμπούσης είναι εικαστικός καλλιτέχνης, φωτογράφος και αρχιτέκτονας. Σπούδασε αρχιτεκτονική και αναστηλώσεις στη Φλωρεντία και στη Ρώμη. Χρησιμοποιεί το μέσο της φωτογραφίας, το σχέδιο, κείμενα, βιντεοπροβολές και εγκαταστάσεις. Το έργο του εστιάζει κυρίως σε θέματα γύρω από τους θεσμούς, τη μνήμη και το περιβάλλον. Η πρώτη του δουλειά με τίτλο Volterra παρουσιάστηκε το 1973 ως ένα slide show και μία εγκατάσταση, ενώ αργότερα, η εκθεσιακή παράθεση των μεγάλων διαστάσεων φωτογραφικών εικόνων του συνθέτουν έναν πυκνό εννοιολογικό και πλαστικό διάλογο, ανεξαρτήτως χρονολογικής ή θεματικής συνάφειας.
Το 2013 παραιτήθηκε από τακτικός καθηγητής της ΑΣΚΤ, όπου δίδασκε από το 1999 την εικαστική προσέγγιση στη σύγχρονη τέχνη με τα μέσα της Φωτογραφίας. Από το1994 έως το 2016 έχει καταθέσει μία προσωπική φωτογραφική ματιά για το έργο του Γιάννη Κουνέλλη. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις όπως: Προσοχή εκτελούνται έργα, Αλατζά Ιμαρέτ, Θεσσαλονίκη 2018, Something stupid, Ρομάντζο, Αθήνα, 2017, εκτός σχεδίου, Kέντρο Σύγχρονης τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Αθήνα, 2014, Σκελετοί, Μουσείο Μπενάκη, 2011, Αll over the place, Νew Υork Photo festival, 2009, Photographs, Central European House of Photography, Bratislava, 2008, Κρίση, Γένι Τζαμί, Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκη, 2007, Possesioni, Centrο d’ Αrte Moderna e Contemporanea della Spezia (CAMeC), 2006, Μανώλης Μπαμπούσης, 1973-2003, ΕΜΣΤ, Αθήνα, ΜΜΣΤ, Θεσσαλονίκη, 2003.
Έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις σε μουσεία και χώρους τέχνης, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως: +9 Ιερά οδός, Αθήνα, 2019, La verità è un altra, Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Ρώμη, 2018, Αntidoron. Η συλλογή του ΕΜΣΤ, Documenta 14, Fridericianum, Κάσελ, 2017, The Body, The Soul and The Place, State Museum of Contemporary Art (SMCA) at the National Art Museum of China, 7th Beijing Biennial of Contemporary Art, 2017. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Έχουν εκδοθεί μονογραφίες του και λευκώματα, όπως και η ποίηση του, από το ΕΜΣΤ, το Μουσείο Μπενάκη, το CAMeC, τις εκδόσεις Εξάντα, Σμίλη, Futura. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.