Η παράσταση ανεβαίνει στο πλαίσιο του προγράμματος για το Αρχαίο Δράμα και τη Λαϊκή Παράδοση, που υλοποιείται από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης σε συνεργασία με το Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος και Θεατρολογικής Έρευνας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Έρευνας και Τεκμηρίωσης Παραστάσεων Αρχαίου Ελληνικού Δράματος (Arc-Net) και το Τσεχικό Κέντρο Αθήνας.
Ο σκηνοθέτης Tomáš Loužný, ένας από τους πιο σημαντικούς Τσέχους σκηνοθέτες της νέας γενιάς (*1991), πραγματεύεται τη δραματουργική απόδοση των έργων του Ευριπίδη και του Σενέκα, από την Marie Nováková και μας δίνει τη δική του σκηνική ερμηνεία.
Μία αρχική εκδοχή της παράστασης ανέβηκε στο Prague City Theatres ένα από τα πιο δυναμικά και αξιόλογα πολιτιστικά ινστιτούτα της Πράγας που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο τσέχικο και το ευρωπαϊκό θεατρικό γίγνεσθαι.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
«Δεν επαναλαμβάνουμε την παράσταση που ανεβάσαμε στην Πράγα, αλλά πραγματευόμαστε τη συνέχεια της ιστορίας του Ηρακλή. Πώς θα μπορούσαν να μοιάζουν οι εκκλήσεις του για έλεος και λύτρωση; Θα μπορέσει πραγματικά να παραδοθεί στη θεά Αθηνά, σε αυτή την πανίσχυρη πόλη, όπου ο Θησέας είναι ο βασιλιάς, και να βρει ειρήνη και συγχώρεση; Ή μήπως δε θα μπορέσει να ελέγξει τα ακατέργαστα συναισθήματά του και θα αποτύχει να μετανοήσει; Ο Ηρακλής θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους ήρωες ακόμα και σήμερα, αλλά είναι πραγματικά κάποιος που αξίζει να τον θαυμάζουμε;».
«Ερχόμαστε στην Αθήνα με μια παραγωγή του «Ηρακλή» ειδικά σχεδιασμένη για το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης», αναφέρει ο Tomáš Loužný στο σημείωμά του.
Ο Θησέας, ο βασιλιάς της Αθήνας, επιστρέφει στο σπίτι του συντροφιά με έναν αμφιλεγόμενο καλεσμένο, τον Ηρακλή και κομίζει ένα μήνυμα προς το λαό του για τον κάτω κόσμο. Ο Ηρακλής είναι σωτήρας του και την ίδια στιγμή τραγικός ήρωας. Η τραγωδία του εμπεριέχει το ίδιο το νόημα της ύπαρξής του. Δημιουργήθηκε από τους Θεούς χωρίς τη δική του θέληση, ως ένα ισχυρό εργαλείο με αποστολή να εξαλείψει το χάος που έχει τη μορφή τεράτων, στοιχείων και γιγάντων. Δημιουργήθηκε για να προστατεύσει την παγκόσμια τάξη. Ο τελευταίος του αγώνας ήταν με τον εαυτό του και αυτόν τον έχασε. Η συνείδησή του αμαυρώνεται από ένα βαρύ έγκλημα. Ο Ηρακλής έρχεται στην Αθήνα, με το φίλο του Θησέα, για να λυτρωθεί. Θα μπορέσει να ξεπεράσει την περηφάνια του, να γίνει κοινός θνητός και να σβήσει από τη μνήμη των ανθρώπων;
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Έργο εμπνευσμένο από τον Ευριπίδη και τον Lucius Aeneus Seneca
Σκηνοθέτης: Tomáš Loužný
Δραματουργός: Marie Nováková
Σκηνογράφος: Ján Tereba
Ενδυματολόγος: Helena Tavelová
Μουσική: P/\st (Ivo Sedláček and Dan Kranich)
Light designer: Jan Tichý
Sound designer: Ondřej Dědeček
Ερμηνεύουν:
Tomáš Dastlík
Petr Konáš
Dan Kranich
Ivo Sedláček
Τα Prague City Theatres είναι ένα από τα πιο σημαντικά θεατρικά ιδρύματα της Τσεχίας, με πλούσια ιστορία που χρονολογείται από το 1950.
Το 2018, ο διευθύνων σύμβουλος Daniel Přibyl και ο καλλιτεχνικός διευθυντής Michal Dočekal, ενοποίησαν τα θέατρα Rokoko, ABC και το Komedie, τρία θέατρα της Πράγας, με συγκεκριμένο χαρακτήρα και κοινό. Σκοπός τους, να μετατρέψουν τα θέατρα της Πράγας σε ένα θεατρικό ίδρυμα με διεθνείς διασυνδέσεις, που θα αντιμετωπίσει βαθιά ζητήματα της σύγχρονης εποχής και θα παίξει ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη του τσεχικού και ευρωπαϊκού θεάτρου και της κοινωνίας.
Το θέατρο ABC, που χτίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1920, είναι θέατρο με σκηνή και εξώστη, που μπορεί να φιλοξενήσει πάνω από 500 θεατές. Επικεντρώνεται στο σοβαρό ρεπερτόριο, και συνεργάζεται με σκηνοθέτες του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου, Τσέχους και μη, που προσκαλούνται να σκηνοθετήσουν σύγχρονο δράμα αλλά και να δώσουν την τολμηρή ματιά τους σε κλασικά έργα.
Το θέατρο Rokoko είναι ένας μικρότερος χώρος κοντά στην πλατεία Wenceslas, που ξεκίνησε να λειτουργεί το 1916 ως καμπαρέ. Είναι ένας αρκετά οικείος χώρος με μια πολύ άμεση επαφή μεταξύ της σκηνής και της αίθουσας 200 καθημένων θεατών. Σήμερα, το Rokoko φιλοξενεί και πάλι παραγωγές σε στυλ καμπαρέ και ταυτόχρονα παραγωγές έργων σύγχρονων θεατρικών συγγραφέων.
Το θέατρο Komedie στεγάζεται σε ένα τοπόσημο της πόλης του 1930. Από το 2018, αποστολή του είναι να γίνει μια πιο «ελεύθερη σκηνή» και να παρέχει έναν ανοιχτό χώρο για ανεξάρτητες παραγωγές, συμπαραγωγές, επισκέψεις παραστάσεων από τοπικές και διεθνείς θεατρικές ομάδες, ειδικές εκδηλώσεις και φεστιβάλ.
Ο Tomáš Loužný είναι Τσέχος θεατρικός σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας. Σπούδασε σκηνοθεσία θεάτρου στην Ακαδημία Παραστατικών Τεχνών της Πράγας. Σκηνοθετεί σε πολλά τσέχικα θέατρα και επίσης διασκευάζει μυθιστορήματα και άλλα μη θεατρικά υλικά για τις παραστάσεις του. Συνεργάζεται με θέατρα όπως τα Prague City Theatres, το Theatre X10, το Drama Studio στο Ústí nad Labem και το Vila Štvanice κ.λπ. Ενδιαφέρεται επίσης για το θέατρο ενβύθισης (immersive theatre) και τις διάφορες μορφές επικοινωνίας μεταξύ ηθοποιού και κοινού.
Εκτός από τη σκηνοθεσία, γράφει για το θέατρο και το ραδιόφωνο. Κέρδισε δύο φορές τον διαγωνισμό καλύτερου μίνι δράματος που διοργάνωσε η Βιβλιοθήκη Vaclav Havel στη Νέα Υόρκη (2017/8). Η βράβευση σήμαινε ότι έγινε δεκτός ως επισκέπτης μελετητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης – Playwrights Horizons και στην Ακαδημία Δραματικών Τεχνών Ernst Busch στο Βερολίνο. Το 2020 έλαβε επίσης το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Δραματοποίησης Ραδιοφώνου στο Τσεχικό Ραδιόφωνο, το οποίο είναι το μεγαλύτερο εθνικό ραδιόφωνο στην Τσεχική Δημοκρατία. Παρακολούθησε επίσης θεατρικό εργαστήρι για τον Shakespeare του Andrew Visnevski στην Αθήνα που διοργανώθηκε από το Εθνικό Θέατρο.
Όταν δεν εργάζεται του αρέσει να ταξιδεύει κυρίως στη Νότια και Βόρεια Αμερική. Θεωρεί τον εαυτό του περισσότερο Ευρωπαίο παρά Τσέχο.