Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της εικαστικού στην Αθήνα, που ολοκληρώνει την παραμονή της για δύο μήνες στη χώρα μας, στο πλαίσιο του Προγράμματος Φιλοξενίας των Δύο Χωριών. Η έκθεση εγκαινιάζεται την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου στις 20:00, παρουσία της εικαστικού. Στην καλλιτεχνική της πρακτική η Maja Djordjevic δημιουργεί ζωγραφικά και γλυπτικά έργα συνδυάζοντας λαδομπογιές και εμαγιέ, για να αφηγηθεί προσωπικές ιστορίες δικές της και άλλων. Η πρακτική της ξεκίνησε το 2014 όταν αποφάσισε να αντιγράψει τα σχήματα και τα χρώματα των ‘γρήγορων σχεδίων’ (doodles) που σχεδιάζει κανείς όταν ζωγραφίζει σε καλλιτεχνικά προγράμματα στον υπολογιστή.

Από τότε αυτή γίνεται η κυρίαρχη εικαστική της γραφή. Φορμαλιστικά τα έργα της μοιάζουν απλοϊκά. Εν μέρη είναι απεικονιστικά και σε άλλα μέρη σχηματίζουν τυχαίες αφηρημένες γραμμές. Τεχνικά είναι προκλητικά δύσκολες συνθέσεις που δημιουργούνται με πολλές στρώσεις εμαγιέ, χωρίς την χρήση ταινίας ή προτζέκτορα.

Για την πρώτη της μεγάλη έκθεση, που έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος φιλοξενίας των Δύο Χωριών στη Μύκονο το 2015, η Djordjevic ακολούθησε αγνώστους στο νησί των ανέμων, καταγράφοντας την παραμονή τους με τη χρήση ‘γρήγορων σχεδίων’ (doodles) και ζωγραφικών αποτυπώσεων. Μετά, ζωγράφισε τον εαυτό της να ζει τις εμπειρίες των υποκειμένων της. Ο συνδυασμός της ηδονοβλεψίας, της προσωπογραφίας και της δημόσιας αποκάλυψης ιδιωτικών στιγμών, τη συνοδεύουν από τότε σε όλα τα επακόλουθα έργα της. Ένα ξανθό κορίτσι ( η καλλιτέχνης είναι η ίδια ξανθιά), συνήθως γυμνό, για να μοιάζει αναπτυγμένο και όχι παιδάκι δημιουργείται.

Για τα επόμενα πέντε χρόνια η Djordjevic παρουσιάζει τον εαυτό της σε διάφορες καταστάσεις που συγκεντρώνει, ακολουθώντας διηγήσεις άλλων και τοποθετώντας την ίδια στη θέση των αφηγητών της. Η καλλιτέχνης χρησιμοποιεί τη ζωγραφική για να καταλάβει πώς θα αντιδρούσε η ίδια αν οι ιστορίες αυτές συνέβαιναν σε αυτήν.

Για την έκθεση ‘I Am Always a Different Person’, η Djordjevic χρησιμοποιεί τη δική της τρέχουσα συναισθηματική εμπειρία σαν θεματικό αντικείμενο. Η Djordjevic είναι ερωτευμένη και μαζί της είναι και η ξανθιά έτερον εγώ της. Ο έρωτας της δεν είναι ρομαντικός, είναι ρεαλιστικός. Το ερωτικό συναίσθημα που βιώνει της έχει αλλάξει την καθημερινότητα της και απαιτεί από την ίδια να κάνει συνεχείς προσπάθειες και ελιγμούς για να διατηρηθεί. Ασταθής αρχαίοι ελληνικοί κίονες και βαράκια γυμναστικής που απεικονίζονται στα έργα, σηματοδοτούν τις προσπάθειες αυτές.

Το κεντρικό έργο της έκθεσης που φέρει τον ομώνυμο τίτλο ‘I Am Always a Different Person’ απεικονίζει το κορίτσι της Djordjevic να έχει το κεφάλι του ανάποδα και να το κρατάει στο χέρι. Πιθανώς το έργο ενεργεί σαν μία απεικόνιση του έρωτα ως ένα επικίνδυνο συναίσθημα που είναι αιχμηρό και από το οποίο μπορείς να πληγωθείς- και για αυτό και δεν το αισθάνεται σαν  τίποτα άλλο στη γη. Άλλα έργα της έκθεσης, όπως τα δύο μεγάλα γλυπτά που δείχνουν ένα ζευγάρι που φλερτάρει προσφέροντας λουλούδια ο ένας στον άλλον, επικεντρώνονται σε θέματα απουσίας και επιθυμίας στην προσωπική της σχέση.

Τέλος, για την έκθεση, η Djordjevic δημιούργησε μία σειρά μικρών σε μέγεθος, πορτραίτων γυναικών σε διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις, που δείχνουν είτε να γελούν, είτε να ουρλιάζουν, ανάλογα με την ανάγνωση του κάθε έργου από τον θεατή τους. Μερικά από αυτά τα πορτραίτα, έχουν κάποιες απλοϊκές ημερολογιακές καταγραφές τις οποίες έχει σημειώσει η καλλιτέχνης στο ημερολόγιό της τον τελευταίο χρόνο. Όλα αυτά τα κείμενα έχουν μεταφερθεί αυτούσια επάνω στα πορτραίτα και γι’ αυτό και σε μερικά, υπάρχουν εμφανή γραμματικά και ορθογραφικά λάθη που η Djordjevic μιας και τα αγγλικά δεν είναι η μητρική της γλώσσα, κατέγραψε λανθασμένα.

Στην έκθεση ‘I Am Always A Different Person’ η Maja Djordjevic καλεί τον θεατή να νιώσει, να αντιληφθεί και να απολαύσει τη συμπεριφορά που οικειοποιείται όταν ζει δικές του ιστορίες αγάπης —να κατανοήσει τον ενθουσιασμό, τον φόβο και την παροδικότητα αντίστοιχων συναισθημάτων— και να τ’ αναγνωρίσει ως δοκιμασίες της ζωής που μπορούν να αποκαλύψουν τη μαγεία της ανθρώπινης ύπαρξης. Τέλος, μέσα από τη ζωγραφική απεικόνιση των δοκιμασίων και των προσαρμογών που απαιτεί ένας έρωτας, η Djordjevic επιθυμεί να μιλήσει για τη συνεχή προσπάθεια και την ευελιξία που απαιτείται για την αντιμετώπιση όλων των προκλήσεων της ζωής.

Maja Djordjevic

Η Maja Djordjevic (γ. 1990, στο Βελιγράδι) ζει και εργάζεται στο Βελιγράδι και στο ˜ονδίνο. Αποφοίτησε από τη Σχολή Κάλων Τεχνών του Βελιγραδιού. Μόνο τον τελευταίο χρόνο έχει συμμετάσχει στην ομαδική έκθεση Look at This που οργάνωσε η Skip Gallery στο ˜ονδίνο, το πρότζεκτ Nothing to Wear στο πολυκατάστημα Selfridges στο ˜ονδίνο το 2019, στην ομαδική έκθεση Digital Pop που επιμελήθηκε ο Sasha Bogojev με τον Mark Chalmers στο The Garage στο Άμστερνταμ 2019, στην ομαδική έκθεση Malmo Sessions στη γκαλερί Carl Kostyal στο Μαλμο, Σουηδία, 27ο Σαλόνι Τέχνης του Βελιγραδιού, στην έκθεση Be Yourselfie με επιμελητή́τον Peter Brence, έχει κάνει ατομική́έκθεση στην The Hole gallery στη Νέα Υόρκη και έχει δημοσιευτεί́η δουλειά́της στο Juxtapoz magazine. Η Djordjevic έχει κερδίσει δυο βραβεία για τη ζωγραφική́της πρακτική́ το πρώτο είναι το Ristai Beta Vukanovićκαι το δεύτερο είναι το ανώτατο βραβείο της Σχολής Κάλων Τεχνών του Βελιγραδιού.


Κεντρική φωτογραφία θέματος: Maja Djordjevic_You Are The Best of My Love – I Love To Love You_2019_Oil and Enamel on Canvas_80 x 60 x 3 cm (40 x 30 x 3cm each)