Η αλυσίδα Πολιτισμού Ιανός και τα Εργαστήρια Βιβλίου της συμπληρώνουν εφέτος εφτά χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στον χώρο της εκπαίδευσης. Τα εργαστήρια δημιουργήθηκαν την άνοιξη του 2013 και ήδη έχουν λειτουργήσει δεκαπέντε επιτυχημένοι κύκλοι μαθημάτων.
Με ιδιαίτερη χαρά σάς ενημερώνουμε πως οι εγγραφές για τα σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής του ΙΑΝΟΥ ξεκίνησαν. Καταξιωμένοι συγγραφείς διδάσκουν με γνώμονα την ποιότητα και το πάθος για το βιβλίο, την αγάπη για τη μάθηση και στοχεύουν τόσο στη συγγραφική πρόοδο όσο και στην ενημέρωση και την καλλιέργεια αυτών που αγαπούν το βιβλίο και το λογοτεχνικό κείμενο γενικότερα.
Η αλυσίδα πολιτισμού ΙΑΝΟS, δίνοντας τη μέγιστη σημασία στην προστασία της υγείας των συμμετεχόντων στα σεμινάριά της, όπως και των διδασκόντων σε αυτά, έχει ετοιμάσει αντι-covid τμήματα, όπου η διδασκαλία θα γίνεται με φυσικό τρόπο μέσω της πλατφόρμας zoom, τις προκαθορισμένες ημέρες και ώρες.
Όλα τα σεμινάρια παραπάνω σεμινάρια γίνονται αυτή την άνοιξη (2021) μέσω υπολογιστή άρα μπορούν σε όλα να πάρουν μέρος κάτοικοι από την Ελλάδα, την Κύπρο αλλά και το εξωτερικό.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Αναλυτικά τα σεμινάρια:
Παιδικό και νεανικό βιβλίο: Λύνοντας την «κόκκινη κλωστή» με τις Μαρία Αγγελίδου και Ελένη Σβορώνου.
Πραγματοποιείται διά ζώσης στην Αθήνα και την άνοιξη θα γίνει μέσω zoom.
Έναρξη: Τετάρτη, 7 Απριλίου 2021, 17:30-20:30
Διάρκεια μαθημάτων
δέκα τρίωρα απογευματινά μαθήματα (30 ώρες διδασκαλίας)
Ημέρα και ώρα μαθημάτων
Τετάρτη 17:30-20:30
Δίδακτρα
340 ευρώ για νέες εγγραφές και 300 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.
Στον κύκλο αυτό των δέκα συναντήσεων θα ξετυλίξουμε την κόκκινη κλωστή της παιδικής λογοτεχνίας. Παρέα με την Κοκκινοσκουφίτσα, τον Μικρό Πρίγκηπα, τον Πινόκιο, τον Κοντορεβυθούλη, την Αλίκη και τη Ματίλντα, θα περπατήσουμε στο δάσος του παραμυθιού, λαϊκού και λόγιου, του παιδικού εικονογραφημένου βιβλίου και θα βρούμε το δρόμο μας μέχρι τα σημερινά μυθιστορήματα για μικρούς, που ισορροπούν ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα με τρόπους εντελώς καινούργιους.
Θα διαβάσουμε παιδικά και νεανικά βιβλία όχι για να τα μιμηθούμε αλλά για να μαγευτούμε και να δούμε από πιο κοντά το μαγικό ραβδάκι που μας άγγιξε: αφηγηματικές φόρμες, θεματολογία, πλοκή, ανάλυση χαρακτήρα, ύφος, ρυθμός, χιούμορ, ευαισθησία, ενόραση, τόλμη, λεξιλόγιο…
Θα εντάξουμε τα έργα στον καιρό τους, θα σκεφτούμε σε τι βαθμό ο συγγραφέας είναι παιδί της εποχής του και σε τι βαθμό τη διαμορφώνει, αλλά και πώς αλλάζει η ερμηνεία ενός έργου ανάλογα με την εποχή που διαβάζεται αλλά ταυτόχρονα παραμένει επίκαιρο.
Στο εργαστήριο αυτό θα αγγίξουμε τους κλασικούς ήρωες, θα δούμε από τι είναι φτιαγμένοι, γιατί μάγεψαν και συνεχίζουν να μαγεύουν παιδιά και νέους και θα ερευνήσουμε τι συνιστά τελικά μια καλή ιστορία γι αυτό το απαιτητικό κοινό που είναι τα παιδιά. Θα ανιχνεύσουμε τάσεις στον χώρο σήμερα. Θα σκεφτούμε τι σημαίνουν αυτές για τη δική μας γραφή. Θα βρούμε την κόκκινη κλωστή κάθε ιστορίας και θα μάθουμε να λύνουμε και να δένουμε τους κόμπους της.
Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε εδώ.
**
Παιδικό και νεανικό βιβλίο: Γράφοντας βιβλία που θα αγαπηθούν με τον Άρη Δημοκίδη.
Πραγματοποιείται διά ζώσης στην Θεσσαλονίκη και την άνοιξη θα γίνει μέσω zoom.
Έναρξη: Τετάρτη 7 Απριλίου 2021, 17:30-20:30
Διάρκεια μαθημάτων
δέκα τρίωρα απογευματινά μαθήματα (30 ώρες διδασκαλίας)
Ημέρα και ώρα μαθημάτων
Τετάρτη 17:30-20:30
Δίδακτρα
340 ευρώ για νέες εγγραφές και 300 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.
Ακόμα και στην εποχή της κρίσης, το παιδικό βιβλίο αντέχει. Κι από ό,τι φαίνεται, οι εκδοτικοί οίκοι χρειάζονται πιο πολύ από ποτέ νέες ιδέες και ιστορίες (ή και κλασικές ιδέες δοσμένες με φρέσκους τρόπους).
Στο σεμινάριο Παιδικού Βιβλίου, οι μελλοντικοί δημιουργοί παιδικών βιβλίων θα μάθουν τα μυστικά της συγγραφής αλλά και των παρασκηνίων της. Μέσα από τη στοχευμένη εξάσκηση θα πειραματιστούν με διάφορα είδη και στυλ γραψίματος, με σκοπό να βρουν τη δική τους ξεχωριστή φωνή.
Τα μαθήματα θα τους προσφέρουν όλα τα εφόδια που χρειάζονται όχι μόνο για να γράψουν δυνατά κείμενα αλλά και για να τα προωθήσουν σωστά, ώστε να έχουν περισσότερες πιθανότητες έκδοσης.
Ανάμεσα σε άλλα θα συζητηθούν:
-Τα ‘τρικ’ για τη δημιουργία ιστοριών που θα ενδιαφέρουν στ’ αλήθεια τα παιδιά ή τους εφήβους
– Προσεγγίσεις των διαφορετικών ειδών (από το κλασικό ή το μοντέρνο παραμύθι και τα εικονογραφημένα βιβλία, μέχρι τα προεφηβικά και εφηβικά μυθιστορήματα)
-Τρόποι να αξιοποιούμε τη φαντασία μας, επενδύοντας στις εμπειρίες μας
-Τρόποι να αποφεύγουμε τα μεγαλύτερα λάθη που (σχεδόν) όλοι κάνουν όταν γράφουν για παιδιά
-Οι κανόνες της αφήγησης: Σχηματική δομή, γλωσσικά στοιχεία, συνθήκες.
-Το χτίσιμο των χαρακτήρων για κάθε διαφορετικό είδος κειμένου για παιδιά
-Ο Πειραματισμός και η εξάσκηση: Γράφοντας με διαφορετικά στυλ και βρίσκοντας τελικά τη δική μας φωνή
-Οι τάσεις που υπάρχουν τώρα στο εξωτερικό και πώς μπορούμε να τις προσαρμόσουμε στα ελληνικά δεδομένα
-Ο εκδοτικός κόσμος του παιδικού βιβλίου σήμερα στην Ελλάδα. Μύθοι και πραγματικότητες
-Πρόχειρη διόρθωση και αυτοσχέδια επιμέλεια, πριν στείλουμε το χειρόγραφο σε εκδοτικό οίκο, ώστε να κάνουμε την καλύτερη δυνατή εντύπωση
-Πώς να εκδοθούμε! (Νέες τεχνολογίες, συμβατικοί εκδοτικοί οίκοι, τα σωστά βήματα προσέγγισης με τους εκδότες, πως «πακετάρουμε» και προωθούμε αυτό που γράψαμε)
Τελικό πρότζεκτ: Ένα κείμενο που θα μπορεί να σταλεί σε εκδοτικούς οίκους -μαζί με το “cover letter” και το βιογραφικό μας- και να είναι έτοιμο προς έκδοση.
Ο σκοπός είναι να ενισχυθούν οι γνώσεις των συμμετεχόντων, η συγγραφική ικανότητα αλλά και η αυτοπεποίθησή τους. Κι όλα αυτά με τρόπο διασκεδαστικό αλλά ταυτόχρονα ουσιώδη.
Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε εδώ.
**
«Στο κάτω-κάτω της γραφής» – Εργαστήριο δημιουργικής γραφής και σχέσης με το παιδικό και νεανικό βιβλίο.
Ε-learning ασύγχρονη διδασκαλία μέσω πλατφόρμας με την Μαρία Αγγελίδου και την Ελένη Σβορώνου.
Έναρξη: Δευτέρα, 5 Απριλίου 2021
Διάρκεια μαθημάτων
10 εβδομάδες (10 μαθήματα)
Δίδακτρα
300 ευρώ για νέες εγγραφές και 260 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.
«Ο άνθρωπος που έχει μια καινούργια ιδέα είναι ένας παράξενος μέχρι η ιδέα να πετύχει».
– Μαρκ Τουαίιν
Η παιδική και νεανική λογοτεχνία γνωρίζει μεγάλη άνθιση στις μέρες μας. Ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι, ακόμη και καταξιωμένοι συγγραφείς, πολιτικοί και ηθοποιοί, ενδίδουν στον πειρασμό να γράψουν για παιδιά και νέους. Αλλά τι είναι το παιδικό και νεανικό βιβλίο; Πότε και γιατί μια κοινωνία αποφασίζει να συγκροτήσει αφηγήσεις για τα παιδιά και τους νέους της; Συνιστά αυτόνομο είδος λογοτεχνίας, έχει τον δικό του «κανόνα», και τι πρέπει να γνωρίζουμε, ή να σκεφτούμε, όλοι όσοι θέλουμε να ασχοληθούμε με αυτό; Πότε η ιστορία που μοιραστήκαμε με τα παιδιά ή τους μαθητές μας, μια ιστορία που τους ενθουσίασε, μπορεί να γίνει βιβλίο; Είναι το βιβλίο, η έκδοση, ο μόνος τρόπος να βρει η ιστορία μας τον δρόμο της προς το κοινό; Πώς αλλάζουμε εμείς μέσα από τις αφηγήσεις μας και πώς συναντάμε δημιουργικά «το παιδί μέσα μας» χωρίς να υποκύψουμε σε στερεότυπες και «προκάτ» απόψεις για την παιδική και νεανική ηλικία; Σταματά εντέλει ποτέ η διαδικασία της ενηλικίωσης; Ή μήπως κάθε λογοτεχνικό έργο είναι στην ουσία ένα έργο ενηλικίωσης, καθιστώντας έτσι ορισμένες φορές τα όρια ανάμεσα στην ενήλικη λογοτεχνία και την παιδική/νεανική δυσδιάκριτα;
Στο εργαστήριο αυτό θα συζητήσουμε, θα σκεφτούμε, θα διαβάσουμε, θα προβληματιστούμε και, φυσικά, θα γράψουμε τις δικές μας ιστορίες για παιδιά και νέους.
Πιο συγκεκριμένα θα διατρέξουμε, με θεωρία και πράξη, τα ακόλουθα ζητήματα:
– Σύντομη εισαγωγή και αναφορά στο Παιδικό/Νεανικό Βιβλίο και στα λογοτεχνικά είδη της μικρής ιστορίας, του παραμυθιού, του «βιβλίου-παιχνιδιού», του μυθιστορήματος, του βιβλίου γνώσης και άλλων ειδών.
– Το παιδικό εικονογραφημένο βιβλίο − «illustrated book»/ «picture book»: η λειτουργία του ελάχιστου κειμένου.
– Από την έμπνευση, την ιδέα και τη σύλληψη… στη σύνθεση του κειμένου: Ο ρόλος του ταλέντου και της εξάσκησης.
– Βίωμα και φαντασία. Σχέση απτής πραγματικότητας και μυθοπλασίας.
– Δομή της αφήγησης: αρχή, μέση, τέλος. Η δομή της περιπέτειας.
– Οπτική γωνία. Η αφηγηματική φωνή.
– Κεντρικά και περιφερειακά θέματα. Οι χαρακτήρες. Αφηγηματικός χρόνος. Ρεαλισμός και φαντασία. Γλώσσα. Πρώτη και δεύτερη γραφή.
– Το έργο στο συρτάρι. Το κείμενο τέλειωσε και τώρα; Η περιπέτεια αναζήτησης εκδότη.
– Διδακτισμός: η μεγάλη παγίδα. Είναι το «μήνυμα» απαραίτητο στην παιδική λογοτεχνία;
Θα αναζητήσουμε το πνεύμα που πρέπει να χαρακτηρίζει το παιδικό βιβλίο, μακριά από διδακτισμούς και ιδεολογικές αγκυλώσεις, ώστε να αναδυθεί αβίαστα το στίγμα της εποχής και ο σύγχρονος προβληματισμός. Μέσα από τη συγγραφική άσκηση θα δοθεί η ευκαιρία να εκφρασθούν απόψεις και θεωρητικές αρχές για τους μηχανισμούς και την τεχνική της μυθοπλασίας. Για μεγαλύτερη ευελιξία και για την ανάπτυξη ενός δημιουργικού διαλόγου, θα δίνεται η δυνατότητα οι συμμετέχοντες/χουσες να προτείνουν και οι ίδιοι θέματα προς συζήτηση. Όλοι μαζί θα περιπλανηθούμε στο δάσος της ανάγνωσης παιδικών βιβλίων και θα αναζητήσουμε τα σημεία που κάνουν ένα βιβλίο ενδιαφέρον και ξεχωριστό. Θα γίνουμε μια ομάδα «παράξενων ανθρώπων», στο πνεύμα της ρήσης του Μαρκ Τουαίιν. Και θα προσπαθήσουμε να επιλέξουμε τις ιδέες μας που έχουν περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν.
Θα ασκούμαστε γράφοντας τα δικά μας κείμενα που θα ανταλλάσσουμε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, θα σχολιάζουμε όλοι οι συμμετέχοντες ανταλλάσσοντας σχόλια και παρατηρήσεις. Στόχος μας θα είναι να βοηθήσουμε τον κάθε συμμετέχοντα να πετύχει τον στόχο που θέτει μέσα από τις αφηγήσεις του.
Στις συγκεκριμένες κάθε φορά ημερομηνίες, ο διδάσκων αναρτεί στον διαδικτυακό χώρο του ΕΜΓ την ύλη της εκάστοτε διδακτικής ενότητας.
Η Μαρία Αγγελίδου και η Ελένη Σβορώνου σχεδιάζουν μαζί τα μαθήματα. Η Μαρία Αγγελίδου συντονίζει τα μαθήματα που αφορούν το θεωρητικό υπόβαθρο και προβληματισμό, ενώ η Ελένη Σβορώνου τις ασκήσεις. Κάθε μάθημα ωστόσο είναι αποτέλεσμα συνεργασίας και εναρμόνισης της «ύλης», έτσι ώστε ο διάλογος αυτός για τη θεωρία και πράξη της παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας να είναι συνεκτικός, στέρεος, εποικοδομητικός, ανοιχτός, και πάντα χωρίς διδακτισμό και «συνταγές επιτυχίας»! Τέλος, στον βαθμό που η ομάδα θα βρει τον βηματισμό της, μπορεί να συνθέσει συλλογικές ιστορίες, διαδικτυακές, σε μορφή e-book ή προφορικής αφήγησης ή δρώμενων για παιδιά και νέους κλπ. Ο δρόμος είναι ανοιχτός. Μόνος περιορισμός είναι το δικό μας συλλογικό και υψηλού επιπέδου κριτήριο, όπως αυτό θα προκύψει από τις συζητήσεις, τα διαβάσματα και τα γραψίματά μας.
ΘΕΩΡΙΑ
Τι είναι «παιδικό βιβλίο»;
Τι ήταν;
Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί;
Πρέπει να εξυπηρετεί σκοπούς;
Ποια μέσα χρησιμοποιεί;
Πόσο «παιδικό» είναι;
Το παιδικό βιβλίο ως καθρέφτης της κοινωνικής ιεραρχίας, ως όχημα ιδεολογίας, ως όπλο προπαγάνδας και χειραγώγησης.
Το παιδικό βιβλίο ως παρακαταθήκη στο μέλλον.
Το παιδικό βιβλίο ως εμπορεύσιμο προϊόν.
Ο Λόγος του Παιδικού Βιβλίου.
Ιδιαιτερότητες – φυσικές και επιλεκτικές.
Βιβλίο… σήμερα;;;
Κι αν όχι… στη θέση του τι;
ΠΡΑΞΗ
Γνωριμία και άσκηση στις φόρμες της μικρής ιστορίας, του κλασικού παραμυθιού, του μυθιστορήματος και του βιβλίου γνώσεων.
Πώς περνάμε από την ιδέα στο γράψιμο.
Έμπνευση ή δουλειά;
Δομή και αφήγηση.
Ποιος μιλάει – τι λέει.
Εγώ και το συρτάρι μου.
Πρώτα διαβάζω, μετά αντιγράφω, μετά σκέφτομαι, μετά γράφω.
Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε εδώ.
**
Εικονογράφηση με τον Σβετλίν.
Πραγματοποιείται διά ζώσης στην Αθήνα και την άνοιξη θα γίνει μέσω zoom.
Έναρξη: Δευτέρα, 5 Απριλίου 2021, 17:30-20:30
Διάρκεια μαθημάτων
δέκα τρίωρα απογευματινά μαθήματα (30 ώρες διδασκαλίας)
Ημέρα και ώρα μαθημάτων
Δευτέρα 17:30-20:30
Δίδακτρα
340 ευρώ για νέες εγγραφές και 300 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.
Το σεμινάριο αυτό είναι εισαγωγή σε ένα «μαγικό» και «παραμυθένιο» τόπο, στον οποίο η φαντασία ενός συγγραφέα συναντάται με την αντίστοιχη ενός εικονογράφου, αποκτά μία άλλη υπόσταση, με αποτέλεσμα τη γέννηση μιας νέας μορφής βιβλίου – το εικονογραφημένο.
Είναι πράγματι φαινόμενο, αν παρακολουθήσει κάνεις, πόσες διαφορετικές εκδοχές μπορεί κι αποκτά το ίδιο κείμενο, όταν έχει την τύχη να ασχοληθούν μαζί του ικανοί εικονογράφοι. Ανάλογα με την ευαισθησία και την καλλιτεχνική ματιά του καθενός τους, ξεδιπλώνονται άλλες πτυχές του κειμένου, προσεγγίζονται κι αναδεικνύονται άλλα σημεία, προσαρτούνται οπτικές γωνίες και φτάνουν σε πολύ διαφορετικά κι ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Ξεπερνούν τους φραγμούς του αναμενομένου κι αποδεικνύουν ότι για την φαντασία δεν υπάρχουν όρια.
Στις συναντήσεις του σεμιναρίου αποκτούνται γνώσεις για όλα τα στάδια δημιουργίας μιας εικονογράφησης, από το πρώτο «διάβασμα» του κειμένου έως την «τελευταία πινελιά» του έργου.
Σύλληψη εικαστικής ιδέας, διαμόρφωση χαρακτήρων, έρευνα, σελιδοποίηση, επιλογή υλικών, σύνθεση και ολοκλήρωση του έργου, είναι τα θέματα (στάδια) στα οποία θα εκπαιδευτούν οι παρευρισκόμενοι.
Τα σεμινάρια αφορούν άτομα με διαφορετική προετοιμασία και εικαστική παιδεία.
Κατά τη διάρκεια τους δεν ακολουθείται σχολική εκπαίδευση με κοινό στόχο, αλλά εστιάζουμε στην προσωπική εξέλιξη του κάθε μαθητευόμενου ξεχωριστά.
Οι αρχάριοι θα εισχωρήσουν στο κόσμο της εικονογράφησης, μαθαίνοντας όλα τα στάδια και λεπτομέρειες για την δημιουργία μιας (επαγγελματικής) εικονογράφησης. Θα μπορούν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους και ανάλογα με την προσπάθεια που θα καταβάλλουν, να ανεβάσουν το επίπεδο τους προς το απαραίτητο για επαγγελματική καριέρα.
Μαθητευόμενοι με εικαστική παιδεία θα μπορούν να εξειδικεύσουν τις ικανότητες τους στα ζητούμενα του επαγγέλματος, ψάχνοντας τον προσωπικό τρόπο και δική τους «φωνή» σε αυτό το χώρο.
Άτομα με ήδη επαγγελματική εμπειρία θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν την πολυετή σταδιοδρομία (28 χρόνια) του διδάσκοντα στο χώρο για ακόμη μεγαλύτερη εμβάθυνση των γνώσεων τους, ξεκαθαρίζοντας και τις τελευταίες λεπτομέρειες της εικονογράφησης, και την δημιουργία της.
Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε εδώ.