Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ συνεργάζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και παρουσιάζει την έκθεση Before and after science, μια νέα ανάθεση στην εικαστικό Ίριδα Τουλιάτου, από τις 27 Μαΐου έως τις 7 Ιουλίου 2024, σε επιμέλεια της Γαλήνης Νόττι.

Για μια ακόμα φορά, ο ΝΕΟΝ ενεργοποιεί έναν δημόσιο χώρο και, μέσω της σύγχρονης τέχνης, προσφέρει ελεύθερη πρόσβαση στο ευρύ κοινό. Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα Έργο στην Πόλη 2024, στο πλαίσιο του οποίου ο ΝΕΟΝ αναθέτει σε έναν καλλιτέχνη τη δημιουργία έργου που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Όπως τονίζει ο Καθηγητής Δημοσθένης Α. Σαρηγιάννης, Διευθυντής και Πρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, «είναι μεγάλη η χαρά μας για τη σύμπραξη με τον οργανισμό ΝΕΟΝ. Η επιλογή της Βιβλιοθήκης “Κ. Θ. Δημαράς” και των υπόλοιπων χώρων του ΕΙΕ για τη δημιουργία και παρουσίαση της έκθεσης της Ίριδας Τουλιάτου υπογραμμίζει τη σχέση που διαμορφώνεται με την επαφή “των κοινών” με την επιστήμη, δημιουργώντας έναν μεταιχμιακό χώρο έκφρασης και κατανόησης αυτής της διάδρασης μέσω της σύγχρονης τέχνης. Τα έργα της έκθεσης μας καλούν να σκεφτούμε αναστοχαστικά, μεταξύ άλλων, και τη δική μας σχέση με την επιστημονική έρευνα, καθώς και την πρόσβαση και πρόσληψη των αποτελεσμάτων της από την κοινωνία, για την οποία εργαζόμαστε συστηματικά με σύγχρονες προσεγγίσεις και καινοτόμες μεθοδολογίες».

Η έκθεση Before and after science της Ίριδας Τουλιάτου αναπτύσσεται στους χώρους του  Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, στον εξωτερικό χώρο, στον χώρο υποδοχής και στη Βιβλιοθήκη Επιστήμης, Τεχνολογίας και Πολιτισμού «Κ.Θ. Δημαράς». Εξερευνά την ιστορία, την υποδομή και τη λειτουργία του Ιδρύματος: το εσωτερικό του και το περιβάλλον του, τα δομικά υλικά και τις άυλες δομές που διέπουν την οργάνωση του, τις ανθρώπινες σχέσεις που αποτελούν το δυναμικό του. Πραγματεύεται την ορατότητα ή μη των στοιχείων που συναποτελούν το σύστημα του οργανισμού, την προσβασιμότητα, τόσο στους χώρους, όσο και στην πληροφορία, την παραγωγή και διάδοση της γνώσης. Προσεγγίζει τον θεσμικό και κοινωνικό του ρόλο, τη μετάβαση από το εθνικό, στο δημόσιο, στο προσωπικό και συναισθηματικό πεδίο.

Ο τίτλος, δάνειο από τον ομότιτλο δίσκο του μουσικού Brian Eno, λειτουργεί ως χρονοδότης  και αποτυπώνει τη ζωντανή –in vivo– και εργαστηριακή –in vitro– διαδικασία σύνθεσης των έργων μέσα από την ανάλυση, την αποδόμηση και την ανακατασκευή, συγχρονίζοντας λειτουργικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνθήκες.

No 246A5333 ROMANTISME , 2024 Παρτέρι, διαστάσεις μεταβλητές Ευγενική παραχώρηση η καλλιτέχνης και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς Ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ Φωτογραφία © Ναταλία Τσουκαλά

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια Γαλήνη Νόττι, «τα έργα-πρωτόκολλα, υπηρεσίες, μεταδόσεις, σενάρια, συναλλαγές, συνθήκες, αντικείμενα- εντάσσονται στις λειτουργίες του Ιδρύματος. Μπαίνουν στους χώρους χωρίς να διαταράσσουν τη ροή τους, σημειώνουν στοιχεία που υπάρχουν ήδη εκεί και αναζητούν «ανοίγματα» που επιτρέπουν να εισέλθουμε στο στιβαρό αυτό κτίριο. Γίνονται ένα μόσχευμα, υπογραμμίζοντας τα σημεία στα οποία εισχωρούν καθώς και τις διαδικασίες με τις οποίες κάθε οργανισμός-οικοσύστημα υποδέχεται το νέο σώμα».

Με το πρόγραμμα Έργο στην Πόλη, σκοπός του ΝΕΟΝ είναι η παρουσίαση της σύγχρονης τέχνης σε δημόσιους και ιστορικούς χώρους, συμβάλλοντας στη διάδραση μεταξύ της τέχνης, της κοινωνίας και της πόλης. Στο πλαίσιο του προγράμματος, ο ΝΕΟΝ έχει πραγματοποιήσει αναθέσεις στους καλλιτέχνες: Διονύση Καβαλλιεράτο στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (2020), Πάνο Κοκκινιά σε εγκαταλειμμένο χώρο γραφείων στην οδό Σοφοκλέους 4 στην Αθήνα (2019), Ανδρέα Λόλη στη Βρετανική Σχολή Αθηνών (2018), Κωστή Βελώνη στην κατοικία του αριθμού 11 της οδού Καπλανών (2017), Ζάφο Ξαγοράρη σε χώρο στάθμευσης πίσω από το ιστορικό θέατρο Αθήναιον (2016), Μαρία Λοϊζίδου στον Αρχαιολογικό Χώρο και το Μουσείο του Κεραμεικού (2015) και Αιμιλία Παπαφιλίππου στην Αρχαία Αγορά Αθηνών (2014).

No 246A9405 BEHAVIOR , 2024 Smartphones, ασύρματη ζεύξη, ηχητική μετάδοση, διαστάσεις μεταβλητές Ευγενική παραχώρηση η καλλιτέχνης και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς Ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ Φωτογραφία © Ναταλία Τσουκαλά

Ίρις Τουλιάτου – Πληροφορίες για την εικαστικό

Η Ίρις Τουλιάτου (γενν. 1981, Αθήνα, Ελλάδα) χρησιμοποιεί μια πληθώρα μέσων και πρακτικών που είναι απαραίτητες για κάθε παρέμβαση. Εξετάζοντας τις υποδομές και τη λειτουργία, τη δημιουργία δεσμών και τις επιθυμίες, το δημόσιο και το ιδιωτικό, δημιουργεί μεταβατικές μορφές και κοινές εμπειρίες που σχολιάζουν την εργασία, τις συναισθηματικές οικονομίες και τις καταστάσεις της ύπαρξης, και ανταποκρίνονται στις συνθήκες της καλλιτεχνικής παραγωγής και στα θεσμικά πλαίσια μέσα στα οποία αυτή βρίσκεται. Μέσα από σχολαστικές ανακατανομές αντικειμένων, συστημάτων, οικονομιών, ανθρώπινων σχέσεων και διαδικασιών παραγωγής, συντήρησης και επισκευών, η πρακτική της σκιαγραφεί τις δομές της σύγχρονης κατάστασης. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Στις ατομικές της εκθέσεις περιλαμβάνονται οι: Outfits, Peer, Λονδίνο (2023)∙ low theory, fluent, Σανταντέρ (2023)∙ GIFT, Kunsthalle Basel, Βασιλεία (2023)∙ mothers, Rodeo, Λονδίνο και Πειραιάς (2022)∙ appendage, Grazer Kunstverein, Γκρατς (2022)∙ Organs, EXILE, Βιέννη (2020)∙ Overnight, Radio Athènes, Αθήνα (2019).

Στις ομαδικές εκθέσεις στις οποίες έχει συμμετάσχει περιλαμβάνονται οι: Intimate confession is a project, Blaffer Art Museum, University of Houston, Χιούστον (2023)∙ forms of the surrounding futures, Göteborg International Biennial for Contemporary Art, Γκέτεμποργκ (2023)∙ This Current Between Us, Παλαιός Ατμοηλεκτρικός Σταθμός ΔΕΗ, Πειραιάς (2022)∙ SIREN (some poetics), Amant, Νέα Υόρκη (2022)∙ Work and Leisure, Sala Impasti, Μιλάνο (2022)∙ ανάβασις*, Rodeo, Πειραιάς (2022)∙ Soft Water Hard Stone, New Museum Triennial, Νέα Υόρκη (2021)∙ Eclipse AB 7 Μπιενάλε της Αθήνας (2021)∙ Anti Structure, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Αθήνα (2021)∙ Μεσοδιάστημα, Goethe Institut, Αθήνα (2021)∙ The way In, Haus N, Αθήνα (2021)∙ The Same River Twice, New Museum / Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2019).

Επιμέλεια έκθεσης | Γαλήνη Νόττι

Κεντρική φωτογραφία θέματος © Στάθης Μαμαλάκης