Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι! Όταν μια μέρα, αυτοί οι δύο υποδειγματικοί φίλοι τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο – για μια γουρούνα και έναν «χήνο» – ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν. Όλοι ασχολούνται με τον καβγά των δύο Ιβάν!

Με φόντο τη Ρωσία του 19ου αιώνα και με αφορμή την Ελλάδα του σήμερα, τρεις ηθοποιοί παραβιάζουν με επιθεωρησιακή διάθεση τα χωροχρονικά όρια, ακροβατούν μεταξύ της σατιρικής ιστορίας του Γκόγκολ Ο καβγάς των δυο Ιβάν και ενός τηλεοπτικού πάνελ της μεσημεριανής ζώνης, καυτηριάζοντας χιουμοριστικά τη διαχρονική τάση των ανθρώπων να συγκρούονται για το παραμικρό και, κυρίως, τη σύγχρονη διάθεση αλληλοσπαραγμού που κυριαρχεί στα media, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται από αυτά.

Μια παράσταση για την διαστρέβλωση του κοινού περί δικαίου αισθήματος και την κατάρρευση των κοινωνικών αξιών, που αποτελούν και τον πυρήνα του κριτικού σχολιασμού του Γκόγκολ, και εξακολουθούν να συνιστούν κρίσιμα ζητήματα – ειδικά για τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η «κουλτούρα της ακύρωσης» και σε μια κοινωνία που απολαμβάνει να «κανιβαλίζει» τις ανθρώπινες σχέσεις μέσω των media, ο τραγελαφικός καβγάς των δύο Ιβάν μοιάζει εξωφρενικά επίκαιρος: Γιατί φερόμαστε σαν γουρούνια και κράζουμε σαν χήνες; Γιατί «αλληλομαδιόμαστε» τόσο εύκολα; Με πόσο μεγάλη ευκολία «διαγράφουμε» σημαντικά κοντινά μας πρόσωπα; Και τελικά, πόσο αποκαλυπτικά «αστείος» μπορεί είναι ο συσχετισμός ανάμεσα στο μακρινό «εκεί και τότε» της Ρωσίας του 19ου αιώνα και στο σημερινό «εδώ και τώρα» της σύγχρονης ελληνικής καθημερινότητας;

Τα τελευταία χρόνια – με ένα έντονο μούδιασμα – παρατηρώ πολύ συχνά γύρω μου ανθρώπους μπουκωμένους από μια φορτική νευρικότητα, πνιγμένους από μια πύρινη οργή που πασχίζει να εκτονωθεί, έτοιμους να τσακωθούν με την παραμικρή αφορμή, λέει ο σκηνοθέτης Σωτήρης Ρουμελιώτης, που υπογραφεί και το κείμενο σε συνεργασία με τον Γιάννης Αποσκίτη, και συνεχίζει: Η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη όταν παρακολουθώ τα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης και δημοσιογράφους να εκμεταλλεύονται ανθρώπινες σχέσεις στον βωμό της τηλεθέασης. Ο καβγάς των δύο Ιβάν αποτελεί μια φαινομενικά απλή ιστορία που με έκανε να γελάω, αλλά αιφνίδια μου τράβηξε το χαλί προσγειώνοντάς με σε ένα ζοφερό υπαρξιακό παρόν…

Ταυτότητα της παράστασης

  • Κείμενο – Δραματουργία Σωτήρης Ρουμελιώτης, Γιάννης Αποσκίτης
  • Σκηνοθεσία – σχεδιασμός φωτισμών Σωτήρης Ρουμελιώτης
  • Σκηνογράφος – Ενδυματολόγος Ευαγγελία Κιρκινέ
  • Μουσική Γιώργος Χρυσικός
  • Βίντεο Πέτρος Καλφαμανώλης
  • Γραφιστικός σχεδιασμός Γιάννης Αποσκίτης
  • Παίζουν Μπάμπης Αλεφάντης, Λάμπρος Γραμματικός, Άγγελος–Προκόπιος Νεράντζης

Photo Credit: © Πέτρος Καλφαμανώλης