Kafka & Johnny Labelle: Οι τάσεις της ελληνικής μουσικής στο Athens Music Week 2021

Βρεθήκαμε στο Athens Music Week 2021 και τις influential δράσεις του και καταλήξαμε να αναρωτιόμαστε για ζητήματα της μουσικής βιομηχανίας και της εμπειρίας των επαγγελματιών του χώρου, μιλώντας με την Kafka και τον Johnny Labelle.

Το Athens Music Week 2021 μας κράτησε για άλλη μια χρονιά ενήμερους για τις εξελίξεις στη μουσική βιομηχανία συστήνοντάς μας σε νέες τάσεις και ανερχόμενους καλλιτέχνες. Ένα θέμα που θεωρήσαμε πολύ ενδιαφέρον και επίκαιρο ήταν αυτό του ελληνικού χιπ χοπ και για το λόγο αυτό, ρωτήσαμε τη γνώμη των ειδικών, μιλώντας, αρχικά με την ραδιοφωνική παραγωγό Κafka, aka Κατερίνα Καφεντζή. Ακόμα, γνωρίσαμε τον τραγουδιστή-τραγουδοποιό και παραγωγό Johnny Labelle, ο οποίος μας μίλησε για το κράμα της μουσικής που τον γοητεύει.

Ξεκινώντας με την Kafka μάθαμε περισσότερα για ένα τόσο μοναδικό επάγγλεμα, «κάτι σαν κινηματογράφος για τ᾽αυτιά», όπως μας λέει η ίδια, κάναμε μια άτοπη απόπειρα συγκρίσεων με βιομηχανίες άλλου επιπέδου κα τελικά, καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως το χιπ χοπ δε μαντρώνεται και μάλλον καλά κάνει.

– Τι θα έλεγες πως σε γοήτευσε στο επάγγελμα της «ραδιοφωνικού παραγωγού»;

Αυτό που τα τελευταία χρόνια βαφτίσαμε podcast. Μια ιστορία, δηλαδή, όπου ένας παραγωγός αποτυπώνει εικόνες μέσω της φωνής του και της μουσικής. Η ροή, το μέτρο οι παύσεις, οι γέφυρες. Κάτι σαν τις θεατρικές παραγωγές στο Τρίτο Πρόγραμμα. Κάτι σαν κινηματογράφος για τ᾽αυτιά.

-Έχοντας δουλέψει στο εξωτερικό και πιο συγκεκριμένα στις Η.Π.Α, ποιες διαφορές εντοπίζεις ανάμεσα στην ελληνική μουσική βιομηχανία και την μουσική βιομηχανία της Αμερικής; Θεωρείς ότι είναι εφικτό να συγκριθούν;

Δεν ξέρω ποιό είναι το αντίστοιχο νούμερο εσόδων στη λιανική αγορά της ελληνικής μουσικής βιομηχανίας για το 2020 για να το συγκρίνω με τα 12 δις δολλάρια των ΗΠΑ. Αυτό δε σημαίνει πως είναι ευκολότερη η ζωή ενός μουσικού εκεί απ᾽ότι εδώ. Και όποιος πιστεύει το αντίθετο δεν έχει παρά να ρωτἠσει ποιά ἠταν η μηνιαία αποζημίωση των καλλιτεχνών εν μέσω Covid στις ΗΠΑ.

-Γιατί θεωρείς πως η χιπ χοπ μουσική είναι αποκλεισμένη όλα αυτά τα χρόνια από το ραδιόφωνο;

Νομίζω η σωστή ερώτηση είναι “γιατί το ραδιόφωνο έχει φάει πόρτα απο το Hip-Hop;” Δεν είναι ελληνικό το φαινόμενο. Στην Αμερική αποτελεί το δημοφιλέστερο είδος απο το 2017 και ακόμα ψάχνουν οι “προγραμματιστές” πώς θα το εντάξουν στις λίστες των adult contemporary σταθμών. Υπάρχουν δύο προβλήματα. Το ραδιόφωνο έχει εξελιχθεί στον απόλυτο crowd pleasιng εγχειρίδιο επιβίωσης. Το ραδιόφωνο κάνοντας fade στα explicit lyrics και πληρώνοντας ατελείωτες ώρες ερευνών για να κάνει την τρίχα του τριχιά καταλήγει να κυνηγάει την ουρά του, στην καλύτερη νομίζει πως μπορεί να καρπωθεί ένα μέρος της πίτας.

Το δέυτερο, χαριτωμένο πρόβλημα, είναι πως δύσκολα μαντρώνεται το Hip-Hop, αυτή είναι η φιλοσοφία του, όχι τώρα, ανέκαθεν και είναι αυτός ακριβώς ο λόγος που κούμπωσε τόσο καλά στα streaming services και γύρισε την πλάτη του στις δισκογραφικές- πόσο πιο old school.. Φυσικά και υπάρχουν έξυπνοι, υπόγειοι τρόποι προσέγγισης του συγκεκριμένου είδους από έναν ραδιοφωνικό σταθμό, αλλά αυτή είναι μια άλλη κουβέντα και ίσως λιγότερο σημαντική από τoν on demand δρόμο δίχως επιστροφή, της βιομηχανίας του θεάματος.

**

Ο Johnny Labelle, από την άλλη μεριά, μας εισήγαγε στην εμπειρία του live όπως τη βιώνει ένας μουσικός και τελικά, μας εξήγησε πώς προκύπτουν οι μουσικές ενώσεις που εντοπίζει κανείς στη δουλειά του.

-Θεωρείς πως το ευρύ μουσικό κοινό της Ελλάδας είναι εξοικειωμένο με την χιπ χοπ μουσική και τις ρίζες της;

Έχω την εντύπωση πως είναι αρκετά εξοικειωμένο.

-Θα έλεγες πως παράγεις βιωματική μουσική;

Μου αρέσει να σκέφτομαι τη συνθήκη της live εμφάνισης ως μια “φούσκα” στην οποία ο θεατής μπορεί να εισχωρήσει βιώνοντας τον κόσμο που δημιουργείται μέσα της. Καθώς τις περισσότερες φορές στη σκηνή είμαι μόνος μου και άρα αρκετά εκτεθειμένος, η συνθήκη αυτή παίρνει μοιραία έναν ιδιαίτερα προσωπικό χαρακτήρα και από αυτή την άποψη ναι, θεωρώ ότι η μουσική μου μπορει να χαρακτηριστεί ως βιωματική.

Όσον αφορά το περιεχόμενο της μουσικής από την άλλη, όχι, δεν είναι βιωματική. Αποφεύγω να γράφω σε αυτοβιογραφικό τόνο και προτιμώ να προσεγγίζω θέματα που τείνουν περισσότερο προς υπαρξιακές, σε συλλογικό επίπεδο, ανησυχίες και οχι προς στην “ομολογία”.

-Θα ήθελες να μας μιλήσεις για το “πάντρεμα” διαφόρων ειδών μουσικής που βλέπουμε να επιλέγεις στις δουλειές σου; Σε γοητεύει αυτή η μουσική ένωση;

Αυτό που με συναρπάζει περισσότερο στη μουσική είναι το στοιχείο της περιπέτειας και έτσι από ένα ευρύ φάσμα ειδών που ακούω και μου αρέσουν προκύπτει να ενσωματώνω στη δική μου μουσική στοιχεία που βρίσκω γοητευτικά, ακόμα και αν καμιά φορά με την πρώτη ακρόαση το αποτέλεσμα μπορεί να ακούγεται αλλόκοτο.

Διαβάστε επίσης:

Το πρόγραμμα του Athens Music Week 2021!
Athens Music Week: Ο πιο φρέσκος ήχος της πόλης στο Main Stage της Τεχνόπολης

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ