Η Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής ιδρύθηκε το 1991 από τον Σύλλογο Οι Φίλοι της Μουσικής για να λειτουργήσει ως μόνιμη ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Αρχιμουσικοί της διετέλεσαν ο Αλέξανδρος Μυράτ (1991-2009), o Sir Neville Marriner [Σερ Νέβιλ Μάρρινερ], που υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής της για το διάστημα 2000-2001 και στη συνέχεια επίτιμος πρόεδρός της (2001-2007), και ο βρετανός μαέστρος Christopher Warren-Green [Κρίστοφερ Ουόρρεν-Γκρην] κατά την περίοδο 2004-2009.
Χορηγός της Καμεράτας από το 1994 και επί 16 συνεχή χρόνια υπήρξε η EUROBANK-ΕΥΡΩΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ, ενώ από το 2011 έως το 2013 το Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης προσέφερε στην Ορχήστρα τριετή χορηγία.
Η ίδρυσή της, σε συνδυασμό με την πρότυπη λειτουργία και την υψηλή της ποιότητα, δημιούργησαν νέα δεδομένα για τη μουσική ζωή της χώρας. Με έδρα το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σιγά σιγά οι δραστηριότητες της Ορχήστρας άρχισαν να επεκτείνονται σε όλη την Ελλάδα αλλά και εκτός συνόρων.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Με τον Γιώργο Πέτρου επικεφαλής της Ορχήστρας από το 2012, η Καμεράτα κερδίζει διεθνή αναγνώριση υπό την ονομασία Armonia Atenea. Αναπτύσσει εξειδίκευση στις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας και παρουσιάζει το ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα με μια εντελώς νέα οπτική. Για πρώτη φορά ακούγονται από ελληνικό μουσικό σύνολο στην Αθήνα έργα Mozart [Μότσαρτ] και Beethoven [Μπετόβεν] σε όργανα εποχής, ενώ η Oρχήστρα ερμηνεύει ένα ρεπερτόριο ιδιαίτερα τολμηρό, με έμφαση στην ελληνική μουσική παραγωγή. Σύντομα, η Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής γίνεται το αγαπημένο σύνολο του ελληνικού κοινού και, εκτός από τις τακτικές συναυλίες της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, εμφανίζεται επίσης στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Πολύ γρήγορα, η φήμη της εξαπλώνεται πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας. Για πρώτη φορά, μια ελληνική ορχήστρα γίνεται τόσο δημοφιλής στο εξωτερικό, ώστε να προσκαλείται επανειλημμένα σε ιστορικούς συναυλιακούς χώρους της Ευρώπης.
Οι πρωτιές της Καμεράτας
Η Καμεράτα είναι η πρώτη ελληνική ορχήστρα που εμφανίστηκε στα περίφημα BBC PROMS, στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ, στην εμβληματική Σκάλα του Μιλάνου, ενώ είναι το πρώτο ελληνικό σύνολο που ηχογράφησε με τους δισκογραφικούς κολοσσούς DEUTSCHE GRAMMOPHON και DECCA.
Σημαντικό επίτευγμα για την Ορχήστρα αποτελεί επίσης το γεγονός ότι οι θεατές του μουσικού τηλεοπτικού καναλιού ΜΕΖΖΟ ψήφισαν την παράσταση Αλέξανδρος του Händel [Χαίντελ] ως την καλύτερη παραγωγή όπερας του 2012, ανάμεσα σε παραγωγές διάσημων λυρικών θεάτρων και σπουδαίων καλλιτεχνικών θεσμών της Ευρώπης, όπως η Σκάλα του Μιλάνου, η Κρατική Όπερα της Βαυαρίας, το Φεστιβάλ Γκλάιντμπορν κ.ά.
Επιπλέον, η Καμεράτα υπήρξε η πρώτη ελληνική ορχήστρα που ανέβασε με τεράστια επιτυχία παραγωγές συμφωνικού μιούζικαλ, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην Ελλάδα για το συγκεκριμένο μουσικό είδος.
Συναυλίες σε παγκοσμίου φήμης αίθουσες συναυλιών και λυρικά θέατρα
Η Καμεράτα εμφανίζεται τακτικά στις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών και στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα της Ευρώπης: Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων, Αίθουσα Πλεγέλ στο Παρίσι, Βασιλική Όπερα των Βερσαλλιών, Σκάλα του Μιλάνου, Musikverein [Μουζίκφεραϊν] και Theater an der Wien [Τεάτερ αν ντερ Βην] στη Βιέννη, Θέατρο του Καπιτωλίου της Τουλούζης, Όπερα του Μονπελλιέ, Αίθουσα Bozar των Βρυξελλών, Concertgebouw [Κονσέρτχεμπαου] του Άμστερνταμ, Αίθουσα Τσαϊκόφσκι της Μόσχας, Konzerthaus [Κοντσέρτχαους] του Ντόρτμουντ, Όπερα του Βήσμπαντεν, Markgraefliches Opernhaus [Μπαρόκ Θέατρο] της πόλης του Μπαϋρόυτ, Θέατρο Cuvilliés [Κυβιγιέ] του Μονάχου, Palau de la Música [Παλάου ντε λα Μούζικα] της Βαρκελώνης, Teatro Real [Τεάτρο Ρεάλ] της Μαδρίτης, Teatru Manoel [Θέατρο Μανοέλ] της Μάλτας, Wigmore Hall [Ουίγκμορ Χολ] του Λονδίνου, Όπερα της Λωζάννης, CRR [Αίθουσα συναυλιών «Τζεμάλ Ρεσίτ Ρέι»] της Κωνσταντινούπολης.
Διεθνή φεστιβάλ
Η Ορχήστρα συμμετέχει τακτικά σε διεθνείς καλλιτεχνικές διοργανώσεις, όπως τα Φεστιβάλ: Μπαρόκ του Μπαϋρόυτ, Ζάλτσμπουργκ, «Ενέσκου» στο Βουκουρέστι, «Χαίντελ» της Χάλλε και της Καρλσρούης, «Κλάρα» των Βρυξελλών, Παλαιάς Μουσικής του Ίνσμπρουκ, Όπερα Ράρα της Κρακοβίας, «Γκλουκ» της Νυρεμβέργης, Bάλε ντ’ Ίστρια στη Μαρτίνα Φράνκα της Ιταλίας, καθώς και στον κύκλο συναυλιών La Seine musicale στο Παρίσι, αποσπώντας κάθε φορά διθυραμβικές κριτικές από τον διεθνή Τύπο.
Από το 2012, η Καμεράτα έχει ανεβάσει στη Ελλάδα πάνω από 20 σκηνικές παραγωγές (πολλές σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση) σε συμπαραγωγή με πολιτιστικούς φορείς, όπως το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Φεστιβάλ Αθηνών, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, και σε συνεργασία με κορυφαίους σκηνοθέτες και δημιουργούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό:
1) G.F. Händel: Θεοδώρα (MMA, 2010)
2) J. Haydn: Το έρημο νησί (Φεστιβάλ Αθηνών, 2010)
3) C.W. Gluck: Ιφιγένεια εν Αυλίδι (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2011)
4) C.W. Gluck: Ο θρίαμβος της Κλέλιας (MMA-Tutti all’Opera, 2012)
5) L.v. Beethoven: Προμηθέας (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2012)
6) Θ. Σακελλαρίδης: Ο Βαπτιστικός (ΜΜΑ-Φεστιβάλ Αθηνών, 2012)
7) G.F. Händel: Αλέξανδρος (ΜΜΑ-Φεστιβάλ Αθηνών, 2013)
8) Θ. Σακελλαρίδης: Το Πικ Νικ (ΜΜΑ, 2014)
9) J.A. Hasse: Σιρόης (Φεστιβάλ Αθηνών-Opéra Royal de Versailles, 2014)
10) J. Blow: Αφροδίτη και Άδωνις (ΜΜΑ, 2015)
11) C. Porter: Kiss me Kate (ΜMA-Φεστιβάλ Αθηνών, 2015)
12) Γ. Κουρουπός: Πυλάδης / Ιοκάστη (Φεστιβάλ Αθηνών, 2015)
13) Ph. Glass: Στη σωφρονιστική αποικία (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2016)
14) L. Bernstein: West Side Story (ΜΜΑ, Φεστιβάλ Αθηνών 2016)
15) Ν. Κυπουργός: Ειρήνη του Αριστοφάνη (Εθνικό Θέατρο-Φεστιβάλ Αθηνών, 2017)
16) S. Sondheim: Sweeney Todd (ΜΜΑ, Φεστιβάλ Αθηνών, 2017)
17) S. Sondheim: Company (Φεστιβάλ Αθηνών, 2017)
18) G.C. Menotti: Ο Αμάλ και οι νυχτερινοί επισκέπτες (ΜΜΑ, 2018)
19) G.F. Händel: Αλτσίνα (Φεστιβάλ Αθηνών, 2018)
20) Θ. Σακελλαρίδης: Ο Βαπτιστικός (Νέα παραγωγή) (ΜΜΑ, 2019)
21) C. Monteverdi: Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα (Φεστιβάλ Αθηνών, 2020)
22) Μαρία Κάλλας: Γράμματα και αναμνήσεις με τη Μόνικα Μπελούτσι (Ηρώδειο, 2021)
Μία ακόμη πρωτιά με το Μέγαρο
Η Καμεράτα είναι η μοναδική ελληνική ορχήστρα που, κατά την περίοδο της πανδημίας, μαγνητοσκόπησε και παρουσίασε διαδικτυακά σε διαδραστική προβολή 360 μοιρών την Ενάτη συμφωνία του Ludwig van Beethoven [Ludwig van Beethoven] με δωρεάν streaming για το κοινό.
Επίσης, συμμετείχε στο εορταστικό γκαλά όπερας, υπό τον καταξιωμένο μαέστρο Μάρκελλο Χρυσικόπουλο, για τα 30 χρόνια από την ίδρυση του Μεγάρου, με σολίστ την αγαπημένη σοπράνο του ελληνικού κοινού Marlis Petersen [Μάρλις Πέτερσεν].
Ηχογραφήσεις υπό τον Γιώργο Πέτρου
Στον μακρύ κατάλογο των ηχογραφήσεων της Ορχήστρας περιλαμβάνονται πολλοί δίσκοι που έχουν αποσπάσει τα σημαντικότερα ειδικά βραβεία και τις θερμότερες κριτικές του διεθνούς Τύπου.
2011 | G.F. Händel: Alessandro Severo [Αλέξανδρος Σεβήρος] (ΜDG)
Πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση. Περιλαμβάνεται ως bonus η μονόπρακτη όπερα Don Crepuscolo του Ν. Μάντζαρου, του πρώτου λυρικού έργου της ελληνικής μουσικής.
2012 | C.W. Gluck: Il trionfo di Clelia [Ο θρίαμβος της Κλέλιας] (MDG)
Πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση.
2012 | G.F. Händel: Alessandro [Αλέξανδρος] (DECCA)
Ο δίσκος απέσπασε πολλά βραβεία, μεταξύ άλλων:
Diapason d’Or, Choc de Classica (2012)
Stanley Sadie Handel Recording Prize [Βραβείο «Στάνλεϋ Σάντι» Ηχογράφησης Έργου του Χαίντελ] (2013)
BBC Music Magazine, Recording of the Month [Ηχογράφηση του μήνα] (2013)
Καλύτερη ηχογράφηση της χρονιάς στα International Opera Awards [Διεθνή Βραβεία Όπερας] (2013)
Με το βραβείο αυτό, η παραγωγή της όπερας Alessandro αναγνωρίστηκε ως η καλύτερη του είδους.
2014 | J.A. Hasse: Siroe, re di Persia [Σιρόης, βασιλιάς της Περσίας] (DECCA)
Πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση.
Diapason d’Or, Gramophone-Editor’s Choice
2014 | L.v. Beethoven: Prometheus [Προμηθέας] (DECCA)
Πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση σε όργανα εποχής.
BBC Music Magazine, Recording of the month [Ηχογράφηση του μήνα]
The Times, Recording of the Week [Ηχογράφηση της εβδομάδας]
Diapason 5
2015 | Baroque Divas (DECCA)
2015 | The 5 Countertenors (DECCA)
2016 | G. F. Händel: Arminio [Αρμίνιος] (DECCA)
Diapason 5
Classica 5
Preis der Deutsche Schalplaten Kritik [Βραβείο Γερμανών Κριτικών Δισκογραφίας]
2023 | N. Porpora: Polifemo [Πολύφημος] (Parnassus)
Diapason Découverte
2023 | N. Porpora: Carlo il Calvo [Κάρολος ο Φαλακρός] (Parnassus)
Ρεσιτάλ
2018 | Porpora Arias, Max Emanuel Cencic (DECCA)
Diapason d’Οr
2018 | Archetypon, Mary Ellen Nesi (MDG)
2017 | Catharsis, Xavier Sabata (APARTE)
2016 | G. Rossini, Franco Fagioli (Deutsche Grammophon)
2016 | Rococo: Hasse Opera Arias, Max Emanuel Cencic (DECCA)
Diapason d’Or, Diamante d’Opera
2016 | Δ. Παπαδημητρίου: Οι μύθοι του Αισώπου (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση)
2014 | Gluck Opera Arias, Daniel Behle (DECCA)
Γιώργος Πέτρου
Έχοντας στο ενεργητικό του μία υποψηφιότητα για Grammy και ένα βραβείο ECHO CLASSIC, ο Γιώργος Πέτρου έχει διαγράψει λαμπρή διεθνή σταδιοδρομία, και θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους ερμηνευτές της μουσικής του 18ου αιώνα καθώς και της όπερας της εποχής του μπελκάντο.
Κινείται με μεγάλη ευκολία ανάμεσα στη συμφωνική μουσική και την όπερα δημιουργώντας ερμηνείες που, σύμφωνα με τη διεθνή κριτική, διακρίνονται για τη φαντασία, το δυναμισμό και τη μουσικότητά τους.
Γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Αθηνών και συνέχισε την εκπαίδευσή του στο Βασιλικό Κολέγιο και στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου με υποτροφίες της Βασιλικής Ακαδημίας και του Ιδρύματος Ωνάση. Αρχικά σολίστ πιάνου, μεταπήδησε στη διεύθυνση ορχήστρας και γρήγορα απέκτησε διεθνή αναγνώριση.
Έχει τιμηθεί με τους τίτλους Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres από τη γαλλική κυβέρνηση και Associate of the Royal Academy of Music (ARAM) από τη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου.
Από το 2022, έχει αναλάβει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του ιστορικού Internationale Händel-Festspiele Göttingen [Διεθνές Φεστιβάλ «Χαίντελ» του Γκαίττινγκεν]. Ο διορισμός αυτός αποτελεί ορόσημο στην καριέρα του έλληνα αρχιμουσικού, καθώς ο Γιώργος Πέτρου ηγείται πλέον του μακροβιότερου φεστιβάλ Παλαιάς Μουσικής στον κόσμο (έτος ίδρυσης 1920).
Από το 2020 έως το 2022, διετέλεσε μουσικός διευθυντής της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, διευρύνοντας περαιτέρω την επιρροή του στην ελληνική μουσική σκηνή.
Από το 2012 συνεργάζεται με την Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, με την οποία εμφανίζεται εντός και εκτός Ελλάδας, ενώ ηχογραφεί με τις μεγαλύτερες διεθνείς δισκογραφικές εταιρίες.
Ο Γιώργος Πέτρου εμφανίζεται τακτικά στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα και σε μεγάλες αίθουσες συναυλιών ανά τον κόσμο: Αρένα της Βερόνας, Σκάλα του Μιλάνου, La Fenice [Λα Φενίτσε] της Βενετίας, Petruzzelli [Πετρουτσέλλι] του Μπάρι, Όπερα της Ζυρίχης, Όπερα της Λωζάννης, Komische Oper [Κόμισε Όπερ] του Βερολίνου, Όπερες της Στουτγάρδης, της Φραγκφούρτης, της Κολωνίας, της Λειψίας, Θέατρο του Καπιτωλίου της Τουλούζης, Βασιλική Όπερα των Βερσαλλιών, Εθνική Όπερα του Ρήνου στο Στρασβούργο, Όπερα της Νορμανδίας στη Ρουέν, Όπερα της Νίκαιας (Γαλλία), Βασιλική Όπερα της Σουηδίας, Nederlandse Reisopera [Βασιλική Όπερα της Ολλανδίας], Εθνική Όπερα της Κορέας, Theater an der Wien [Τεάτερ αν ντερ Βην] στη Βιέννη, Teatro Real [Τεάτρο Ρεάλ] της Μαδρίτης, Αίθουσα της Φιλαρμονικής του Έλβα στο Αμβούργο, Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι, το Palau de la Música [Παλάου ντε λα Μούζικα] της Βαρκελώνης.
Εμφανίζεται σε σπουδαία φεστιβάλ: Rossini Οpera Festival [Φεστιβάλ Όπερας Ροσσίνι] του Πέζαρο, Πεντηκοστής του Ζάλτσμπουργκ, ΒΒC Proms, «Χαίντελ» της Χάλλε και της Καρλσρούης, Βάλε ντ’ Ίστρια στη Μαρτίνα Φράνκα.
Συνεργάζεται τακτικά με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και με διάσημα σύνολα στο εξωτερικό.
Παράλληλα με τη δραστηριότητά του, ως διευθυντής ορχήστρας, ο Γιώργος Πέτρου έχει αναπτύξει έντονο ενδιαφέρον για τη σκηνοθεσία μουσικού θεάτρου. Πάντα γοητευμένος από το συνδυασμό μουσικής και θεάτρου, δίνει έμφαση στη συνύπαρξη της μουσικής δραματουργίας και της σκηνικής δράσης μέσα από την οπτική ενός μουσικού. Έχει σκηνοθετήσει και διευθύνει πολλές παραγωγές όπερας, οπερέτας και μιούζικαλ: Ιουστίνος του Vivaldi (Λυρικό Θέατρο των Ανακτόρων του Ντρότνινγκχολμ της Στοκχόλμης), Ιούλιος Καίσαρας του Händel (Neerlandse Reisopera-Διεθνές Φεστιβάλ του Γκαίττινγκεν), Ιδομενέας του Mozart, O Βαπτιστικός του Σακελλαρίδη (Θέατρο Ολύμπια), Σεμέλη του Händel (Διεθνές Φεστιβάλ του Γκαίττινγκεν-Θέατρο Ολύμπια), Sweeney Todd του Sondheim, West Side Story του Bernstein, Κiss me Kate του Porter και Company του Sondheim (MMA-Φεστιβάλ Αθηνών).
Η όπερα Iούλιος Καίσαρας του Händel, που ο Γιώργος Πέτρου σκηνοθέτησε για τη Βασιλική Όπερα της Ολλανδίας, προτάθηκε από δύο ειδικά έντυπα ως η καλύτερη παραγωγή της χρονιάς στη συγκεκριμένη χώρα, ενώ η σκηνοθεσία του στον Ιουστίνο του Vivaldi, η οποία έγινε για το ιστορικό Βασιλικό Θέατρο του Ντρότνινγκχολμ στη Σουηδία, απέσπασε θριαμβευτικές κριτικές από τον διεθνή Τύπο, εδραιώνοντας τη θέση του ως κορυφαίου καλλιτέχνη στον τομέα της όπερας του 18ου αιώνα.
Οι ηχογραφήσεις του Γιώργου Πέτρου έχουν λάβει πολυάριθμες διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων των βραβείων Diapason d’Or, Gramophone-Editor’s Choice, ECHO Classic, BBC Music Magazine-Recording of the Month και του Διεθνούς Βραβείου του περιοδικού Opéra. Πολλές από τις δισκογραφικές δουλειές του θεωρούνται ηχογραφήσεις αναφοράς από τους ειδικούς.
Photo Credit: Akriviadis