Το έκθεμα 229 του οίκου δημοπρασιών Ansorena ετοιμαζόταν να πωληθεί την Πέμπτη, ενώ αποδιδόταν στον κύκλο του Ισπανού καλλιτέχνη του 17ου αιώνα, José de Ribera και κοστολογούνταν γύρω στα 1.500 ευρώ. Ο José de Ribera ήταν γιος ενός υποδηματοποιού, που σπούδασε στη Ρώμη και υπήρξε μεγάλος θαυμαστής ενός από τους γνωστότερους μπαρόκ ζωγράφους, του Ιταλού Καραβάτζιο, καθώς και του χαρακτηριστικού του κιαροσκούρο.

Πρόκειται για μία ελαιογραφία διαστάσεων 111 επί 86 εκατοστά, που αναπαριστά την στεφάνωση του Ιησού με αγκάθια και παρουσιάζει ομοιότητες με τα πρώτα έργα του Καραβάτζιο όταν είχε αρχίσει να διαμένει στη Νάπολη, ενώ έχουν διαπιστωθεί και χρωματικές συγγένειες με χαρακτηριστικά έργα του μεγάλου ζωγράφου. Σε πρώτο πλάνο μπροστά, αλλά χαμηλότερα του Ιησού βρίσκεται ο Πόντιος Πιλάτος, που θυμίζει τον Άγιο Πέτρο από έναν άλλον πίνακα του Καραβάτζιο, την «Παναγία του Ροζαρίου» (Madonna del Rosario).

Ansorena.com

Ο πίνακας τελικά αποσύρθηκε από τη δημοπρασία, ενώ η Ισπανική κυβέρνηση εξέδωσε οδηγία να μην βγει από τη χώρα, αφού ειδικοί από το μουσείο Πράδο -εξετάζοντας λεπτομερέστερα το έργο- υποψιάζονται πως μπορεί στην πραγματικότητα να ανήκει στον ίδιο τον Καραβάτζιο. Προς το παρόν οι γνώμες διχάζονται στους ειδήμονες του χώρου, ενώ διαφορετικών πεδίων ειδικοί εξετάζουν αυτή την στιγμή την αυθεντικότητά του. Το ζήτημα επαφίεται σε επιστήμονες, αλλά και στην ακαδημαϊκή κοινότητα των ιστορικών τέχνης για να καταλήξουν στην ταυτότητα του δημιουργού. Αν τελικά πρόκειται για έργο του Καραβάρζιο η τιμή του θα εκτοξευθεί στα 50 εκατομμύρια ευρώ.

Δεν είναι ο μόνος Καραβάτζιο που βρέθηκε τυχαία τα τελευταία χρόνια. Αρκετά πρόσφατα, το 2014, είχε ανακαλυφθεί στην σοφίτα ενός σπιτιού στην Τουλούζη, ένας πίνακας που είχε αποδωθεί και πάλι στον Καραβάτζιο. Απεικόνιζε τον αποκεφαλισμό του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ και κοστολογήθηκε στα 100 με 150 εκατομμύρια ευρώ, παρά τις αμφισβητήσεις της αυθεντικότητάς του από Ιταλούς ειδήμονες.

Ο Μικελάντζελο Μερίζι (29 Σεπτεμβρίου 1571 – 18 Ιουλίου 1610), γνωστός ως Καραβάτζιo θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους της ευρωπαϊκής τέχνης και μαέστρος του κιαροσκούρο, μιας τεχνικής χάρη στην οποία οι μορφές του έργου δεν οριοθετούνται με κάποιο περίγραμμα αλλά διακρίνονται μέσα από την αντίθεση των φωτεινών και σκοτεινών επιφανειών. Οι καθηλωτικοί πίνακες του, γεμάτοι βιβλική δραματικότητα και μυστήριο, επηρέασαν δεκάδες μεταγενέστερους ζωγράφους, όπως η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι. Οι ακόλουθοι του ονομάστηκαν καραβατζιστές.

Πληροφορίες: The Guardian