Η έκθεση της Καρολίνας Κρασούλη στην γκαλερί Kalfayan με τίτλο “Wish” συνεχίζει την έρευνα της καλλιτέχνιδος πάνω στην αναπαράσταση οπτικών φαινομένων, τα οποία συνδέονται με τις λειτουργίες της μνήμης και της γλώσσας.
Ο θεατής καλείται να αποκρυπτογραφήσει την ‘ευχή’ που εκφράζει το κάθε έργο που ισορροπεί μεταξύ της έννοιας της ελπίδας και του απραγματοποίητου, της επιθυμίας και του ανικανοποίητου, ανάμεσα στο παρόν και στο μέλλον, στο υπαρκτό και το μεταφυσικό. Οι ‘ευχές’ της Κρασούλη άλλοτε λαμβάνουν τη μορφή σχεδίων με χρωματιστά μολύβια σε χαρτί, και άλλοτε εκφράζονται μέσα από τους ραμμένους καμβάδες της. Οι τελευταίοι είναι το αποτέλεσμα μιας χρονοβόρας διαδικασίας κατά την οποία η καλλιτέχνης προετοιμάζει τον καμβά, δημιουργεί τα χρώματα, βάφει τον καμβά με λάδι και gesso και στη συνέχεια τον ράβει με έντεχνο τρόπο αποκρύπτοντας τις ραφές. Η καλλιτέχνης δίνει στον καμβά σχήματα που παραπέμπουν για παράδειγμα σε διπλωμένες σελίδες χαρτιού, σε βιβλία ή φακέλους. Τα νέα της έργα αποτυπώνουν τους πολυεπίπεδους συμβολισμούς μιας ‘ευχής’, και ταυτόχρονα είναι ‘ανοιχτά’ σε ερμηνεία. Για τον Roland Barthes (‘Θεωρία των Κειμένων’) κάθε κείμενο είναι υφαντό παλιότερων αναφορών. Η ‘διακειμενικότητα’ αυτή εντοπίζεται και στα έργα της Κρασούλη. Υλική αποτύπωσή της αποτελεί μεταξύ άλλων και ο πολυεπίπεδος χαρακτήρας των νέων έργων. Η Κρασούλη μεταχειρίζεται και ‘διπλώνει’ τον καμβά σαν χαρτί, και στη συνέχεια προσθέτει στοιχεία γραφής.
Αφετηρία της χειρονομιακής διαδικασίας της γραφής είναι η έμπνευση που αντλεί η Κρασούλη από τη λογοτεχνία και πιο συγκεκριμένα, από την ποίηση, την αυτοβιογραφία και τα μη λογοτεχνικά πεζογραφήματα. Η ραπτική, η ζωγραφική, το ντραπἀρισμα του καμβά, το μοτίβο και η χωροταξική αντιστοίχιση στο χαρτί, είναι όλες στοχαστικές διαδικασίες.
Μέσα από την ανοιχτή σε ερμηνεία φόρμα των έργων σε καμβά και κυρίως την επανάληψη των μοτίβων και τη σειραϊκότητα στα σχέδια σε χαρτί, η Κρασούλη επιχειρεί να εκμηδενίσει με έναν τρόπο την απόσταση μεταξύ σημαίνοντος και σημαινόμενου και να καταργήσει οποιαδήποτε ιεραρχία των επιμέρους στοιχείων των έργων. Ταυτόχρονα στο νέο σώμα δουλειάς που παρουσιάζεται στην γκαλερί Kalfayan η καλλιτέχνης πραγματεύεται τη δυνητικά ελλειπτική φύση της επικοινωνίας και μετάδοσης του μηνύματος. Πώς η χειρονομία της απόκρυψης μπορεί να συνυπάρχει με τη χειρονομία της αποκάλυψης, πώς ο συγγραφέας και ο παραλήπτης μπορεί να είναι το ίδιο πρόσωπο, πώς ένα θραύσμα μπορεί να υποδεικνύει την παρουσία παραλειπόμενων; Τα έργα επικαλούνται αυτό που η Καρολίνα Κρασούλη αποκαλεί «αποκεντρωμένη γραφή», μια μορφή γραφής πάνω σε οτιδήποτε βρίσκεται κοντά. Μέσα από μια διαδικασία ανάγνωσης και γραφής, η καλλιτέχνις ανασύρει ένα σύνολο μηχανισμών όπου νοήματα και αισθήσεις «ξαναγράφονται» στοχεύοντας στην επινόηση μιας καινούριας γλώσσας μεταξύ αφαίρεσης και αναπαράστασης.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Καρολίνα Κρασούλη
Η Καρολίνα Κρασούλη (1984) είναι εικαστική καλλιτέχνις που ζει στην Αθήνα. γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Αφού σπούδασε Κλινική Ψυχολογία στην Ελλάδα και τη Γαλλία, συνέχισε τις σπουδές της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Λυών, από όπου αποφοίτησε το 2014. Δουλεύοντας με τη ζωγραφική, τη φωτογραφία και το φιλμ ως μέσα, τα έργα της ερευνούν τα όρια μεταξύ αφαίρεσης και αναπαράστασης. Μέσα από τη διαδικασία της ανάγνωσης και της γραφής ανασύρει ένα σύνολο μηχανισμών όπου νοήματα και αισθήσεις «ξαναγράφονται» στοχεύοντας στην επινόηση μιας καινούριας γλώσσας. Το 2015 συνίδρυσε την ομάδα Alfabeto, με σκοπό τη θεωρητική και πρακτική έρευνα της έννοιας της μετάδοσης στην τέχνη, μέσα από διαλέξεις και εκθέσεις στην Γαλλική Ακαδημία της Ρώμης. Την ίδια χρονιά έλαβε υποτροφία δύο ετών από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Λυών για διαμονή στη Cité des Αrts στο Παρίσι. Το 2019 συμμετείχε στο πρόγραμμα υποστήριξης καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος της Artworks. Το 2022 ήταν artist-in-residence στο Delfina Foundation στο Λονδίνo. Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως οι Aaahhh!!!Paris Internationale, με τη Grey Noise Dubai (Παρίσι, 2022); Μοιραίοι σύντροφοι, ανυπόστατοι ίσκιοι (οργανισμός NEON, Ελληνική Πρεσβεία στο Λονδίνο, 2022) ; Phenomenon 4 (Phenomenon Association και Kerenidis Pepe Collection, Ανάφη, 2022); Details of love ( SECCMA trade, Seccma Trust, Αθήνα, 2022) ; Deep End (Two thirds art project space, Aθήνα, 2022) ; Cc (Callhirrhöe, Αθήνα, 2022); 21!New Painting (Αρχαιολογικό μουσείο Αγίου Νικολάου, Κρήτη, 2021); Υπόσχεση/Promise (ατομική έκθεση, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα, 2021); Mines and Minerals (Μέγα Λιβάδι, Σέριφος, 2021), Unhappy Monuments (Πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα, 2020), Bring me the sunset in a cup (ατομική έκθεση, La vitrine, Frac île de France, le plateau, Παρίσι, 2020), Curved Arrows (Daily Lazy et Kunstraum am Schauplatz, Βιέννη, 2019), Collection. La composante Peintures (έκθεση συλλογής του μουσείου, Frac Bretagne, Ρεν, 2019), L’Incompatible Vugo (Pauline Perplexe, Παρίσι 2018), Stopping Point (Daily Lazy, Αθήνα, 2018), Sens dedans dehors (galerie Nicolas Sillin, Παρίσι, 2017), Raw Material (galerie Eva Meyer, Ιανουάριος 2017), A thousand hours (ατομική έκθεση, Galerie Raymond Hains, Saint-Brieuc, 2016), Incorporated! (Biennale de Rennes, 2016), L’inconnue de la Seine (La Tôlerie, Clermont-Ferrand, 2016), 60e Salon de Montrouge (Παρίσι, 2015), L’Analfabeto (Villa Medici, 2015).
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Καρολίνα Κρασούλη, Χωρίς τίτλο (#γαλάζια μέρα), 2022. λάδι, γκέσο, γραφίτης και κλωστή σε καμβά, 110 x 90 εκ. | Ευγενική παραχώρηση των Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη (λεπτομέρεια έργου)