Κατερίνα Γιαννοπούλου: Το ουρλιαχτό της γενιάς των προδομένων ονείρων

«Είδα τα καλύτερα μυαλά της γενιάς μου χαλασμένα απ’ την τρέλα…» Τον Οκτώβριο του 1955, στη Six gallery του Σαν Φρανσίσκο, ο εικοσιεννιάχρονος τότε ποιητής Άλλεν Γκίνσμπεργκ διαβάζει για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό το ποίημά του με τίτλο Ουρλιαχτό. Ανάμεσα στους ακροατές ήταν ο Τζακ Κέρουακ και ο Λόρενς Φερλινγκέτι. Το ποίημα αυτό έμελλε να γίνει το μανιφέστο της γενιάς των Beat, συνοψίζοντας όλους τους φόβους, τις προσδοκίες και τα όνειρα της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς της Αμερικής που έβλεπε κάθε ανθρώπινη αξία να θυσιάζεται στον βωμό της ανόδου του καπιταλισμού και να αντικαθίσταται από ακραίο συντηρητισμό.

«Είδα τα καλύτερα μυαλά της γενιάς μου χαλασμένα απ’ την τρέλα…»

Τον Οκτώβριο του 1955, στη Six gallery του Σαν Φρανσίσκο, ο εικοσιεννιάχρονος τότε ποιητής Άλλεν Γκίνσμπεργκ διαβάζει για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό το ποίημά του με τίτλο Ουρλιαχτό. Ανάμεσα στους ακροατές ήταν ο Τζακ Κέρουακ και ο Λόρενς Φερλινγκέτι. Το ποίημα αυτό έμελλε να γίνει το μανιφέστο της γενιάς των Beat, συνοψίζοντας όλους τους φόβους, τις προσδοκίες και τα όνειρα της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς της Αμερικής που έβλεπε κάθε ανθρώπινη αξία να θυσιάζεται στον βωμό της ανόδου του καπιταλισμού και να αντικαθίσταται από ακραίο συντηρητισμό.

Ο ποιητής, με την πεποίθηση πως οι προσωπικές εμπειρίες και σκέψεις μπορούν να έχουν απήχηση στον κόσμο, καταγράφει την ιστορία της γενιάς του καταφέρνοντας να κατακτήσει την πολυπόθητη «Αιωνιότητα». Το Ουρλιαχτό μένει στην ιστορία ως ένα από τα πιο σημαντικά ποιήματα του εικοστού αιώνα, καθώς δεν είναι απλώς ένας ύμνος στη γενιά των Beat, μια ωδή στα ναρκωτικά ή στην ομοφυλοφιλία αλλά ένα ποίημα για την ελευθερία.

Σήμερα, στην εποχή της οικονομικής κρίσης και της παρακμής, όπου ο κόσμος όπως τον γνωρίζουμε μοιάζει να καταρρέει, όπου γινόμαστε μάρτυρες της ανόδου του συντηρητισμού, το ουρλιαχτό της Αμερικής της δεκαετίας του 50 γίνεται ουρλιαχτό της γενιάς των προδομένων ονείρων.

Η παράσταση Holy Beat, εμπνευσμένη από την ποίηση του Γκίνσμπεργκ επιχειρεί να αναζητήσει τα υπολείμματα ανθρώπινης υπόστασης και την έννοια του «άγιου» στη σημερινή εποχή και να βρει εκείνα τα υλικά, τα οποία δίνουν πραγματική αξία στην ανθρώπινη υπόσταση.

 

Οι τρεις ηθοποιοί, ως τρεις διαφορετικές πτυχές του ποιητή, συναντιούνται στο σκηνικό ενός μπαρ και επιχειρούν «χάσματα στο Χώρο και το Χρόνο» για να ανακαλύψουν εκείνο το «ελπιδοφόρο κομματάκι παραισθήσεως» που κρατά ζωντανή την ελπίδα πως ακόμη και μέσα στην Κόλαση μπορεί να υπάρξει Παράδεισος.

Eρμηνεύουν οι: Χρηστίνα Γαρμπή, Γιώργος Κισσανδράκης και Βασίλης Σαφός


Info: Η Κατερίνα Γιαννοπούλου γεννήθηκε το 1987 στην Αθήνα. Απόφοιτος της Δραµατικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών. Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις «Βόυτσεκ» του Georg Büchner στο BIOS(Δεκέµβριος 2014, οµάδα 4Frontal, συν-σκηνοθεσία µε τον Σταύρο Γιαννουλάδη) και «Η φυγή στο Θεό» του Stefan Zweig στο φεστιβάλ Page 31 στο CAMP (Μάιος 2014). Έχει εργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη στην παράσταση «Οι απόψεις ενός κλόουν» του Heinrich Böll σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη (Εθνικό Θέατρο, 2014). Ως ηθοποιός συμμετείχε στην παράσταση «Μέδουσα: Σχέδια και αυτοσχεδιασµοί για σχεδίες και ναυάγια», σκηνοθεσία Θωµάς Μοσχόπουλος (Φεστιβάλ Αθηνών 2011). Έχει παρακολουθήσει σεµινάρια µε τους : Γιάννη Χουβαρδά, Αργυρώ Χιώτη, Θωµά Μοσχόπουλο, Έκτορα Λυγίζο, Δηµήτρη Ήµελλο, Ελένη Σκότη.

 

Η παράσταση Holy Beat, εμπνευσμένη από το Ουρλιαχτό του Άλλεν Γκίνσμπεργκ, παρουσιάζεται στο Bios κάθε Δευτέρα και Τρίτη

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ