Η έκθεση, με τίτλο «Εκεί έχουμε βρεθεί», διοργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) και περιλαμβάνει μια επιλογή ζωγραφικών έργων της Κατερίνας Χρηστίδη από το 2005 έως σήμερα.
Η έκθεση της Κατερίνας Χρηστίδη στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων περιλαμβάνει μεγάλα σχέδια με κάρβουνο σε καμβά, σχέδια με τις καθημερινές εμπειρίες της καλλιτέχνιδας, σχέδια προετοιμασίας, «τηλεφωνικά σχέδια», κάποια λάδια σε καμβά και μια σύνθεση με τρισδιάστατες χάρτινες φιγούρες. Ο τίτλος της έκθεσης αποδίδει εύγλωττα την εμπειρία θέασης των έργων της Χρηστίδη. Οι χώροι που ζωγραφίζει είναι χώροι αινιγματικοί και απροσπέλαστοι. Μέσα από διαδοχικές στρώσεις και επικαλύψεις, χαράξεις και πτυχώσεις, η καλλιτέχνις δημιουργεί εικόνες που δύσκολα μπορείς να ταξινομήσεις. Φιγούρες αρχαϊκές, στοιχειώδεις, εμφανίζονται σε περισσότερα από ένα έργα, χωρίς όμως ποτέ να είσαι βέβαιος ότι πρόκειται για τις ίδιες. Ύστερα από πολλές αμφιβολίες και ταλαντεύσεις καταλήγεις στο συμπέρασμα πως αυτό που βλέπεις είναι ένα παιχνίδι ισορροπίας ανάμεσα στο συνειδητό και το υποσυνείδητο, στο πραγματικό και το φανταστικό.
Χρησιμοποιώντας γεμάτες φόρμες και αποφεύγοντας τη γραμμή, σε αυτά τα μεγάλα σχέδια η Χρηστίδη εξετάζει πώς συνδέεται η φιγούρα με το περιβάλλον της. Ο χώρος τώρα γίνεται εξίσου σημαντικός, δεν προσδιορίζει απλά τη φιγούρα. Έχει από μόνος του μια ξεχωριστή υπόσταση, ένταση και λειτουργία. Διασπασμένα σώματα θυμίζουν τοπία, και το αντίστροφο. Υπάρχουν φιγούρες κεντρικές, οι οποίες πρωταγωνιστούν, και άλλες που βρίσκονται σε δεύτερο πλάνο, ασχημάτιστες, ανέτοιμες να βγουν μπροστά, σχεδόν αθέατες. «Μέσα από τη δουλειά μου επιχειρώ τη διερεύνηση ενός κόσμου άγνωστου, όπως μου αποκαλύπτεται από την καλλιτεχνική διεργασία, ασταθών σχέσεων μεταξύ της φιγούρας και του περιβάλλοντος. Η φιγούρα παίρνει μορφή καθώς δημιουργείται μαζί με το περιβάλλον, άλλοτε αποσπάται από αυτό κι άλλοτε μετατρέπεται σε αναπόσπαστο δομικό στοιχείο του, σε μια σχέση συνεχούς αλληλοεπίδρασης» λέει η καλλιτέχνις.
Στα «καθημερινά σχέδια» η καλλιτέχνις αφήνει τη μνήμη της να δουλέψει, συλλέγοντας πράγματα που είδε, άκουσε ή θυμήθηκε κατά τη διάρκεια μιας μέρας. Κάθε σχέδιο είναι η γρήγορη ανασύσταση μιας συγκεκριμένης εικόνας που εμφανίζεται αυθόρμητα. Κάθε σχέδιο συνοδεύεται από μια φράση, μια σκέψη ή ένα σχόλιο που λειτουργεί ως τίτλος. Χωρίς να έχει τη μορφή ημερολογίου -άλλωστε η δουλειά της Χρηστίδη δεν είναι αυτοβιογραφική- η ενότητα αυτή έχει ανθρωπολογικό χαρακτήρα: η καλλιτέχνις παρατηρεί προσεκτικά τις συμπεριφορές των ανθρώπων και στη συνέχεια φτιάχνει ιστορίες.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στην έκθεση περιλαμβάνεται επίσης μια σύνθεση με μικρογλυπτά τα οποία είναι τοποθετημένα σε ένα ξύλινο ράφι. Παρουσιάζονται θεατρικά, κόντρα στον τοίχο, σαν μια στρατιά ή παρέλαση από παράξενους χαρακτήρες. Το έργο αυτό είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση μπρικολάζ, όπου η καλλιτέχνις δουλεύει σαν παιδί, αυτοσχεδιάζοντας και αξιοποιώντας υλικά και αντικείμενα που τυχαίνει να είναι διαθέσιμα στο περιβάλλον της. Οι χάρτινες φιγούρες της Χρηστίδη είναι χειροπιαστές, πιο αληθινές σε σχέση με τους φασματικούς χαρακτήρες των σχεδίων της. Ωστόσο και εδώ υπάρχει η ελευθερία και η αμεσότητα στον τρόπο απόδοσης της φόρμας που μοιάζουν να είναι το ζητούμενο για την ίδια. Ο έλεγχος και το απρόβλεπτο συνυφαίνονται στη δουλειά της Χρηστίδη παράγοντας καθηλωτικές εικόνες.
Κατερίνα Χρηστίδη
Η Κατερίνα Χρηστίδη γεννήθηκε στην Αθήνα και ζει στο Παρίσι. Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1986-91) και συνέχισε με μεταπτυχιακό στη ζωγραφική και στη χαρακτική στην École des Beaux-Arts Ville de Versailles (1993-96). Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές. Στις πρόσφατες εκθέσεις της περιλαμβάνονται: Bestiary, Artefacts, Allegories, Representations, Crux Galerie, Αθήνα· Suite: Check! Mate!, Κέντρο Τέχνης Pictura, Dordrecht, Ολλανδία (2023)· Bibliophilia, Γενικό Προξενείο της Γαλλίας στη Νέα Υόρκη, στο πλαίσιο του Occupyproject#3· The Right to Breathe, Greece in USA, Undercurrent Gallery, Νέα Υόρκη· Motley Crew, Παλιό Σχολείο Τριαντάρου, Τήνος· Les Corps Purs, CAPA, Aubervilliers, Γαλλία· Poudres et Forêt, Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης του Νομού Seine St. Denis, Parc Forestier de la Poudrerie, Γαλλία (2022)· Quarantine Exhibition, Space52, Αθήνα· Open letters, The Laboratory for the Urban Commons, Αθήνα· Mauvais oeil, FRAC Auvergne, Γαλλία (2020). Έργα της ανήκουν σε δημόσιες συλλογές της Γαλλίας: Fonds d’art municipal de Pantin· Artothèque de Limousin· Artothèque de Vitré, Βρετάνη· FRAC Auvergne· Fonds d’Art Contemporain du Département de la Seine St. Denis. Συνεργάζεται με το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα.
Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.