Σε συνεργασία με την «Έδρα Unesco για την Προοπτική Διερεύνηση» στην Ελλάδα
Η Unesco και ο «Αλφαβητισμός για το Μέλλον»
Υπάρχει το εξής παράδοξο στη διαδικασία εξερεύνησης του μέλλοντος. Διερευνώντας τα εναλλακτικά μέλλοντα, καταλήγουμε σε ένα τεράστιο, σχεδόν ανυπέρβλητο, εμπόδιο: πώς είναι δυνατόν να βρεις κάτι που εξ ορισμού… δεν υπάρχει; Το μέλλον δεν μπορεί να υπάρξει ποτέ στο παρόν. Το μέλλον ωστόσο, ως διανοητική σύλληψη, ενυπάρχει στο παρόν, παίζει σημαντικό ρόλο και το επηρεάζει… Αυτός είναι ο λόγος που από το 2012 η UNESCO προωθεί τον «Αλφαβητισμό για το Μέλλον», ως μια ήπια δεξιότητα που μας επιτρέπει να γνωρίζουμε γιατί είναι σημαντικό να φανταζόμαστε το μέλλον και να μάθουμε με ποιον τρόπο γίνεται αυτό. Μας επιτρέπει να κατανοούμε τις πηγές τους φόβου και της ελπίδας, βελτιώνει την ικανότητά μας να εκμεταλλευτούμε τη δύναμη των εικόνων του μέλλοντος, ώστε να μπορούμε να κατανοήσουμε την ποικιλομορφία τόσο του κόσμου γύρω μας όσο και των επιλογών που κάνουμε.
Ο «Αλφαβητισμός για το Μέλλον» στηρίζεται στη μοναδική ανθρώπινη πνευματική ικανότητα της φαντασίας. Μαθαίνοντας κανείς να φαντάζεται διαφορετικά μέλλοντα, μπορεί να κατανοήσει τη δυνατότητα να επινοεί νέες υποθέσεις για το μέλλον, και τελικά να το επηρεάσει. Όταν η διαδικασία αυτή πραγματοποιείται συνειδητά, τότε κάποιος αρχίζει να κατακτά τη δεξιότητα του Αλφαβητισμού για το Μέλλον. Σήμερα η UNESCO συνεργάζεται με φορείς σε 20 χώρες (Global Futures Literacy Network), όπως την Έδρα «UNESCO on Futures Research» στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας προγράμματα που αναπτύσσουν αυτήν τη δεξιότητα.
Τι είναι αυτή η έκδοση
Το βιβλίο δραστηριοτήτων «Παίζοντας με το Μέλλον» έχει σχεδιαστεί για μαθητές και εκπαιδευτικούς, ώστε να βοηθήσει τις νεότερες γενιές να στοχαστούν και να επηρεάσουν το μέλλον. Αποτελεί ένα διαδραστικό και ιδιαίτερα διασκεδαστικό βιβλίο το οποίο θα ταξιδέψει το μυαλό μας σε πολλές πιθανές και απρόσμενες εκδοχές του μέλλοντος. Η έκδοση καλλιεργεί τις ικανότητες δημιουργικής και κριτικής σκέψης των νέων, και τους καθοδηγεί στην εξερεύνηση του μέλλοντος μέσα από τέσσερις προκλήσεις και δεκαέξι παιχνίδια. Το βιβλίο συνοδεύεται από υποστηρικτικό υλικό και οδηγίες για εκπαιδευτικούς, τα οποία διατίθενται δωρεάν στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://www.futures.gr/ftplaybook/
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Teach the Future & Dr Peter Bishop
Η αποστολή του μη κερδοσκοπικού οργανισμού «Teach the Future» είναι η προώθηση της διδασκαλίας για το μέλλον στα σχολεία και η υποστήριξη των εκπαιδευτικών που επιθυμούν να ενσωματώσουν τη σκέψη του μέλλοντος σε εκπαιδευτικά προγράμματα. Ο οργανισμός διαθέτει ανοιχτή βιβλιοθήκη με εκπαιδευτικό υλικό και οδηγίες για την υλοποίηση σχετικών δράσεων για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης. O Δρ Πήτερ Μπίσοπ είναι ιδρυτής και εκτελεστικός διευθυντής του «Teach the Future». Είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Χιούστον στον τομέα της Στρατηγικής Προοπτικής Διερεύνησης και διευθυντής του αντίστοιχου μεταπτυχιακού προγράμματος. Έχει εκδώσει δύο βιβλία για την Προοπτική Διερεύνηση: Thinking about the Future: Guidelines for Strategic Foresight (2007) και Teaching about the Future: The Basics of Foresight Education (2012).
Σύμβουλος ελληνικής έκδοσης
Ο Δρ Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος είναι κάτοχος της Έδρας «UNESCO on Futures Research», στο Δίκτυο ΠΡΑΞΗ του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας, και εκπρόσωπος του οργανισμού «Teach the Future» στην Ελλάδα. Είναι αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την Προοπτική Διερεύνηση (FEN), και συνδιευθύνει τον ελληνικό κόμβο του «Millennium Project».