Μετά το γκανγκστερικό «Sexy Beast» με τον υπέροχο Μπέν Κίνγκσλι και την ταινία-μυστήριο, «Γέννηση» (Birth), με τη Νικόλ Κίντμαν στο προσκήνιο, ο Βρετανός Τζόναθαν Γκλέιζερ επιλέγει να ταράξει τα ήρεμα κινηματογραφικά ύδατα, με το πολυαναμενόμενο «Κάτω Από το Δέρμα», που κυκλοφορεί στους κινηματογράφους 1η Μαΐου 2014 από την Odeon.
Έχοντας αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, η τελευταία ταινία του Βρετανού «κινηματογραφικού απογόνου του Στάνλεϋ Κιούμπρικ» τοποθετεί σε πρώτο πλάνο τη μελαχρινή σέξι εξωγήινη Σκάρλετ Γιόχανσον.
Η Σκάρλετ Γιόχανσον, υποδύεται ένα εξωγήινο πλάσμα το οποίο κατεβαίνει στη Γη με τη μορφή μιας γοητευτικής και αισθησιακής γυναίκας. Με φόντο τους απομονωμένους αυτοκινητόδρομους της Σκωτίας, μοναδικός της στόχος είναι να “ψαρεύει” ανυποψίαστους άνδρες και να τους εξαφανίζει μυστηριωδώς! Σύντομα όμως, αρχίζει να δένεται συναισθηματικά με τους γήινους, κάτι το οποίο αναμένεται να τη φέρει σε σύγκρουση με το είδος της.
Ο δρόμος προς το άγνωστο
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Από το βιβλίο στη μεγάλη οθόνη:
Κατά τη δωδεκαετή του καριέρα και με τρεις, πλέον, ταινίες στο ιστορικό του, ο Τζόναθαν Γκλέιζερ έχει καθιερωθεί ως ο σκηνοθέτης του στιλ και της καινοτομίας. Το αξεπέραστο κινηματογραφικό του ντεμπούτο, «Sexy Beast» ήταν μια απροσδόκητη έκπληξη για τους απανταχού κινηματογραφόφιλους, καθώς ο Γκλέιζερ αποφάσισε να ντύσει τη βίαιη είσοδό του στο κινηματογραφικό προσκήνιο με μια έντονη, γκανγκστερική, βρετανική ιστορία ληστείας που φέρει σκούρες αποχρώσεις ιακωβιανής τραγωδίας.
Η δεύτερη απόπειρα του Γκλέιζερ, έμελλε να είναι εντελώς διαφορετική – αλλά με την ίδια σφραγίδα κινηματογραφικής μοναδικότητας. Αυτή τη φορά ο ταλαντούχος σκηνοθέτης παραδίδει μια ιστορία φαντασμάτων, τοποθετώντας τη Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της γυναίκας που γνωρίζει τη μετεμψύχωση του νεκρού της συζύγου (μέσα από το πρόσωπο ενός νεαρού αγοριού). Η τρίτη του απόπειρα λοιπόν, η ταινία «Κάτω από το Δέρμα», η οποία είχε ξεκινήσει να γράφεται πριν ακόμη κι από τη «Γέννηση», συνιστά και πάλι μια απίστευτα επιτυχημένη προσπάθεια σύστασης ενός πρωτότυπου κινηματογραφικού είδους.
Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μάικλ Φέιμπερ, το οποίο γράφτηκε πίσω στο 2000, η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας – αρπακτικού, η οποία περιδιαβαίνει τους δρόμους της Σκωτίας αναζητώντας άνδρες για να τους «αποπλανήσει». Το μυθιστόρημα του Φέιμπερ διατηρεί αργούς και προσεκτικούς ρυθμούς, μέχρι τη στιγμή που αποκαλύπτεται ότι η ηρωίδα μας είναι μια εξωγήινη, η οποία αναζητά συμβατή ανθρώπινη σάρκα που θα χρησιμοποιηθεί ως τροφή του είδους της, πίσω στο μακρινό της πλανήτη.
Ο παραγωγός της ταινίας, Τζέιμς Ουίλσον, θυμάται: «Ξεκίνησα να διαβάζω το βιβλίο και έπαθα απλά σοκ με την κεντρική του σύλληψη… Ένα εξωγήινο ον με τη μορφή μιας γήινης γυναίκας, κατεβαίνει στη γη για να πιάσει ανθρώπους! Συνεπώς μιλάμε για μια ιδέα που περιγράφει τους ανθρώπους ως φαγητό – απόλυτα κινηματογραφική και συναρπαστική… Μια ιδέα εντελώς ανοιχτή σε διαφορετικές κινηματογραφικές ερμηνείες, προσεγγίσεις και αναγνώσεις, τόσο σε οπτικό όσο και σε ακουστικό επίπεδο.»
Και συνεχίζει: «Θυμάμαι ότι δούλευα ως διοικητικό στέλεχος της εταιρείας Film4 όταν έπεσε για πρώτη φορά στα χέρια μου το βιβλίο. Αμέσως σκέφτηκα ότι αν η συγκεκριμένη ιστορία καταλήξει σε κάποιο κατάλληλο, ταλαντούχο και αμόλυντο κινηματογραφικό μάτι, θα μπορούσε ενδεχομένως να μετατραπεί σε αξεπέραστη, εναλλακτική κινηματογραφική εμπειρία. Λίγο πιο μετά αποφασίσαμε να το στείλουμε στον Τζόναθαν, ο οποίος δούλευε μαζί μας την ταινία του, “Sexy Beast”, εκείνη την περίοδο. Η αντίδρασή του ήταν ακριβώς η ίδια με τη δική μου. Θυμάμαι ότι τον συνεπήρε, εξίσου ακαριαία, η κεντρική σύλληψη της ιστορίας, καθώς – θέλοντας και ο ίδιος να δείξει την οπτική του κόσμου μέσα από τα μάτια ενός εξωγήινου – ένιωθε κάπως έντονη την ανάγκη να ξαναδεί τον κόσμο από την αρχή.»
Οι συζητήσεις, οι ερμηνείες και οι προτάσεις αναφορικά με την προσαρμογή του λογοτεχνικού κειμένου στο φιλμ διήρκεσαν επί μακρόν. Ο προβληματισμός των παραγωγών σε σχέση με τη μεγάλη αποκάλυψη της εξωγήινης φύσης της πρωταγωνίστριας, παρακάμφθηκε από τον σκηνοθέτη, ο οποίος αποφάσισε να τη χειριστεί με το δικό του μοναδικό τρόπο – αποκαλύπτοντας το «μυστικό» στην αρχή της ταινίας ώστε να μπορεί ο θεατής να απολαύσει μετά τον κόσμο μέσα από τη δική της οπτική.
Η Σκάρλετ Γιόχανσον είναι εξωγήινη
Από την πρώτη στιγμή, ο Τζόναθαν Γκλέιζερ ήταν κάθετος ως προς ένα σημαντικό στοιχείο: δεν ήθελε με τίποτα να συμπεριλάβει διάσημους ηθοποιούς στο κάστινγκ. «Ήθελα απλούς ανθρώπους για το συγκεκριμένο πρότζεκτ, φάτσες που τις συναντάς στη βόλτα σου και τις προσπερνάς σαν να μην τρέχει τίποτα, αλλά φυσικά αυτό ήταν σημαντικό πρόβλημα για τους υπόλοιπους συνεργάτες – για προφανείς λόγους.», δηλώνει ο Βρετανός σκηνοθέτης. Παρ’ όλα αυτά δέχτηκε να “εξετάσει” τη Σκάρλετ Γιόχανσον ως μια πιθανή επιλογή.
Η διάσημη ηθοποιός θυμάται: «Με τον Τζόναθαν συζητάγαμε το πρότζεκτ, περίπου τρία χρόνια πριν την έναρξη των γυρισμάτων, χρονικό διάστημα κατά το οποίο προέκυψαν διάφορες αλλαγές και τροποποιήσεις στο σενάριο. Αρχικά η ιστορία μας είχε στη βάση της ένα ζευγάρι ανθρώπων και η τοπική κοινωνία ήταν ισχυρά αναμεμειγμένη, οπότε το όλο σκηνικό έμοιαζε με “κυνήγι μαγισσών” κατά κάποιον τρόπο.»
Καθώς ο καιρός περνούσε και ο Γκλέιζερ συναντιόταν όλο και πιο συχνά με τη Γιοχάνσον, τα δεδομένα της παραγωγής άλλαζαν, κι ενώ αρχικά “βλέπαμε” μια ακριβή και απαιτητική παραγωγή, φτάσαμε στο σημείο να κόψουμε από τον προϋπολογισμό και να προχωρήσουμε με μια ταινία που θα ήταν απαλλαγμένη από παράλογες απαιτήσεις και προσθήκες τρίτων. «Τότε άρχισα να βλέπω τη Σκάρλετ υπό ένα εντελώς νέο πρίσμα. Ένιωθα πλέον ότι μπορώ να δουλέψω ελεύθερα μαζί της, χτίζοντας επάνω στον χαρακτήρα της μια ολόκληρη ταινία», συνοψίζει ο σκηνοθέτης.
Και συνεχίζει: «Αντιλαμβάνομαι την ανάγκη να προσλάβεις κάποιον σταρ στο καστ της ταινίας σου – είναι ο νόμος της ζούγκλας, σωστά; Όταν όμως κάνεις μια ταινία, δεν θέλεις να ξέρεις τίποτε απ’ όλα αυτά. Εγώ σίγουρα δε θέλω να κάνω μια ταινία έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού μου το κυνήγι μιας μεγάλης εμπορικής επιτυχίας. Δε με ενδιαφέρει αυτό. Εκείνο που πραγματικά με ενδιαφέρει είναι να υλοποιήσω μια εμπειρία, ένα ταξίδι, μια ιδέα αν θέλεις… Και αργά η γρήγορα συνειδητοποίησα ότι η καλύτερη υποψήφια για τον ρόλο ήταν η Σκάρλετ. Είχε πραγματική και έκδηλη διάθεση να κάνει κάτι επίφοβο και έπεσε σ’ αυτό με όλο της το είναι. Αυτή λοιπόν δεν είναι η Σκάρλετ Γιόχανσον όπως την έχετε δει στα κουτσομπολίστικα περιοδικά, αλλά μια απόλυτα αφοσιωμένη, σκληρά εργαζόμενη ηθοποιός».
Και η διάσημη ηθοποιός από τη μεριά της εξηγεί τους λόγους που την ώθησαν στο να ανταποκριθεί στη συγκεκριμένη πρόκληση: «Η ιδέα του να “φορέσω ένα διαφορετικό δέρμα επάνω μου” και να μεταμορφωθώ σε κάτι παντελώς διαφορετικό – χωρίς όμως να είμαι απαραιτήτως αγνώριστη – φάνταζε απίστευτα ελκυστική. Κι όσο πιο βαθιά έμπαινα στην ιστορία συνειδητοποιούσα ότι μεταμορφωνόμουν από θηλυκό σε ουδέτερο! Γινόμουν “αυτό” και μετά η θηλυκή μου φύση επανερχόταν και ξαναγινόμουν θηλυκό… Αυτή η μεταμόρφωση ήταν για μένα το πιο ισχυρό στοιχείο της ταινίας».
Στοιχέια ταινίας:
«Κάτω Από το Δέρμα» / Under the skin
Σκηνοθεσία: Τζόναθαν Γκλέιζερ
Σενάριο: Ουόλτερ Κάμπελ
Τζόναθαν Γκλέιζερ
Μάικλ Φέιμπερ (βιβλίο)
Παραγωγή: Τζέιμς Ουίλσον
Νικ Βέχσλερ
Ηθοποιοί:
Σκάρλετ Γιόχανσον
Τζέρεμι ΜακΟυίλιαμς
Λίνζι Τάιλορ Μακέι
Ντούγκι ΜακΚόνελ
Φωτογραφία: Ντάνιελ Λάντιν
Μουσική: Μίκα Λιβάι (Micachu)
Σκηνικά: Κρις Όντι
Διάρκεια: 108’
Διανομή: Οdeon