Η ανατρεπτική Λένα Κιτσοπούλου μας συστήνει την Κοκκινοσκουφίτσα της, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, από τις 14 έως τις 25 Μαϊου 2014.
Διασκευάζοντας το γνωστό παραμύθι, η Λένα Κιτσοπούλου μιλά άμεσα για την καθημερινότητά μας και σαρκάζει την ανθρώπινη φύση.
«Ό,τι κι αν κάνεις, θα σε φάει ο λύκος». Με αφορμή το γνωστό παιδικό παραμύθι, η πιο αυθεντικά καλτ Ελληνίδα δημιουργός της νεότερης γενιάς έρχεται με τη νέα της δουλειά στη Στέγη.
Όταν πριν από δύο χρόνια καταπιάστηκε με το ερωτικό δράμα Χαίρε Νύμφη, μετέτρεψε την ηρωίδα του Γρηγορίου Ξενόπουλου από άτυχη αστή του 1930 σε αυτοκαταστροφική Amy Winehouse της εποχής μας. Στην πρώτη της εμφάνιση στη Στέγη, η Λένα Κιτσοπούλου επιλέγει το πασίγνωστο παραμύθι των αδελφών Γκριμ, την «Κοκκινοσκουφίτσα». Προσθέτει, όμως, τον υπότιτλο «Το Πρώτο Αίμα», κατά το Rambo – The First Blood, την αμερικανική ταινία δράσης του 1982 με τον Sylvester Stallone, και ανατρέπει τα πάντα. Η Κοκκινοσκουφίτσα δεν είναι πια το σύμβολο της καλοσύνης που «διδάσκει» στα παιδιά να μη μιλάνε σε αγνώστους γιατί θα τα φάει ο κακός λύκος.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
«Ο λύκος θα μας φάει όλους, έτσι κι αλλιώς, κι επίσης ας μιλάμε με αγνώστους, γιατί τους γνωστούς τους είδαμε και τους βαρεθήκαμε», δηλώνει αφοπλιστικά η Κιτσοπούλου και στρέφεται ενάντια στο σύγχρονο παραμύθι του ιδανικού, φιλειρηνικού (και δη υποταγμένου) ανθρώπου, εγκαλώντας τους θεατές να αποδεχτούν το «κακό» μέσα τους. «Κανείς δεν έζησε καλά και κανείς δεν θα ζήσει καλύτερα», επισημαίνει η Κιτσοπούλου, με την Κοκκινοσκουφίτσα της να ενηλικιώνεται. «Το πρώτο αίμα» είναι το τέλος της αθωότητας. Το τέλος της πίστης στο θαύμα. Η περίοδος της ζωής μας όπου πια καμία έκπληξη δεν μας περιμένει. Η συνειδητοποίηση μιας ματαιότητας που για να την αντέξει κανείς, γίνεται κυνικός, γελοίος, βίαιος και αυτοσαρκαστικός.
Δεν πρόκειται για μία παρωδία της Κοκκινοσκουφίτσας, αλλά παίρνοντας το γνωστό κλασσικό παραμύθι και ακολουθώντας τις σκηνές του, οι ήρωες παραιτούνται από οποιαδήποτε προσπάθεια να αποδώσουν αυτό που το κοινό γνωρίζει και περιμένει. Το παραμύθι δίνει τη βάση για να ορίσουμε την καθημερινότητα που μας σφίγγει και μας απελπίζει παίζοντας αιωνίως τον ρόλο του εαυτού μας. Υπερβολικά αστεία και υπερβολική ματαιότητα χαρακτηρίζουν όλους τους ήρωες, ένα ψεύτικο δάσος εισβάλλει μέσα στο σπίτι και όλοι οι χαρακτήρες αποδομημένοι λένε ό,τι ακριβώς σκέφτονται, προσπαθώντας ταυτόχρονα να διηγηθούν αυτήν την τόσο γνωστή ιστορία της Κοκκινοσκουφίτας.
Η Κοκκινοσκουφίτσα της Λένας Κιτσοπούλου θα παρουσιαστεί στις 18 Ιουνίου από το Théâtre de la Villle στο Παρίσι, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Chantiers d’Europe (η παράσταση πραγματοποιείται στο Theatre des Abbesses).
Η Λένα Κιτσοπούλου γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης – Κάρολος Κουν (1994). Ως ηθοποιός έπαιξε και παίζει σε παραστάσεις του κλασσικού και σύγχρονου ρεπερτορίου, όπως επίσης και στον κινηματογράφο. Το 1997 βραβεύτηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης με το βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου για την ταινία Καμιά Συμπάθεια για τον Διάβολο του Δ. Αθανίτη.
Το 2006, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κέδρος η πρώτη συλλογή διηγημάτων της με τον τίτλο Νυχτερίδες (βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα 2007 από το περιοδικό Διαβάζω). Έκτοτε ασχολείται με τη συγγραφή και τη σκηνοθεσία. Γράφει για εφημερίδες και συμμετέχει σε συλλογές διηγημάτων, με πιο πρόσφατη Το αποτύπωμα της Κρίσης (εκδόσεις Μεταίχμιο, 2013). Το 2011 κυκλοφόρησε η δεύτερη συλλογή διηγημάτων της με τον τίτλο Μεγάλοι Δρόμοι (εκδόσεις Μεταίχμιο). Έγραψε και σκηνοθέτησε τον μονόλογο Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α. (εκδόσεις Κεδρος) για το Εθνικό Θέατρο, σκηνοθέτησε την Γυναίκα της Πάτρας του Γιώργου Χρονά στο Θέατρο Από Μηχανής, έγραψε το έργο Άουστρας ή η Αγριάδα για το Εθνικό Θέατρο και το καλοκαίρι του 2012 έγραψε και σκηνοθέτησε το έργο Αθανάσιος Διάκος – Η Επιστροφή, για το Φεστιβάλ Αθηνών. Σκηνοθέτησε το Χαίρε Νύμφη του Γρηγορίου Ξενόπουλου το 2011 για το Θέατρο Τέχνης. Το 2012 συμμετείχε με δύο μικρά μονόπρακτα N–euro–se και The Price σε δύο πανευρωπαικά φεστιβάλ θεάτρου, το Wake–up, Voicing Resistance στο Βερολίνο και το Theatre Uncut στο Λονδίνο. Έργα της έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά ισπανικά και πολωνικά. Για το έργο της Αθανάσιος Διάκος –
Η Επιστροφή βραβεύτηκε με το Διεθνές βραβείο Συγγραφής θεατρικού έργου (Interanationaler Autorenpreis) στην Χαϊδελβέργη, στα πλαίσια του Heidelberger Stückemarkt 2013. Το καλοκαίρι του 2013 σκηνοθέτησε και έπαιξε στην παράσταση Ludus, Lucta, Illusio μία αφήγηση της νουβέλας του Χ. Κλάιστ η Μονομαχία, σε σύμπραξη με το μουσικό σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Αθηνών 2013.
Παράλληλη Δράση
Κυριακή 18 Μαϊου: Συζήτηση μετά την παράσταση με τη Λένα Κιτσοπούλου
Συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης, κριτικός θεάτρου και επίκουρος καθηγητής του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Κείμενο και Σκηνοθεσία: Λένα Κιτσοπούλου
Σκηνικά: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Νικολάου
B’ βοηθός σκηνοθέτη: Χρήστος Χριστόπουλος
Εκτέλεση Παραγωγής: Polyplanity Productions / Γιολάντα Μαρκοπούλου
Παίζουν: Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Γιάννος Περλέγκας, Έμιλυ Κολιανδρή, Νεφέλη Μαϊστράλη, Λένα Κιτσοπούλου
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών