Η έκθεση «Στο κλαρί» είναι αφιερωμένη στη μνήμη του κεραμίστα Μιχάλη Σκλάβαινα, και, σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, αποτελεί μια εικαστική αναφορά στο έργο του Β.Τζανακάρη. Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο εικαστικός επιμελητής Πάρης Καπράλος.
Η έκθεση, που θα διαρκέσει από τις 29 Δεκεμβρίου 2022 μέχρι και το Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2023 στον χώρο τέχνης στην Αθήνα, θα γίνει διαθέσιμη και διαδικτυακά, μέσω της πλατφόρμας ARTgrID από τη δεύτερη μέρα μετά τα εγκαίνια.
Η έκθεση παρουσιάζει σειρές έργων ζωγραφικής, γλυπτικής, εικαστικά αντικείμενα και μικρές εγκαταστάσεις, που αποτυπώνουν την εποχή της νεότερης ελληνικής ιστορίας, που ονομάστηκε “ληστοκρατία”, μια εποχή που ο εικαστικός καλλιτέχνης έχει διερευνήσει ενδελεχώς αρχικά από τη σκοπιά του ιστορικού μελετητή της περιόδου, μια δραστηριότητα που έχει ασκήσει ιδιαίτερη επιρροή στο έργο του.
“Με γραφές που κινούνται με άνεση μεταξύ σκληρού εξπρεσιονισμού και ρομαντικού ιμπρεσιονισμού στα ζωγραφικά έργα του, με σουρεαλιστική διάθεση στα ιδιαίτερα εικαστικά αντικείμενά του, που αποτελούν σχόλια αναγωγής του “τότε” στο “τώρα” και του “σήμερα” στο “πάντοτε”, ο Κώστας Μίχος ξεδιπλώνει σε αυτή την έκθεση με μια προσωπική ιδιόλεκτο το κλίμα μιας εποχής, που, αν και χρονολογικά μοιάζει μακρινή, ενυπάρχει και συναποτελεί τη σύγχρονη εποχή της Ελλάδας”, επισημαίνει ο κ. Πάρης Καπράλος.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Σημειώνει μεταξύ άλλων ο συγγραφέας Βασίλης Τζανακάρης, από τα βιβλία του οποίου άντλησε μέρος της έμπνευσής του ο Κώστας Μίχος: “Λίγο πριν το τέλος του Μεσοπολέμου το φαινόμενο της ληστοκρατίας έκλεινε έναν κύκλο βίας και αίματος, που είχε ταλανίσει την Ελλάδα για περισσότερα από εκατό χρόνια. Επρόκειτο για έναν κύκλο αντιεξουσίας από αδικημένους και κατατρεγμένους ανθρώπους, κυρίως της υπαίθρου, που άρχισε σχεδόν με την ίδρυση του ελληνικού κράτους και τελείωσε μέσα σε έναν καταιονισμό αίματος, στα χρόνια της δεκαετίας του ΄30 […] Στην εικαστική έκθεση με τίτλο «Στο κλαρί» του πολυτάλαντου καλλιτέχνη Κώστα Μίχου, αρχιλήσταρχοι, λήσταρχοι και ληστές ένας κόσμος ολόκληρος, συνωθούνται, σε μια πανδαισία χρωμάτων, διεκδικώντας μια θέση σε μπουκάλια, πιάτα, πήλινα αγγεία, χαρακτικά, γλυπτά, ακουαρέλες, έτσι καθώς τον ζωντανεύει άλλοτε με το πινέλο κι άλλοτε με το πενάκι ή την κιμωλία, μερικές φορές και με τα χέρια, ο ζωγράφος Κώστας Μίχος στο πολύπλευρο, πολυδιάστατο και ιδίως πολυσήμαντο εικαστικό του έργο. Πρόκειται για μια έκθεση με αναφορές σε μια άλλη Ελλάδα που αν αποπλύνεις την μιαρότητα του αίματος θα δεις να λάμπουν τα πανάρχαια προτερήματα του Έλληνα, το φιλότιμο, η λεβεντιά, η αποκοτιά και η τόσο ξεχασμένη μπέσα”.
Στην καλλιτεχνική δήλωσή του ο Κώστας Μίχος σημειώνει για τα έργα που παρουσιάζει στην έκθεση:
“Μία σειρά έργων τέχνης φιλοδοξεί να περιγράψει την εποχή εκείνη της νεότερης ελληνικής ιστορίας, που ονομάστηκε ληστοκρατία. Αιματοχυσίες, απαγωγές, βίαιες μετακινήσεις πληθυσμών, χατζάρες που κατακρεουργούν και λεπίδια από καρμανιόλες που σφυρίζουν στον αέρα και χωρίζουν τα κεφάλια από το σώμα. Οι λήσταρχοι με τις συμμορίες τους ταύτισαν τη μοίρα τους με όλα τα άρθρα του ποινικού κώδικα, στήνοντας το δικό τους εξωθεσμικό βασίλειο στις ράχες, στα σπήλαια και στις κορυφογραμμές των κακοτράχαλων ελληνικών βουνών. Το επίσημο κράτος φαίνεται να βρίσκεται στο κατόπι τους, τους επικηρύσσει και κάποιους από αυτούς καταφέρνει τελικά να τους συλλάβει και να τους εξοντώσει, είναι όμως αυτή ολόκληρη η αλήθεια ή η μισή; Οι ληστές φαίνεται τελικά ότι συχνά συνεργάζονταν με το κράτος. Επιδοτούσαν τους κομματικούς αγώνες βουλευτών, δολοφονούσαν κομματικούς αντιπάλους, έδιναν μέρισμα από τη λεία τους σε αστυνομικούς, δέχονταν πληροφορίες από τραπεζίτες για τις χρηματαποστολές ή τις καταθέσεις των πολιτών και φυγαδεύονταν τακτικά σε μοναστήρια. στα οποία προσέφεραν υπέρογκα χρηματικά ποσά για τάματα και ευεργεσίες. Συμβολικά λοιπόν, επανατοποθέτησα το κομμένο κεφάλι του ληστή στο πεθαμένο σώμα και τον προσκάλεσα να μου διηγηθεί την ιστορία του όπως ακριβώς την έζησε”.
Για την έκθεση θα εκδοθεί κατάλογος σε ψηφιακή μορφή, διαθέσιμος για πάντα δωρεάν για όλους σε μόνιμη διαδικτυακή διεύθυνση με τη μορφή e-book.
Κώστας Μίχος
Ο Κώστας Μίχος είναι εικαστικός καλλιτέχνης με βασικά μέσα έκφρασης την ζωγραφική, το σχέδιο, και το εικαστικό αντικείμενο. Γεννήθηκε το 1978 και μεγάλωσε στη Νέα Σμύρνη της Αθήνας. Είναι απόφοιτος του Τμήματος ζωγραφικής, γλυπτικής και ιστορίας της τέχνης της ιδιωτικής σχολής Βακαλό, ενώ προηγουμένως είχε μαθητεύσει και δίπλα στον ζωγράφο Χρόνη Μπότσογλου.
Εμβριθής προσωπικότητα με ιστορικά, λαογραφικά και φιλοσοφικά ενδιαφέροντα σπούδασε στο Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με αντικείμενο την “Εκπαιδευτική τεχνολογία και την ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων”.
Είναι αξιωματικός της Αστυνομίας, στους κόλπους της οποίας σταδιοδρομεί επαγγελματικά. Ως εικαστικός καλλιτέχνης συμπράττει με την συλλογικότητα εικαστικών καλλιτεχνών ARC – Art Revisited Collective, έχει δείξει τη δουλειά του σε τρεις ατομικές εκθέσεις και έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές. Η έκθεση “Στο κλαρί” είναι η τέταρτη ατομική έκθεσή του.
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Κάτι από την Κόλαση του Δάντη