Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη: Το «ΧΑΠΙ» είναι από τις παραστάσεις που αποτελούν εμπειρία και όχι απλώς θέαση

Η Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη γράφει στο CultureNow για την παράσταση «ΧΑΠΙ», το έργο του πολυβραβευμένου Ιρλανδού θεατρικού συγγραφέα Έντα Γουόλς, σε μετάφραση Αντώνη Γαλέου και σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη, που ανεβαίνει στο Θέατρο Σταθμός.

Το «ΧΑΠΙ» είναι μια θεατρική παράσταση για την οποία μπορεί κανείς να πει ότι δεν μοιάζει με καμία ή ότι μοιάζει με όλες τις παραστάσεις που έχει δει. Αυτό συμβαίνει γιατί ο συγγραφέας του έργου Enda Walsh («Chatroom», «The New Electric Ballroom», «Disco Pigs») έχει καταφέρει να εντάξει το “Θέατρο εν Θεάτρω” με έναν μοναδικό σύγχρονο τρόπο στο κείμενό του.

Το πρωτοποριακό και αριστουργηματικό έργο «ΧΑΠΙ», μιλάει για έναν Άνθρωπο έξυπνο και ευαίσθητο, τον Τζον Κέιν (Μάνος Καρατζογιάννης) που βρίσκεται έγκλειστος σε κάποια ψυχιατρική κλινική, ακριβώς επειδή είναι έξυπνος και ευαίσθητος. Ακριβώς επειδή δεν είναι “κανονικός”. Δύο ηθοποιοί, η Μαρία 1 (Βέρα Μακρομαρίδου), η Μαρία 2 (Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη) και ένας ντράμερ (Βαγγέλης Παρασκευαΐδης) έρχονται στην πτέρυγα για να τον βοηθήσουν μέσω της συστημικής αναπαράστασης να θυμηθεί και να επουλώσει τα τραύματά του.

Ο Αγγλικός τίτλος του έργου είναι “MEDICINE” που πολύ έξυπνα μεταφράστηκε σε «ΧΑΠΙ» (μτφ. Αντώνης Γαλέος) για την δική μας εκδοχή. Η παράσταση πρόκειται να είναι και η πρώτη πανευρωπαϊκά, καθώς το έργο γράφτηκε μέσα στην καραντίνα και έχει προλάβει να ανέβει στην Νέα Υόρκη τον περασμένο χρόνο. Ο Μάνος Καρατζογιάννης, ο ιθύνων του εγχειρήματος, φέρνει για άλλη μια φορά ένα έργο που “σπαρταράει”, ανοίγοντας το ρεπερτόριο του ελληνικού θεάτρου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αφηγηματικά μέσα που χρησιμοποιούνται, καθώς ο Τζον και οι δύο Μαρίες περνούν μέσα από όλους τους “παραδοσιακούς” τρόπους αναπαράστασης για να αφηγηθούν την ιστορία της ζωής του. Μιμούνται, τραγουδούν, ενδύονται, χορεύουν κτλ. προσπαθώντας να φέρουν το βίωμα στο τώρα. Αυτές οι, τις περισσότερες φορές, τραγελαφικές προσπάθειες στο τέλος καταφέρνουν να κεντρίσουν τις πρωταρχικές συγκινήσεις όσων εμπλέκονται και καταλήγουν, που αλλού; στην αγάπη που όλοι ψάχνουμε.

Στο “ΧΑΠΙ” θα δούμε τους εαυτούς μας, θα γελάσουμε ενώ δεν πρέπει, θα αναρωτηθούμε ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στους “μέσα” και στους “έξω”. Θα αναμετρηθεί ο καθένας με την κανονικότητα -την ατομική και τη συλλογική- και θα μετρήσουμε πόση σημασία έχει να μην είσαι μόνος και να σε ακούν. Το «ΧΑΠΙ» είναι από τις παραστάσεις που αποτελούν εμπειρία και όχι απλώς θέαση.

Photo Credit: Ελίνα Γιουνανλή

Τέλος, να μοιραστώ πως εμπειρία ήταν και η διαδικασία της μελέτης και των προβών για αυτή τη παράσταση της οποίας νοιώθω εξαιρετικά ευγνώμων που είμαι μέρος. Είναι μεγάλη χαρά για μια ηθοποιό να έχει την ευκαιρία να αναμετρηθεί με έναν ρόλο “πρόκληση” μέσα στο κάπως περιορισμένο για τις γυναίκες ρεπερτόριο του θεάτρου.

Ένα βράδυ λοιπόν, αντί για το χάπι σας ή με το χάπι σας ή όπως εσείς θέλετε, ελάτε να πάρετε και ένα θεατρικό “ΧΑΠΙ” γιατί όπως λέει κι ο συγγραφέας: «Προσφέρουμε όχι μόνο ελαφρά ψυχαγωγία αλλά και πνευματική διαύγεια. Κάποια σαφήνεια και αίσθηση του στόχου!»

Photo Credit: Spyros Perdiou

Διαβάστε επίσης: 

Χάπι, του Έντα Γουόλς σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη στο θέατρο Σταθμός

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ