Το Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζει την ατομική έκθεση της Λίζης Καλλιγά με τίτλο «Μετοίκησις». Τυπωμένες αναμνήσεις, παγωμένες στο χρόνο, …
οι τελευταίες στιγμές τους στο παλιό «σπίτι» τους, οι στιγμές της «μετοικήσεως», του αποχωρισμού και οι στιγμές της άφιξης. «Εκκρεμή σώματα», «Σαβανωμένες θεότητες», οι Κόρες, που στεγάζονταν στο παλαιό μουσείο της Ακρόπολης κατά τη μεταφορά τους στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, όπως τις φωτογράφισε-αποκάλυψε με το φακό της η Λίζη Καλλιγά και παρουσιάζονται στην έκθεση Λίζη Καλλιγά / Μετοίκησις, που διοργανώνει το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, από 15 Δεκεμβρίου 2010 μέχρι 23 Ιανουαρίου 2011, στο Κτήριο της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη.
Την επιμέλεια συνυπογράφουν η Διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Συραγώ Τσιάρα και η ιστορικός τέχνης, Χριστίνα Πετρηνού.
Η έκθεση Μετοίκησις πρωτοπαρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη (24 Απριλίου – 6 Ιουνίου 2010) από το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του αφιερώματός του σε σύγχρονες γυναίκες εικαστικούς. Η έκθεση εντάχθηκε, επίσης, στη φετινή Φωτομπιενάλε που διοργάνωσε το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να δουν 25 φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους από το παλαιό μουσείο της Ακρόπολης. Η φωτογράφηση άρχισε λίγο πριν την προετοιμασία για τη μεταφορά των εκθεμάτων του στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης (2007). Η Λίζη Καλλιγά είχε την ευκαιρία να περιδιαβεί και να απαθανατίσει το χώρο ο οποίος για χρόνια προσέφερε στέγη στα μοναδικά έργα της αρχαίας γλυπτικής του Ιερού Βράχου.
Ο φακός της εστιάζει κυρίως στα ίδια τα γλυπτά, τυλιγμένα μέσα σε λευκά υφάσματα, έτοιμα για μεταφορά. Επιλέγει ολόσωμες απόψεις ή ορισμένα μέλη τους, ενώ σπανιότερα απαθανατίζει μια συνάθροιση αγαλμάτων.
Το πραγματολογικό πλαίσιο της σκηνής γίνεται έμμεσα αντιληπτό: μια λεπτομέρεια αριθμημένου κιβωτίου ή βάθρου, τα υλικά συσκευασίας, γυμνά μέλη δίπλα σε ενδεδυμένα και το χαρακτηριστικό μπλε χρώμα στους τοίχους αποτελούν υπαινικτικά οπτικά ερεθίσματα – σημεία αγκίστρωσης στο συγκεκριμένο τόπο (παλαιό μουσείο Ακρόπολης) και τη συγκυρία (συσκευασία αγαλμάτων για μεταφορά).
Δεν πρόκειται λοιπόν για μια φωτογράφηση τεκμηρίωσης ―αν και θα μπορούσε να υποστηρίξει ένα αντίστοιχο εγχείρημα― αλλά για μια ιμπρεσιονιστικής αντίληψης απόδοση μιας κρίσιμης στιγμής στο ‘βίο’ των συγκεκριμένων αγαλμάτων.
Ο συνοδευτικός δίγλωσσος κατάλογος -ελληνικά και αγγλικά- αποτελεί συνέκδοση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, του Μουσείου Μπενάκη και των Εκδόσεων Τέχνης Κύβος. Στον κατάλογο συμπεριλαμβάνονται όλες οι φωτογραφίες, που παρουσιάζονται στην έκθεση και πλαισιώνονται από κείμενα του ιστορικού φωτογραφίας και φωτογράφου Γιάννη Σταθάτου, της αρχαιολόγου Χριστίνας Βλασσοπούλου, της Διευθύντριας του ICFAR-University of the Arts London δρ. Claire MacDonald, της επιμελήτριας του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη Αλίκης Τσίργιαλου, της ιστορικού τέχνης Χριστίνας Πετρηνού, της καλλιτέχνιδος Λίζης Καλλιγά και της Διευθύντριας του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Συραγούς Τσιάρα.
Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν δύο ξεναγήσεις από τις επιμελήτριες της έκθεσης, παρουσία της καλλιτέχνιδος κ. Λίζης Καλλιγά.
1. Κυριακή 19 Δεκεμβρίου και ώρα 12.00 από την Ιστορικό Τέχνης κ. Χριστίνα Πετρηνού
2. Κυριακή 16 Ιανουαρίου και ώρα 12.00 από την Διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης κ. Συραγώ Τσιάρα