Το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο πλαίσιο της έκθεσης του Χρήστου Χρυσόπουλου, My mother’s silence σε επιμέλεια Ντένη Ζαχαρόπουλου, παρουσιάζει το Σάββατο 25 Απριλίου, στις 12:00, την performance του ποιητή Βασίλη Αμανατίδη.

Ο Βασίλης Αμανατίδης θα επιχειρήσει μια επιτελεστική ανάγνωση του ποιητικού του έργου μ_otherpoem: μόνο λόγος (Εκδόσεις Νεφέλη, 2014) εντός  της έκθεσης My mother’s silence, σε συνομιλία με τα φωτογραφικά έργα του Χρήστου Χρυσόπουλου. Αναφέρει ο ίδιος ο Βασίλης Αμανατίδης: «”Τρυπώνω” στην έκθεση, τριγυρνώ στους χώρους, και ενώπιόν σας –πλάι στα έργα, αλλά και μέσα στις προβολές τους υπό μορφή βίντεο– προχωρώ σε μια “επιτελεστική ανάγνωση” του μεγαλύτερου μέρους του πρόσφατου βιβλίου μου, το οποίο μόλις έκλεισε έναν χρόνο εκδοτικής ζωής. 40 λεπτά για κείμενο, φωνή και σώμα, απουσίες και παρουσίες, αλλά και μια ομόθεμη συνομιλία με τα σιωπηρά αυτά ποιήματα του Χρυσόπουλου».

Στη συνέχεια, οι Χρήστος Χρυσόπουλος και Βασίλης Αμανατίδης θα συνομιλήσουν για τον τρόπο με τον οποίο θεματοποιείται στο έργο τους η μητρική-γονεϊκή σχέση. Η παρουσίαση θα γίνει στο χώρο της έκθεσης και έχει ελεύθερη είσοδο.

Η έκθεση του Χρήστου Χρυσόπουλου παρατείνεται μέχρι τις 24 Μαΐου 2015.

Για το βιβλίο του Βασίλη Αμανατίδη, με τίτλο μ_otherpoem: μόνο λόγος:

Το έβδομο βιβλίο ποίησης του Βασίλη Αμανατίδη είναι ένα ενιαίο σπονδυλωτό ποίημα (εξήντα ποιημάτων), που περικυκλώνει τη μητέρα ως «χώρα», χρησιμοποιώντας συνήθως την αμεσότητα θεατρικού μονολόγου. Το έργο στοχεύει στην υποκειμενική αποτύπωση του ατομικού οικογενειακού βιώματος (πηγής και κάθε «εγκλήματος»), υπονοώντας όμως και άλλους ομόκεντρους –και πολύ καθολικότερους– κύκλους του Μητρικού. Εδώ, η χώρα-μητέρα εγκαλείται όχι τόσο για να κατακτηθεί ή να αποκαθηλωθεί (αυτό είναι όντως αδύνατον), όσο για να ομολογηθεί κατά τρόπο μη εξωραϊσμένο το επώδυνο μητρικό χάος. Στο μ_otherpoem: μόνο λόγος, το τραύμα μεταπλάθεται σε γλώσσα, μυθοπλασία και μορφή. Τα ποιήματα αναπτύσσονται γύρω από μια εξαντλητική «υπόθεση εργασίας», εναλλασσόμενα σαν μικρά θεωρήματα – απολαυστικά, τρομακτικά, λεπτού χιούμορ. Ώστε στο τέλος πλέον του βιβλίου, το ατομικό να έχει γίνει κατ’ ευχήν ευρύχωρο (αγγίζοντας ακόμη και το αρχέτυπο), η οδύνη να έχει μετασχηματισθεί σε κοινό λόγο (έναν λόγο που μας ενώνει), και το βιβλίο σε είδος ζωντανού οργανισμού.

[…]
Τα σεμέν είναι τσίλικα, βρίσκονται παντού, κυκλώνουν τον χώρο.
Μεσολαβούν ανάμεσα στις ρώγες των δαχτύλων μας και σε κάθε πράγμα.
Οι τρεις τυφλοί τα λέμε μπράιγ και μένουμε να τα διαβάζουμε με την αφή.
Αλλά δεν είναι αυτά γραφή, δεν σημαίνουν κάτι – άλλο είναι.

Τον κατάλευκο πολύποδα της αθωότητάς της
η μητέρα τον έπλεκε αιώνες με το τσιγκελάκι.

Ακροβατώντας ανάμεσα στο ατομικό και το συλλογικό, το μ_otherpoem: μόνο λόγος αφηγείται αντιμελοδραματικά τον δύσκολο τοκετό του κρισιμότερου, ίσως, αποχωρισμού της ζωής μας. Βαθύτερος σκοπός του, ωστόσο, παραμένει η πραγματοποίηση μιας επανόρθωσης: η εκ νέου ένωση με ό,τι δικό μας οφείλουμε να «σκοτώσουμε» προτού το αγαπήσουμε πραγματικά γι’ αυτό που όντως είναι. Αφού είναι το κόψιμο του λώρου που θα ενισχύσει τον δεσμό, απαλλάσσοντας τις μορφές απ’ τα δεσμά.
 
Ο Βασίλης Αμανατίδης γεννήθηκε το 1970. Σπούδασε αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης στο Α.Π.Θ. Πρωτοδημοσίευσε ποίηση το 1991. Από το 1999, έχουν εκδοθεί επτά βιβλία ποίησης (τελευταία: 7: ποίηση για video games, Νεφέλη, 2011 και μ_otherpoem: μόνο λόγος, Νεφέλη, 2014) και δύο συλλογές διηγημάτων του (Μη με φας, Καστανιώτης, 2005, και Ο σκύλος της Χάρυβδης, Καστανιώτης, 2008). Ένα θεατρικό έργο και μία σύνθεση κειμένων του παίχτηκαν στη Θεσσαλονίκη, ενώ παρουσιάζει και ο ίδιος ως περφόρμερ τα κείμενά του στο κοινό στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα τελευταία δέκα χρόνια ασχολείται με τη μετάφραση πεζογραφίας και ποίησης (Witold Gombrowicz, Isaac Bashevis Singer, E. E. Cummings, Anne Carson κ.ά.). Δημοσιεύει λογοτεχνία, δοκίμια και κριτική ποίησης σε εφημερίδες, λογοτεχνικά περιοδικά και ιστότοπους, ενώ έχει ασχοληθεί και με την επιμέλεια εικαστικών εκθέσεων. Είναι σύμβουλος έκδοσης του περιοδικού Εντευκτήριο, βασικός συνεργάτης του περιοδικού [φρμκ] και της πλατφόρμας Greek Poetry Now και μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Κείμενά του έχουν μεταφραστεί σε δεκατρείς γλώσσες και έχουν συμπεριληφθεί σε περιοδικά και ανθολογίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ο Χρήστος Χρυσόπουλος (1968) έχει εκδώσει 13 βιβλία, ασχολείται με διαφορετικά είδη λογοτεχνίας (πεζογραφία, δοκίμιο, χρονικό), με τη θεωρία και με τη φωτογραφία. Έχει βραβευτεί με το Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών (2008) και με τα γαλλικά βραβεία Prix Laure Bataillon (2014) και Prix Ravachol (2013). Είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Πολιτισμού (ECP) και της Ευρωπαϊκής Ένωσης Συγγραφέων (SEUA), καθώς και fellow του Iowa Writer’s Program (IWP). To 2014. Έχει συνεργαστεί με performers και εικαστικούς στην Ελλάδα και κυρίως στο εξωτερικό (Alain Guerry, Shifty Tongue, Post-Media Lab, Βασιλεία Στυλιανίδου, Ορχήστρα των μικρών πραγμάτων… κ.ά.). Έχει δώσει διαλέξεις και έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Τα βιβλία του κυκλοφορούν μεταφρασμένα σε δώδεκα γλώσσες. Το έργο My mother’s silence έχει πρόσφατα παρουσιαστεί σε διεθνή περιοδικά όπως τα Phases, Mutant Space, Banana. Ατομικές _Εκθέσεις: My mother’s Silence (Αθήνα: Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, Άμφισσα: The symptom Projects-Οικία Δελμούζου, Caen: Cine Lux), Disjunction (Μασσαλία: MucEM, Παρίσι: Galerie Desmos), Encounters (Ρέικιαβικ: Contemporary Art Museum – με την Diane Neumaier), The Black Dress (New Jersey: RCIPP – με την Diane Neumaier), Idiolexicon (Πράγα: The centre for metamedia).