Με την θεατρική παράσταση Μάνα Εκάβη, σε διασκευή της Εύης Οικονομίδου, σκηνοθεσία του Μανώλη Ιωνά, την Ιωάννα Γκαβάκου στο ρόλο της Εκάβης και τη Νένα Βενετσάνου στη φωνή της Ανδρομάχης και της Κασσάνδρας, συνεχίζονται το Σάββατο 8 Μαΐου, στις 21:00, οι Live Streaming μεταδόσεις του ΠΣΚΗ από την επίσημη ιστοσελίδα του.
Οι “Τρωάδες” και η “Εκάβη” του Ευριπίδη σημαδεύουν το διεθνές δραματολόγιο, ως τα πλέον αντιπροσωπευτικά έργα, στα οποία η φρίκη του πολέμου αποτυπώνεται από την οπτική του ηττημένου: οι ηττημένοι στις ευριπίδειες τραγωδίες παλεύουν με τον πόνο της απώλειας, αναζητώντας εναγωνίως τρόπους για να συνεχιστεί η ζωή.
Έχοντας υποστεί την πλήρη κατάρρευση του οίκου της, η αρχετυπική μορφή της Εκάβης, όπως αυτή εμφανίζεται στις “Τρωάδες” του Ευριπίδη, αποτελεί αναφορά σε μια γυναίκα-θύμα των δεινών του πολέμου. Αντίθετα, στην ομώνυμη τραγωδία του κορυφαίου τραγωδού, ο χαρακτήρας της Εκάβης μετουσιώνεται από θύμα σε θύτη, αποφασίζοντας να σηκώνει το χέρι της εκδίκησης και γίνει η ίδια φόνισσα.
Στον θεατρικό μονόλογο “Μάνα Εκάβη”, η Εύη Οικονομίδου διασκευάζει επιλεγμένες σκηνές από τα δύο κορυφαία έργα του Ευριπίδη, αποδίδοντας τη συγκλονιστική εξέλιξη ενός αρχετυπικού ανθρώπινου χαρακτήρα. Ο χρόνος και ο τόπος της παράστασης βρίσκονται κοντά στην ιστορική μας μνήμη: κάπου στην άνυδρη μεριά της γης, την πλούσια στα έγκατά της, σε έναν πόλεμο που σφραγίζει τις μοίρες των ανθρώπων.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Μέσα από το λόγο της Εκάβης μιλά η ηθοποιός με τα πολλά ονόματα, η ηθοποιός του κόσμου. O τραγικός της λόγος γίνεται η αφορμή για να αναλογιστούμε όσα δεινά άρρητα και πικρά φέρει ο πόλεμος στον άνθρωπο: ο θάνατος του σώματος και του πνεύματος, ο αφανισμός της μνήμης, το ξερίζωμα της πολιτισμικής συνέχειας και μια σειρά από αλλεπάλληλες πράξεις βίας και εκδίκησης που απειλούν να αλλοτριώσουν την ανθρώπινη ύπαρξη.
Η παράσταση “Mάνα Εκάβη”, σε σκηνοθεσία Μανώλη Ιωνά και πρωτότυπη μουσική σύνθεση της Νένας Βενετσάνου, συμμετείχε με μεγάλη επιτυχία στο 5ο Φεστιβάλ Θεάτρου «ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑ», παρουσιάστηκε στο Αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Σαλαμίνας και στο Φεστιβάλ Μονολόγων στο Θέατρο Βράχων. Για την ερμηνεία της στην παράσταση, η ηθοποιός Ιωάννα Γκαβάκου τιμήθηκε με το βραβείο “ΜΑΡΙΑ ΑΛΚΑΙΟΥ”.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης
Διασκευή: Εύη Οικονομίδου
Σκηνοθεσία: Μανώλης Ιωνάς
Μουσική: Νένα Βενετσάνου
Σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια: Μανώλης Ιωνάς
Φωτισμοί: Μανώλης Μπράτσης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαίρη Μαμάκου
Μακιγιάζ: Κωσταντίνα Λαζάρου
Φωτογραφίες: Κατερίνα Κωσταντέλλου
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
Ερμηνεύουν οι Ιωάννα Γκαβάκου στο ρόλο της Εκάβης και η Νένα Βενετσάνου στη φωνή της Ανδρομάχης και της Κασσάνδρας
Βιογραφικά συντελεστών
Ιωάννα Γκαβάκου | ηθοποιός
Η Ιωάννα Γκαβάκου είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και του Τμήματος Θεατρολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες του ελληνικού θεάτρου και του κινηματογράφου, μεταξύ άλλων με τους: Κάρολο Κουν, Μιχάλη Κακογιάννη, Λεωνίδα Τριβιζά, Μίνωα Βολανάκη, Νίκο Νικολαΐδη, Κώστα Μπάκα, Κοραή Δαμάτη κ.ά. Έχει ερμηνεύσει σημαντικούς ρόλους, όπως την Γρούσα στον “Κύκλο με την Κιμωλία” του Μπρεχτ, την Πανδώρα στα “Εφτά Κουτιά της Πανδώρας” του Β. Ζιώγα, την Κασσάνδρα στις “Τρωάδες” του Ευριπίδη, την Κλυταιμνήστρα στο “Γράμμα στον Ορέστη” του Ιάκωβου Καμπανέλλη, τη Βερόνικα στο “Δωμάτιο της Βερόνικας” του Α. Λέβινγκ και πολλούς άλλους. Για αρκετά χρόνια έζησε στην Αμερική, όπου συνεργάστηκε με το Scena Theater, τη Washington Shakespeare Company, το Strawberry Festival και το Producers Club II.
Στην Ουάσιγκτον και στην Νέα Υόρκη πήρε πολύ καλές κριτικές από τον έγκριτο αμερικανικό Τύπο (Washington Post, New York Times, Review Magazine κ.ά) παίζοντας σημαντικούς ρόλους, όπως η Ηλέκτρα στον “Ορέστη” του Ευριπίδη, η Κωνστάνς στην «Τρελή του Σαγιώ» του Ζιρωντού, η Τιτάνια στο “Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας” του Σαίξπηρ, η Κλυταιμνήστρα στην “Ηλέκτρα” του Ο Ευριπίδη, η Εκάβη στις “Τρωάδες” του Ευριπίδη και πολλούς άλλους ρόλους.
Ερμήνευσε με μεγάλη επιτυχία τη Νικολέτα Νομικού Συγγρού, στο έργο “Νικολέτα Συγγρού: Αντρέας μου”, έργο το οποίο έγραψε και σκηνοθέτησε ο Σίμος Παπαναστασόπουλος στο θέατρο Vault, καθώς και την Εκάβη στο “Μάνα Εκάβη” στο θέατρο Αλκμήνη σε σκηνοθεσία Μανώλη Ιωνά. Δυο ρόλοι, μονόλογοι, δυο συγκλονιστικές ερμηνείες για τις οποίες η Ιωάννα Γκαβάκου αμέσως προτάθηκε, από την Ο.Ε. της Ακαδημίας Ελληνικών Βραβείων Τέχνης, για το ειδικό βραβείο «Μαρία Αλκαίου», κερδίζοντάς το, το 2018, για την ερμηνεία της στον θεατρικό μονόλογο “Μάνα Εκάβη”.
Συμμετείχε σε τηλεοπτικές σειρές: «Δικηγόροι» σε σκηνοθεσία Πωλ Σκλάβος στο ρόλο της δικηγόρου Αλεξάνδρας κ.ά. Σημαντικοί ρόλοι στον ελληνικό κινηματογράφο: «Φόνισσα» του Α.Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία Στέλλα Αρκέντη, στο ρόλο της Φόνισσας, «Εγώ ο Γιαννούλης Χαλεπάς» σε σκηνοθεσία Στέλλα, στο ρόλο της Ειρήνης, της μητέρας του Γ. Χαλεπά.
Nένα Βενετσάνου | συνθέτις, ερμηνεύτρια
Η Νένα Βενετσάνου γεννήθηκε στην Αθήνα. Ξεκίνησε πιάνο με τον Χάρη Κλαδάκη και συνέχισε στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών και Σύρου. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Franche-Compté Ιστορία της Τέχνης και Αρχαιολογία. Παράλληλα έκανε μαθήματα τραγουδιού στο Παρίσι με την Ίρμα Κολάση. Κέρδισε το Πρώτο Βραβείο στον τηλεοπτικό διαγωνισμό νέων ταλέντων της ΕΡΤ. Συνεργάστηκε με τον Μάνο Χατζιδάκι επί 15 χρόνια υπό την διεύθυνσή του: «Μυθολογία», «Παράλογα», «Ματωμένος Γάμος», «Μπαλάντες της Οδού Αθηνάς» και άλλα.
Το 1979 ηχογράφησε έναν δίσκο με δικές της συνθέσεις-μελοποιήσεις 5 ποιημάτων του Πωλ Ελυάρ στα γαλλικά και 6 ελληνικά τραγούδια. Ο δίσκος αυτός την καθιέρωσε στο πλατύ κοινό και στην ελληνική δισκογραφία ως τραγουδοποιό σε ηλικία 24 ετών. Συνεργάστηκε με τον Νίκο Μαμαγκάκη στην «Οδύσσεια», στον «Ερωτόκριτο» και στα «13 λαϊκά τραγούδια» του Λόρκα. Συνεργάστηκε επίσης με το Theatre de la Mediterrane στην Τουλόν σε μια συνεργασία που διήρκεσε 7 χρόνια και με πάνω από 250 παραστάσεις. Περιόδευσε στη Γαλλία, Ελβετία, Βέλγιο, Αγγλία, Σκανδιναβία, Ουγγαρία, Ιταλία, Ισπανία με την Έλενα Μουζάλα, την Αγγελική Ιονάτου τον Μισέλ Μοντανάρο, τον Λουίς Λιάκ και μια πλειάδα μουσικών της τζαζ και της νέας παραδοσιακής μουσικής.
Ως τραγουδοποιός επανέρχεται το 1993: «Πόλεις του Νότου», «Νέα Γη», «Καφέ Γκρέκο», «Αγήρων Ήχος Θεάτρου» μία σημαντική εργασία για την γέννηση και εξέλιξη του αρχαίου δράματος που περιέχει αποσπάσματα από μουσική της για το θέατρο («Τρωάδες» του Ευριπίδη, «Γράμμα στον Ορέστη» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, «Κλυταιμνήστρα» της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ) με ερμηνεύτρια την ηθοποιό Ιωάννα Γκαβάκου και συνέθεσε τη μουσική στο «Η Εύα Κοταμανίδου διαβάζει Γιώργο Σαραντάρη», «Γράμματα σε μια Γυναίκα» σε ποίηση του Γιώργου Σαραντάρη με τον ηθοποιό Κώστα Καστανά και τη μουσική «Φως, Σκιές, Συμπτώσεις» για το εικαστικό έργο της σπουδαίας ζωγράφου Όπης Ζούνη και της Κατερίνας Ευαγγελάκου. Ως συνθέτης επίσης έχει συνεργαστεί με το ΥΠ.ΠΟ. στις δράσεις του Κέντρου Εκπαιδευτικών προγραμμάτων με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μουσών Δώρα», το οποίο εκπροσώπησε την Ελλάδα στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας στο Βέλγιο και στη Γαλλία και το έργο «Ηριδανός» συμφωνία για 13 παιδιά για το ΙCOM στο Παρίσι.
Έχει μελοποιήσει εκτός από Ελληνίδες ποιήτριες του 20ου αιώνα, Γάλλους και Ιταλούς ποιητές, όπως Michel Deguy, Paul Eluard, Alberto Savinio, Michelangelo Buonarroti, Gaspara Stampa και έχει δώσει διαλέξεις και σεμινάρια εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος για το ελληνικό τραγούδι στο Βέλγιο, την Γαλλία και την Ελλάδα. Έχει λάβει μέρος σε ηχογραφήσεις και δίσκους των συνθετών Lluis Llach, Michel Montanaro, Γιώργου Κουμεντάκη, Καλλιόπης Τσουπάκη, Γιώργου Σταυριανού, Λίνου Κόκοτου, Κατερίνας Πολέμη, Πηγής Λυκούδη, Δημήτρη Αρναούτη κ.ά. Πρόσφατα έγραψε μουσική για τους θεατρικούς μονολόγους της Ιωάννας Γκαβάκου: «Ταξίδι Επιστροφής» (θέατρο Αλκμήνη), «Νικολέτα Συγγρού: Ο Ανδρέας μου» (θέατρο Βολτ) και «Μάνα Εκάβη» (θέατρο Αλκμήνη).
Ως ερμηνεύτρια έχει τραγουδήσει στις ταινίες: «Ήσυχες Μέρες του Αυγούστου» του Παντελή Βούλγαρη σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι, «Ελένη Μπούκουρη Αλταμούρα» της Κλεώνης Φλέσσα σε μουσική Ηρακλή Πασχαλίδη, «ο Ψύλλος», πολυβραβευμένη ταινία σε παγκόσμια κλίμακα του Δημήτρη Σταύρου σε μουσική του Μιχάλη Τερζή και σε εκπομπές της τηλεόρασης.
Με τον Μίκη Θεοδωράκη έχει εμφανιστεί κατά καιρούς υπό την διεύθυνσή του με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ ερμηνεύοντας το «Ματχάουζεν», «Μικρές Κυκλάδες» και με την Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης και Μουσικά Σύνολα τα έργα του «Επιτάφιος», «Τα Λιανοτράγουδα της Πικρής Πατρίδας», «Το τραγούδι του Νεκρού Αδελφού». Έχει επανειλημμένα συνεργαστεί στη δισκογραφία και σε συναυλίες με τους: Νότη Μαυρουδή, Ηλία Ανδριόπουλο, Νίκο Κυπουργό, Γιάννη Μαρκόπουλο, Αγγελική Ιονάτου, Μαρίζα Κωχ, Λιουίς Λιακ, Μισέλ Μονταναρό, Γιώργο Κουμεντάκη, Βάσο Αργυρίδη, Σωκράτη Βενάρδο κ.ά
Έχει συνεργαστεί ως σολίστ με τις ορχήστρες: Metropol Orchestra Utrecht, National Orchestra Kieve, Ossipof Orchestra Moscou, Oxford Orchestra England, Καμεράτα Μεγάρου Μουσικής, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Ορχήστρα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Σολίστες της Μόσχας, Ορχήστρα του 21ου αιώνα Μόσχας, Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Βουδαπέστης.
Έχει βραβευτεί από την Ακαδημία του Δίσκου Σαρλ Κρος για την ερμηνεία της στο έργο Sappho de Mytilène της Αγγ. Ιονάτος. Το Διεθνές Γραφείο Ειρήνης την τίμησε μαζί με άλλες σημαντικές προσωπικότητες της Πολιτικής και της Τέχνης για την προσφορά της στην ειρήνη και τον πολιτισμό στην Ελλάδα. Το Νοέμβριο του 2010 τιμήθηκε από τη Γαλλική Δημοκρατία με το παράσημο Ιππότης του Τάγματος Γραμμάτων και Τεχνών (Chevalier dans l’ Ordre des Arts et des Lettres).
Μανώλης Ιωνάς | σκηνοθέτης
Ο Μανώλης Ιωνάς γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Πειραϊκού Συνδέσμου (1993). Σπούδασε Κλασικό Τραγούδι στη ΔΕΠΑΚ (Δημοτική Πολιτιστική Επιχείρηση Καλαμάτας), στο Ωδείο Νάκας και στο Ωδείο Αμαδέως. Παρακολούθησε μαθήματα χορού με τη Ζούζου Νικολούδη, τη Μύρια Σουάζη και στη ΔΕΠΑΚ. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια θεάτρου και χορού με τους: Θανάση Παπαθανασίου και Λήδα Πρωτοψάλτη (Ερμηνευτική Νεοελληνικού Θεάτρου, 1993), Μαριλένα Καρέτα (Εκφραστική Κίνηση, 1991-1992), Δημήτρη Οικονόμου (Εθνικό Θέατρο Πειραματική Σκηνή, 2000-2001). Επίσης παρακολούθησε Σεμινάρια-Μαθήματα: στο Εθνικό Θέατρο για την προετοιμασία νέων ηθοποιών (1987-1989), στο Εργαστήρι Θεάτρου του Δήμου Αθηναίων (1989-1990), στο 1ο Εργαστήριο Σκηνοθεσίας και Υποκριτικής της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, στο Σ.Ε.Η για την Ερμηνευτική Αρχαίου Δράματος (1991-1992).
Έχει εργαστεί ως δάσκαλος υποκριτικής στην Εκδοτική Εταιρεία Hillside Press σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας (2007-2009), σε εργαστήρι με εκπαιδευτικούς στην περιοχή της Ερμιονίδας (2008-2010) και ως δραματοθεραπευτής στην κλινική ψυχικών νοσημάτων «Κασταλεία».
Το 1996-1998 συμμετείχε ως ηθοποιός στις παραστάσεις του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Καλαμάτας «Δωδέκατη Νύχτα» του Σαίξπηρ, «Οι Κατεργαριές του Σκαπίνο» του Μολιέρο, «Πολυγαμία» του Ξενόπουλου, «Οδύσσεια» του Ομήρου, «Η όπερα της Πεντάρας» του Μπρέχτ, «Ο Καπετάν Μιχάλης» του Ν. Καζαντζάκη, «Ο Τέλης και ο Μπέλης» (παιδική παράσταση), «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» (παιδική παράσταση). Το 1998-2001 συμμετείχε στις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου «Η αγάπη και τα 3 πορτοκάλια» του Κάρλο Γκότσι σε σκηνοθεσία Κάρμεν Ρουγγέρη, «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζηπαππά, «Ειρήνη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαΐδη, «Οι Φοιτηταί» του Γρηγόριου Ξενόπουλου σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου. Το 2001 συμμετείχε στην παράσταση «Μάλλα» σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα στο θέατρο Παλλάς. Συνεργάστηκε με το Θέατρο Δρόμου στις παραστάσεις «Προμηθέας» και «Δράκος» του Σβάρτς σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζηπαππά. Το 2002 συμμετείχε στην παράσταση «Το μαγαζάκι στη γωνία» σε σκηνοθεσία Στέφανου Κοτσίκου (Θέατρο Ακάδημος). Το 2003 συνεργάστηκε με τον Σωτήρη Χαντζάκη στην παράσταση «Ο Τελευταίος Πειρασμός» του Νίκου Καζαντζάκη (Νέα Σκηνή Εθνικού Θεάτρου).
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της επιχορηγούμενης από το κράτος (ΥΠ. Πολιτισμού) Θεατρικής Εταιρείας «ΤΕΛΕΙΑ» (Έτος ίδρυσης 1998) και συμμετείχε στις παραστάσεις: «ΕΡΩΤΑΣ» & «ΕΝΑ ΠΟΤΗΡΙ ΝΕΡΟ» δύο μονόπρακτα της Λουντμίλα Πετρουσέφσκαγια συμπαραγωγή με το Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Νίκου Σακαλίδη. (2002-2003), «Άνθρωποι και ζώα εφήμερα» σε διασκευή-σκηνοθεσία Ευανθίας Στιβανάκη (2003-2004),«Η Επιστροφή» δραματικοί μονόλογοι του Γιάννη Ρίτσου σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη. Η παράσταση παρουσιάστηκε στο Θέατρο Σημείο (Άνοιξη 2006), στο 1st BALKAN Performing Arts Market (Ιούνιος 2006), στο Shanghai Performing Arts Fair (Οκτώμβριος 2006), στο Θέατρο Αγγέλων Βήμα (Χειμώνας 2006) και στο Ελληνικό Φεστιβάλ του Σίδνεϋ (Μάρτιος 2007).
Από το 2009 έχει συμμετάσχει στις παραστάσεις «Επιχείρηση Φόνος» του Ρίτσαρντ Χάρρις σε σκηνοθεσία του ίδιου, «Το Πόκερ είναι σαν τη ζωή» του Ζαν Κασιέ σε σκηνοθεσία Ντανιέλ Λομέλ, «Οι 12 Ένορκοι» του Ρέτζιναλντ Ρόουζ σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, «Ανύπαρκτοι Φίλοι» του Άλαν Έικμπορν σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, «Χορτοφάγος Τίγρις» σε σκηνοθεσία Θάνου Αγγέλη, «Όταν κρεμάσουν τις όμορφες» του Μάνου Τσιλιμίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Διαμαντόπουλου (Θέατρο Αλκμήνη).
Συμμετείχε ως ηθοποιός στις τηλεοπτικές σειρές: «Μάλιστα Κύριε» (1991), σκηνοθεσία Γ. Χαρτοματζίδη με τη Ρένα Βλαχοπούλου (ΑΝΤ1) και «Ίχνη» (2007), σκηνοθεσία Β. Τσελεμέγκου με τους Δημήτρη Αλεξανδρή, Νίκο Κουρή (MEGA). Συμμετείχε ως ηθοποιός στην τηλεταινία «Παράδεισος για 3» του Μ. Μανουσάκη (2003) και στην ταινία «Αιγαίο SOS», σκηνοθεσία Πιέρρου Ανδρακάκου με τους Θοδωρή Αθερίδη, Πάνο Βλάχο (2018).
Από το 2007 έχει σκηνοθετήσει, μεταξύ άλλων, τις παραστάσεις «Συνάντηση» του Γιάννη Ρίτσου, «Μαγικό Ταξίδι στον Όλυμπο» σε κείμενο του ίδιου, «Κάνε πέρα θέλω να περάσω» της Άντυ Κωστάκου, «Ανάθεση» του Δ. Δημητριάδη, «Περσεφόνη» του Γ. Ρίτσου, «Δάφνες και Πικροδάφνες» του Δ. Κεχαΐδη – Ε. Χαβιαρά, «Ελλαδογραφία» του Γιάννη Βούρου, «Μάνα Εκάβη», «Αφήστε μου την Άνοιξη» της Σοφίας Αδαμίδου, «Ανεβαίνοντας τη Σκάλα» του Άγγελου Μοσχονά, «Τάρτα Ροδάκινο» του Μηνά Βιντιάδη, «Σεβάς Χανούμ, εγώ η Ποντία» του Γιώργου Χρονά και πολλές άλλες.
Από το 2009 είναι ιδρυτικό μέλος της εταιρείας «ΑΛΚΜΗΝΗ» και συνδιευθύνει το Θέατρο Αλκμήνη με την Ειρήνη Παπαδημάτου.