Η Chili Art Gallery έχει την τιμή να φιλοξενεί την πρώτη ατομική έκθεση του γνωστού Κολομβιανού καλλιτέχνη Manuel Hernández-Ruiz με τίτλο “Mantra“, σε επιμέλεια του Πάρη Καπράλου.
Τα ζητήματα της ταυτότητας και της ολιστικής αντίληψης / διατύπωσης του κόσμου προκύπτουν στο έργο του κολομβιανού ζωγράφου Manuel Hernández-Ruiz. Αυτές οι αναζητήσεις διαμορφώνονται ως “αφηρημένοι κήποι”.
Τα φυτικά σύμβολα αποτελούν μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, είτε θεωρούμε την αρχαϊκή λαϊκή παράδοση είτε τη θρησκεία, την εραλδική κλπ., καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας μέχρι σήμερα. Στα άνθη, ειδικότερα, έχουν αποδοθεί ιδιαίτερες έννοιες σε χιλιάδες χρόνια. Κάθε μορφή τέχνης έχει εμπλακεί σε σύμβολα λουλουδιών σε κάποιο σημείο, αλλά στη ζωγραφική έχουν εξαιρετική παρουσία. Οι πρώιμες ζωγραφιές είναι πλούσιες σε φιλοσοφικό και χριστιανικό συμβολισμό των φυτών, ενώ τα κινήματα τέχνης του 18ου και 20ού αιώνα έχουν προσθέσει νέες έννοιες στον φυτο-φυτικό συμβολισμό, μέσα από την προσωπική προοπτική των διαφόρων καλλιτεχνών στην απεικόνιση των συμβόλων των φυτών.
Η Ruth Ammann, μια γνωστή ψυχολόγος της Γιουνγκιανής Σχολής, έχει εκδώσει ένα βιβλίο για την ψυχολογική σημασιολογία των κήπων, στο οποίο παρακολουθεί την ετυμολογική προέλευση της λέξης στην ινδο-γερμανική λέξη “ghordo” – που σημαίνει περίφραξη, ή τον ευρισκόμενο σε κλειστή περιοχή. Υπογραμμίζει στο βιβλίο της μια σύμπτωση: «Παρεμπιπτόντως, ο παράδεισος έχει το ίδιο νόημα, που προέρχεται από τα παλαιά ιρανικά, όπου «pairi» (= περίβλημα, αγκάλιασμα) και «daeza» (= τοίχος). Έτσι, ο παράδεισος είναι πρώτα από όλα μία τοποθεσία που περιβάλλεται από έναν τοίχο. Εντούτοις, περικλείει ένα ιδιαίτερα ιερό μέρος, δηλαδή τον Κήπο της Εδέμ, τον κήπο της ευδαιμονίας. “Στη ρίζα του, ένας κήπος και ένας παράδεισος είναι ένα και το αυτό πράγμα.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η Ammann επισημαίνει ότι ο κήπος είναι κλειστός και οριοθετημένος στο οριζόντιο επίπεδο, αλλά είναι ανοιχτό σε ένα κατακόρυφο επίπεδο, δηλαδή «απεριόριστο προς τον ουρανό και τα βάθη της γης». Συνδέει τον ουρανό και τη γη, την εγκάρσια μεταβλητότητα με την αιώνια μονιμότητα. Η ύπαρξη του φράκτη συνυπολογίζει την ιδέα του κήπου σε ένα σφραγισμένο αλχημικό σκάφος. Είναι ένα δοχείο, όπου η πρώτη ύλη της χαοτικής φύσης μεταμορφώνεται και καλλιεργείται μέσα από τη σκληρή δουλειά του κηπουρού σε ισορροπία με βαθύ σεβασμό στη φύση και την συμπαντική ισορροπία.
Καλλιτεχνική δήλωση (statement)
“Ίσως το πιο δύσκολο πράγμα είναι να έχουμε τη βεβαιότητα ποιοι είμαστε. Ακόμα και σήμερα είναι ένα δύσκολο έργο να ορίσω τον εαυτό μου, ειδικά όταν κάποιος συνδυάζει τόσα πολλά και συχνά αντιθετικά στοιχεία και αντιφάσεις που διαρκώς συγκρούονται με έναν συγκεκριμένο προσανατολισμό. Σε αυτό το πλαίσιο, μια δήλωση καλλιτέχνη είναι ένα κοντόφθαλμο έργο που μπορεί να είναι ελλιπές. Μπορώ να διαπράξω την αδικία να αφήνω κατά μέρος πτυχές, να τις απομακρύνω ασυνείδητα.
Η “επίδραση της Επισκόπησης” (Σημ.τ.Επιμ.: στην πραγματικότητα ο όρος είναι διεθνής και χρησιμοποιείται ως “Overview effect”, όπως και στο πρωτότυπο κείμενο αυτής της δήλωσης) είναι ένα φαινόμενο που οι αστροναύτες βιώνουν όταν βγαίνουν στον εξωτερικό χώρο και παρατηρούν τον πλανήτη γη στο σύνολό του. Παρατηρούν μια γνωστική αλλαγή συνείδησης στην οποία βλέπουν την εξαφάνιση των συνόρων και την ανάγκη να δημιουργηθεί μια ειρηνική παγκόσμια κοινωνία. Οι σκέψεις του Carl Sagan σχετικά με την φωτογραφία του Pale Blue Dot δείχνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Μια ομάδα τυφλών συναντά έναν ελέφαντα και όταν προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει τη φυσική του φύση, κάθε ένα αγγίζει ένα διαφορετικό μέρος του ζώου. Το αποτέλεσμα είναι μια λανθασμένη αντίληψη του παχυδερμισμού, με τον καθένα να πιστεύει κάτι άλλο, π.χ. ότι είναι ένας κορμός, τα πόδια ή μια ουρά.
Η ινδική παραβολή του τυφλού και του ελέφαντα υποδεικνύει ότι το υποκειμενικό όραμα που μπορεί να ξεπεραστεί μόνο όταν οι διαφορετικές οπτικές γωνίες καταφέρνουν να συμβιβαστούν σε ένα μεγάλο ολικό όραμα. πίσω για να παρατηρήσετε ολόκληρη την εικόνα. Ίσως να είμαι ακόμα σαν εκείνους τους τυφλούς ανθρώπους, και να εκδηλώνω μέσα από το έργο μου, διαφορετικά μέρη ενός μεγάλου συνόλου, το οποίο προσεγγίζω μόνο με αναλαμπές. Συνεχίζω να εξετάζω το πλαίσιο μου και την ψυχή μου. Ακόμα σχεδιάζω, ζωγραφίζω, γράφω και περιπλέκω στοιχεία και αποτυπώσεις με την ελπίδα ότι μια μέρα θα μπορώ να δω τον ελέφαντα στο σύνολό του”.
Σύντομο Βιογραφικό
O Manuel Hernández-Ruiz είναι ζωγράφος και κομίστας, απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Pontificia Universidad Javeriana της Κολομβίας. Έχει δείξει την εικαστική δουλειά του σε 3 ατομικές εκθέσεις στην Κολομβία και την Ν. Αφρική και σε επιλεγμένες ομαδικές εκθέσεις στην Κολομβία και την Γαλλία. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.