Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων παρουσιάζει, για πρώτη φορά αναδρομικά όλο το έργο της Μαρίας …
Μυλωνά – Κυριακίδη, από τη δεκαετία του 1970 έως το 2010, έτος του πρόωρου θανάτου της, στη Δημοτική Πινακοθήκη – κτήριο Μεταξουργείου, από 16 Φεβρουαρίου έως 28 Απριλίου 2012.
Η έκθεση αποτελεί ένα τιμητικό αφιέρωμα στη ζωγράφο, μαθήτρια του Παναγιώτη Τέτση, μία γόνιμη πορεία τριάντα πέντε χρόνων κατά την οποία δημιούργησε ένα έργο απολύτως προσωπικό και ανεπηρέαστο από το κλίμα και τις τάσεις της εποχής.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 100 έργα της ζωγράφου, κατανεμημένα σε θεματικούς και χρονολογικούς πυρήνες, έτσι ώστε ο επισκέπτης να είναι σε θέση να παρακολουθήσει τις αναζητήσεις και την πορεία της καλλιτέχνιδος.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το ιδιαίτερο στοιχείο που χαρακτηρίζει το έργο της ζωγράφου είναι ο μεγάλος αριθμός θεματικών ενοτήτων. Τα Βιολογικά, οι Σκιές, τα Ανθρωπομορφικά, τα Αποτυπώματα, τα Παραμύθια, τα Collages, τα Χέρια, οι Δικτυώσεις, οι Αναφορές στο Μικρόκοσμο και οι Αυτοπροσωπογραφίες αποτελούν σταθμούς στη θητεία της και επικεντρώνονται στις περιπέτειες της ανθρώπινης ύπαρξης και τη σχέση μας με τη φύση.
Ό,τι είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι η διαφορετική κάθε φορά αξιοποίηση εκφραστικών και μορφοπλαστικών μέσων.
Ο Εξπρεσιονισμός, ο Υπερρεαλισμός, η χρήση μη καλλιτεχνικών υλικών (ξύλο, δίχτυα, ύφασμα) επιστρατεύονται από τη Μαρία Μυλωνά- Κυριακίδη για να δημιουργήσει «εικόνες», που απαιτούν μια δεύτερη ανάγνωση.
Η ζωγράφος καταθέτει τελικά, έργο απαλλαγμένο από εστετισμούς και εύκολες συγκινησιακές φορτίσεις που, ωστόσο, έχει δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με τον αποδέκτη.
Μολονότι οι διάφορες ενότητες του έργου της φαινομενικά δε διαθέτουν συνεκτικό ιστό, ο προσεκτικός θεατής διαπιστώνει ότι η Μαρία Μυλωνά – Κυριακίδη επικέντρωσε το ενδιαφέρον της στην αποτύπωση του ίχνους, του απολιθώματος, στο χνάρι που αφήνει η ανθρώπινη παρουσία μέσα στο χρόνο.
Την επιμέλεια της έκθεσης και της έκδοσης του συνοδευτικού καταλόγου της είχε η Νέλλη Κυριαζή, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια της έκδοσης η Σαλώμη Παπαδοπούλου.