Το πέμπτο και πιο πρόσφατο κιμονό της εικαστικού συνυπάρχει με κάποια από τα προηγούμενα της, μεταμορφώνοντας την Cube στο art space, που θα φιλοξενήσει όλα τα στοιχεία της εγκατάστασης. Έργα ζωγραφικά, κατασκευές και φωτογραφίες είναι μερικά από τα μέσα που θα συνομιλήσουν με τα αρώματα που έχουν δημιουργηθεί ειδικά από τον Daniel Pescio, την μουσική της percussionist Kuniko Kato και την performance της Lilian von Gören.
Η Μαρία Παπατζέλου γράφει για το nuKUmori: “Πρόκειται για το πέμπτο washi kimono art project που δημιούργησα σε συνεργασία με τον αρωματοποιό Daniel Pescio που ζει και εργάζεται στο Παρίσι και με την υποστήριξη του Ιάπωνα ερευνητή Masashi Nakamura που ζει και εργάζεται στο Κυότο. Το κιμονό nuKUmori φωτογράφησε αποκλειστικά ο φωτογράφος Στέφανος Σάμιος στο στούντιο του 1416 studio, στην Αθήνα.
Nukumorι, στα ιαπωνικά και σε ελεύθερη μετάφραση, σημαίνει “η ζεστασιά μιας πρόσφατης αποχώρησης” υποδηλώνοντας σαν έννοια, το ίχνος της παρουσίας που αφήνει κάποιος όταν φεύγει από έναν χώρο, το άρωμα του, η αίσθηση της απουσίας του σαν μυρωδιά, σαν αύρα.
Βασική αναφορά αυτού του κιμονό, είναι το πέμπτο στοιχείο της φύσης, το KU, το κενό (the voint) ή αιθέρας. Το κενό όμως, ως αυτό που τα εν-περιέχει όλα, ως πλήρες και ως όλον, ως το δυναμικό στοιχείο που ενοποιεί, ενεργοποιώντας τα υπόλοιπα τέσσερα φυσικά στοιχεία, Γη | Φωτιά | Νερό | Αέρας, στα οποία έχουν αναφορά τα προηγούμενα μου washi kimono art που έχω δημιουργήσει, από το 2020 μέχρι και σήμερα. Συνδυαστικά εκφράζονται εδώ, οι δύο πόλοι του πέμπτου στοιχείου KU, του κενού, η απουσία μαζί με την παρουσία σαν ένα δυναμικό ενεργειακό δίπολο, σαν δύο αντίθετες έννοιες, που έτσι κι αλλιώς εμπεριέχονται μέσα στην λέξη nuKUmori.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στο μπροστινό μέρος του κιμονό- φτιαγμένο από χειροποίητο μεταξωτό χαρτί (washi paper) – είναι ζωγραφισμένο το λευκό ίχνος γραμμών ενός εγκέφαλου χωρισμένου, στα δύο, σε μαύρο φόντο, όπως αυτός παρουσιάζεται συνήθως στις ακτινογραφίες, ενώ στο πίσω μέρος αποτυπώνεται το σχέδιο σπονδύλων που καταλήγουν σε ένα λευκό λουλούδι, μια ορχιδέα (ή μήπως πρόκειται για ένα ανθρώπινο όργανο;)
Οι λεπτές χρυσές γραμμές, αναφορά της συγκολλητικής παραδοσιακής ιαπωνικής τεχνικής του Kintsugi, συνδέουν το μαύρο φόντο των μελανωμένων χαρτών με το λευκό οργανικό σχέδιο, φωτίζοντας και ισορροπώντας τη συνολική σύνθεση του κιμονό.
Το nuKUmori kimono στηρίζεται στην οργανική αντίθεση λευκού- μαύρου, διάφανου – σκοτεινού, απαλού- σκληρού, απουσίας – παρουσίας, ακριβώς γιατί το πέμπτο στοιχείο, εμπεριέχει και ενοποιεί το φυσικό με το μεταφυσικό, την ύλη, με την αύρα του αόρατου, τον αιθέρα του άυλου που περιέχει την ουσία / essense, το άρωμα της ζωής.”.
Επιμέλεια: Λιάνα Ζωζά
Performance
nuKUmori
Performer: Lilian von Gören
Mουσική: Credits | “Rebonds” Iannis Xenakis by percusionist ms Kuniko Kato (Japan)
“nuKUmori” άρωμα by @Daniel Pescio (Paris)
Η Lilian von Gören ντύνεται το χάρτινο nuKUmori κιμονό της εικαστικού Μαρίας Παπατζέλου και κινείται ανάμεσα μας, υπό τους ήχους του Rebonds του Ianni Xenaki από την γιαπωνέζα percusionist Kuniko Kato μοιράζοντας χάρτινους οριγκάμι γερανούς, σύμβολο ελπίδας και ειρήνης στο κοινό. Την performance θα ακολουθήσει ξενάγηση στην έκθεση από την εικαστικό και συζήτηση με το κοινό με θέμα “Χαϊκού πινελιές, ταξίδι στον χρόνο και στον Μύθο”.
Το origami με τη μορφή του πουλιού γερανός είναι το πιο αντιπροσωπευτικό και το περισσότερο διαδεδομένο στην Ιαπωνία. Το πουλί γερανός στην Ιαπωνία συμβολίζει την καλή τύχη. Ο μύθος λέει, ότι αν κάποιος διπλώσει 1000 γερανούς σε χαρτί, όλες του οι επιθυμίες θα γίνουν αληθινές.
Το origami αυτό, έγινε ακόμα περισσότερο γνωστό μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η Sadako Sasaki, ένα νεαρό κορίτσι 11 χρόνων έπαθε λευχαιμία, σαν συνέπεια της ατομικής βόμβας που έριξαν οι σύμμαχοι στην Χιροσίμα. Τότε, η Sadako έκανε μια ευχή στο νοσοκομείο της Χιροσίμα όπου νοσηλευόταν: να γίνει καλά. Για να πραγματοποιηθεί η ευχή της άρχισε να διπλώνει γερανούς μέχρι να φθάσει τους 1000. Έχοντας, όμως, διπλώσει περίπου 644 πέθανε. Στην συνέχεια, οι συμμαθήτριές της και φίλες της, ανέλαβαν να διπλώσουν τους υπόλοιπους, που τους τοποθέτησαν στον τάφο της. Αργότερα ένα γρανιτένιο άγαλμα στο Πάρκο Ειρήνης της Χιροσίμα στήθηκε και παριστάνει ένα γερανό. Το origami-γερανός θεωρείται έτσι, διεθνώς, ένα σύμβολο ειρήνης.