Μάριος Βισβίκης – Πάνος Τσίγκος: Μουσική για άρπα στόματος

Ο Μάριος Βισβίκης και ο Πάνος Τσίγκος, με αφετηρία την κυκλοφορία του δίσκου «Μουσική Για Άρπα Στόματος», ταιριάζουν σπάνια και αρχέγονα μουσικά όργανα με τους ηλεκτρονικούς ήχους του σήμερα.

Η εξέλιξη της μουσικής ανά τους αιώνες έχει στηριχτεί σε μεγάλο βαθμό στο πάντρεμα ήχων, ιδιωμάτων και πολιτισμών. Είναι μία παγκόσμια γλώσσα που παρότι εκτελείται γραμμικά στον χρόνο, η τροφοδοσία της από το παρελθόν δίνει ώθηση για το μέλλον. Όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα απλοϊκά μουσικά όργανα στην κοινωνία, κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει την επινόηση του πιάνου και των συνθεσάιζερ.

Η άρπα στόματος στηρίζεται στα δόντια και στα χείλη και ο ερμηνευτής χρησιμοποιώντας τα δάχτυλά του προκαλεί παλμικές κινήσεις στο έλασμα του οργάνου οι οποίες σε συνδυασμό με τον μετασχηματισμό της στοματικής κοιλότητας, της αλλαγής της αναπνοής και της μετατόπισης της ανθρώπινης γλώσσας, παράγουν τον ήχο. Η ιστορία της χάνεται στα βάθη των αιώνων και συναντάται σε διάφορους πολιτισμούς της γης.

Τον Δεκέμβριο του 2015, ο Μάριος Βισβίκης κυκλοφόρησε σε 10’’ βινύλιο το «Μουσική Για Άρπα Στόματος» με το ομώνυμο κομμάτι να είναι ίσως μία από τις πρώτες απόπειρες μινιμαλιστικής σύνθεσης για το εν λόγω μουσικό όργανο. Στον δίσκο επίσης ακούγονται οι ήχοι μαρίμπας, συνθεσάιζερ και διαφόρων κρουστών ταιριασμένοι μέσω τεχνικών επανάληψης.

Η ανάγκη να παρουσιαστεί αυτό το έργο ζωντανά επέβαλε την συνεργασία του Πάνου Τσίγκου. Έτσι λοιπόν, τον Ιανουάριο του 2016 ξεκίνησε ένας κύκλος εμφανίσεων που εξέλιξε τα κομμάτια του δίσκου σε ένα άλλο επίπεδο, επιχειρώντας το πάντρεμα των ήχων διαφόρων αρχέγονων οργάνων με αυτούς των σύγχρονων και ηλεκτρονικών. Η παράσταση πλαισιώνεται από οπτικό υλικό από τη ζωή στο Νεπάλ της δεκαετίας του 1970, με την επιμέλεια της Χριστιάννας Τσίγκου και καλεί τον θεατή σε ένα ταξίδι ήχων και εικόνων που δεν επιβάλλουν αλλά προκαλούν την έγερση συναισθημάτων.

Τα πρωτότυπα κινηματογραφικά πλάνα ανήκουν στον καθηγητή Christoph von Fürer-Haimendorf και στο αρχείο του πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Info: Ο Μάριος Βισβίκης γεννήθηκε και ζεί στην Αθήνα. Έχει σπουδάσει γραφιστική στην σχολή Βακαλό και ηχοληψία στο SAE Institute της Αθήνας Το 2009 ύστερα από χρόνια αναζήτησης αποφασίζει να ανοίξει στο κέντρο της Αθήνας το κατάστημα Amola Κalimba, έναν χώρο με εθνολογικά και παράξενα μουσικά όργανα. Ως συνθέτης και μουσικός έχει καταπιαστεί με διάφορα μουσικά ιδιώματα μέσα από τα projects του ως Σούπερ Μάριο ενώ το Δεκέμβριο του 2015 με την κυκλοφορία του “Μουσική για άρπα στόματος” εγκαινιάζει έναν κύκλο συνθέσεων με μινιμαλιστικό προσανατολισμό.

Ο Πάνος Τσίγκος έχει σπουδάσει κλασσικό και σύγχρονο πιάνο καθώς και ελληνική παραδοσιακή μουσική. Είναι διπλωματούχος Μηχανολόγος Μηχανικός ΕΜΠ, και εν δυνάμει κάτοχος Master στην Μουσική Τεχνολογία από το ΕΚΠΑ. Έχει σπουδάσει Τεχνολογία Πιάνου στην Βοστώνη των ΗΠΑ και είναι τεχνικός πιάνου με έδρα την Αθήνα. Δραστηριοποιείται σαν μουσικός με διάφορα σχήματα, ενώ γενικά τον απασχολεί το πάντρεμα των παραδοσιακών ηχοχρωμάτων με την τεχνολογία του σήμερα.


Μια βραδιά με Μουσική για Άρπα Στόματος στο ΚΕΤ, στις 17 Μαρτίου.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ