Τι θα μπορούσε να συνδέει τον Ολλανδό εικαστικό Μαουρίτς Κορνέλις Έσερ (Maurits Cornelis Escher, 1898-1972) με δύο από τις λεγόμενες Αμαζόνες της ρωσικής πρωτοπορίας, τη Λιουμπόβ Ποπόβα (Liubov Popova, 1869-1924) και την Ξένια Έντερ (Ksenia Ender, 1895-1955) σε ένα μουσείο το 2020;
Η προφανής απάντηση είναι η τέχνη, τα μαθηματικά όμως έρχονται ως εργαλεία να σχηματοποιήσουν και να αποκωδικοποιήσουν τις όποιες συνάφειες. Με αφορμή τις μαθηματικές ιδέες των ψηφιδώσεων και των ισομετριών, οι μαθητές του Ομίλου Μαθηματικών του Πειραματικού Γενικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας προσέγγισαν και μελέτησαν τα έργα των συγκεκριμένων καλλιτεχνών, και το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης παρουσιάζεται στην έκθεση με τίτλο «Μαθηματικά στο Μουσείο», από τις 16 Οκτωβρίου 2020 έως τα μέσα Ιανουαρίου 2021 στο ισόγειο του MOMus- Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, στη Μονή Λαζαριστών, στη Θεσσαλονίκη.
Επαναλαμβανόμενα μοτίβα του Έσερ συνυπάρχουν με μοτίβα της Ποπόβα και της Έντερ, επεξεργάζονται από τους μαθητές σε διαφορετικές κλίμακες και αποδόσεις. Πρόκειται για μια διαθεματική έκθεση-εγχείρημα, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής του MOMus που έχει ως στόχο της την ανάδειξη της σχέσης περιεχομένου του σχολικού προγράμματος με το μουσειακό αντικειμένο και την κατάργηση των στερεοτυπικών ρόλων αυθεντίας ανάμεσα στο φορέα και τον επισκέπτη, καθώς ο εκπαιδευτικός με τους μαθητές τους έγιναν συνδημιουργοί στο μουσείο.
Υπεύθυνοι προγράμματος
Νίκος Τερψιάδης, Μαθηματικός-Υπεύθυνος εκπαιδευτικός του Ομίλου Μαθηματικών του Πειραματικού ΓΕ.Λ. του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Εύη Παπαβέργου & Κατερίνα Παρασκευά, Επιμελήτριες Εκπαίδευσης, MOMus- Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη