Λόγω μεγάλης ζήτησης θα πραγματοποιηθεί και 3η συναυλία με έργα του Μίκη Θεοδωράκη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών …
την Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010. Στη συναυλία, όπως και στις δύο προηγούμενες, στις 27/11 και 1/12, θα παρουσιαστούν έργα του συνθέτη που άφησαν ανεξίτηλο το ίχνος τους στην καρδιά του κοινού στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η πρωτοβουλία ανήκει στους Φίλους του Ιδρύματος Θώραξ, το οποίο δημιουργήθηκε με σκοπό τη στήριξη της Εντατικής Θεραπείας και της Πρόληψης των Νοσημάτων που οδηγούν σ\’ αυτήν και κυρίως των νοσημάτων του θώρακος.
Τα έσοδα θα δοθούν για τη Νέα Πτέρυγα και τη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Νοσοκομείου Ευαγγελισμός.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει τα επικά έργα, του Έλληνα συνθέτη, «Πνευματικό Εμβατήριο», στίχοι Άγγελου Σικελιανού, με σολίστ την Μαρία Φαραντούρη, τον Δημήτρη Καβράκο, «Canto General» ποίηση Pablo Neruda, με σολίστ την Μαρία Φαραντούρη και τον Πέτρο Πανδή και «Ένας Όμηρος» έργο για πιάνο και ορχήστρα σε πρώτη εκτέλεση.
Η Μαρία Φαραντούρη και ο Πέτρος Πανδής, είναι καλλιτέχνες που δεν χρειάζονται συστάσεις. Αυτοί πρωτοτραγούδησαν τα έργα, αυτοί τα ηχογράφησαν για πρώτη φορά και άφησαν την προσωπική τους ερμηνευτική σφραγίδα, παρουσιάζοντας τα σε ολόκληρο τον κόσμο και σημαδεύοντας μια ολόκληρη εποχή. Στις 27 του Νοέμβρη ενώνουν τις φωνές τους για ακόμη μια φορά.
Ο παγκοσμίου φήμης βαθύφωνος Δημήτρης Καβράκος συνεργάζεται τα τελευταία χρόνια συχνά με τον συνθέτη. Όπως έχει ο ίδιος δηλώσει η μελωδία της μουσικής του Μίκη τον ολοκλήρωσε σαν άνθρωπο και του έδωσε τη δύναμη να ξεκινήσει τη δική του προσωπική διαδρομή.
Η πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου μελετά το έργο του Μίκη Θεοδωράκη για περισσότερο από μία δεκαετία. Οι εμφανίσεις της, συχνά σε πρώτες εκτελέσεις και υπό τη διεύθυνση του συνθέτη, έχουν αποσπάσει εξαιρετικά σχόλια από το διεθνή τύπο και τους κριτικούς και την έχουν κατατάξει στους κύριους ερμηνευτές του συμφωνικού του έργου.
Στη συναυλία συμμετέχουν η Συμφωνική Ορχήστρα και η Μικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων και η Χορωδία της ΕΡΤ. Διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός, ο μαέστρος που συνεργάζεται με τον Μίκη Θεοδωράκη για περισσότερο από δύο δεκαετίες έχοντας διευθύνει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση πολλά έργα του και έχοντας περιοδεύσει επανειλημμένως στο εξωτερικό διευθύνοντας το Canto General.
Τα έργα που παρουσιάζονται είναι το Πνευματικό Εμβατήριο, το έργο Ένας Όμηρος σε διασκευή για πιάνο και ορχήστρα και αποσπάσματα από το Canto General.
Το Πνευματικό Εμβατήριο, σε ποίηση Άγγελου Σικελιανού, είναι το δεύτερο λαϊκό ορατόριο του Θεοδωράκη μετά το Άξιον Εστί. Γράφτηκε το 1969 κατά τη διάρκεια εξορίας του συνθέτη στη Ζάτουνα Αρκαδίας.
Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο, το 1970, με ερμηνεύτρια τη Μαρία Φαραντούρη και τον Αντώνη Καλογιάννη υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Tο πατριωτικό μήνυμα του ποιήματος, ιδιαίτερα επίκαιρο την εποχή της στρατιωτικής δικτατορίας και μάλλον ιδιαίτερα επίκαιρο και σήμερα, έδωσε το έναυσμα στο συνθέτη να επικοινωνήσει με το λαό που υπέφερε.
Η ελπίδα, η αισιοδοξία, η πίστη και ο πατριωτισμός είναι έννοιες που κυριαρχούν στο έργο. Και ίσως γίνεται επιτακτική ανάγκη στη δύσκολη εποχή που όλοι οι Έλληνες βιώνουμε να το ακούσουμε ξανά προσδοκώντας σε μια νέα ψυχική ανάταση.
Στη συναυλία παρουσιάζεται σε πρώτη εκτέλεση η διασκευή του κύκλου τραγουδιών Ένας Όμηρος για πιάνο και ορχήστρα. Η μουσική και τα τραγούδια για το θεατρικό έργο Ένας Όμηρος του Ιρλανδού συγγραφέα Brendan Behan συνετέθησαν το 1962.
Το έργο παρουσιάστηκε στο Κυκλικό Θέατρο σε απόδοση Βασίλη Ρώτα, σκηνοθεσία Λεωνίδα Τριβιζά, σκηνικά και κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη. Το τραγούδι Το Γελαστό Παιδί έγινε ένα από τα πιο αγαπημένα τραγούδια των Ελλήνων.
Το Canto General, σε ποίηση Πάμπλο Νερούντα, επρόκειτο να δοθεί σε πρώτη εκτέλεση το 1973 στην ελεύθερη, τότε, Χιλή. Ο Σαλβαδόρ Αλλιέντε και ο Πάμπλο Νερούντα θα αφιέρωναν τη συναυλία στον ελληνικό λαό που υπέφερε από τη στρατιωτική δικτατορία. Η εκδήλωση ματαιώθηκε εξαιτίας του πραξικοπήματος του Πινοσέτ και η Χιλή μοιράστηκε τις «εχθρικές μας νύχτες».
Όταν ο Θεοδωράκης επέστρεψε στην Ελλάδα, μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας, αφιέρωσε την πρώτη εκτέλεση του έργου, το 1975, με ερμηνευτές τη Μαρία Φαραντούρη και τον Πέτρο Πανδή, στο στάδιο «Καραϊσκάκη» στη μνήμη του Αλλιέντε, του Νερούντα και στον αγωνιζόμενο λαό της Χιλής.
Το Canto General είναι ένα εγερτήριο σάλπισμα, ένα αγωνιστικό μήνυμα που απευθύνεται κυρίως στους νέους για να μην ξεχνούν ότι το Αληθινό είναι πάντα δεμένο με το Ωραίο. Πολιτική και πολιτιστική επανάσταση αποτελούν αδιαίρετο σύνολο. Και στις μέρες που ζούμε γίνεται δραματικά επίκαιρο.