Η Μελίνα Παξινού μαζί με την μπάντα της “Melina Paxinos Quartet“ θα εμφανιστούν την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου στο Half Note Jazz Club!
Η Μελίνα Παξινού είναι σαξοφωνίστρια (σοπράνο, άλτο) και συνθέτρια, γεννημένη και μεγαλωμένη στο Αμβούργο. Σπούδασε μουσική παραγωγή, σύνθεση και ενορχήστρωση στην SRH Hochschule der populaeren Kuenste στο Βερολίνο (BA.) και πλέον διαμένει μεταξύ Αμβούργου /Βερολίνου και Αθήνας.
Μαζί με την μπάντα της “Melina Paxinos Quartet“ θα παρουσιάσουν το νέο της άλμπουμ “Time“ (2022) όπως και κομμάτια από τους δυο προηγούμενους δίσκους της “Circle of Oddness“ (2018) και “Athens“ (2019).
***
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
-Στο Half Note Jazz Club θα παρουσιάσετε τον πιο πρόσφατο δίσκο σας “Time“ (2022). Θέλετε να μας πείτε για το πώς καταλήξατε σε αυτόν τον τίτλο;
Ο χρόνος ήταν κάτι που με απασχολούσε πολύ το διάστημα της πανδημίας και ξεκίνησα να διαβάζω κάποια κείμενα όπως το «Χρόνος και ελεύθερη βούληση» του Γάλλου φιλόσοφου Henri Bergson και τα «Φυσικά (χρόνος)» του Αριστοτέλη. Μελετώντας τον ορισμό του χρόνου του Αριστοτέλη, με άγγιξε πολύ ο τρόπος που μας μαθαίνει να σκεφτόμαστε το χρόνο σαν κάτι που έχει σχέση με την κίνηση και το παρόν.
Ο Αριστοτέλης, θεώρησε πως θα πρέπει πρωτίστως να καταλάβουμε το χρόνο σε σχέση με την κίνηση, από το πριν μέχρι το μετά. Το πριν και μετά της κίνησης είναι τα χρονικά σημεία των «τώρα». Άρα ο χρόνος είναι το ενδιάμεσο κομμάτι των «τώρα». Αυτές οι σκέψεις συνόδεψαν τη σύνθεση του άλμπουμ μου και οι τίτλοι περιέχουν τη δικιά μου αντίληψη για το χρόνο σε σχέση με την μουσική μου: “Time” (feat. Andreas Polyzogopoulos), “Interaction”, “Moments”, “Choices”, “Kinesis” (feat. Andreas Polyzogopoulos), “Τα Ματόκλαδα σου λάμπουν”. Στο άλμπουμ αυτό πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο χρόνος ως παρελθόντας, παρόντας και μέλλοντας.
-Τα πέντε από τα έξι κομμάτια αποτελούν δικές σας συνθέσεις. Αλήθεια, πότε ξεκινήσατε να γράφετε μουσική;
Στην ηλικία των επτά χρόνων, οι γονείς μου με έγραψαν στο ωδείο για να μάθω πιάνο. Ύστερα από 1 με 2 χρόνια μπήκε και η σύνθεση στη ζωή μου και στα εννιά μου χρόνια έλαβα μια υποτροφία για σύνθεση από την “Yamaha Music School Hamburg”. Μου αρέσει πολύ η διαδικασία της σύνθεσης, καθώς έρχεται αυθόρμητα τις περισσότερες φορές, χωρίς πολλές σκέψεις και με ξεκουράζει. Το μόνο που σκέφτομαι εκείνη τη στιγμή είναι το πώς θα ενορχηστρωθεί ώστε να μπορέσει να ενταχθεί είτε στην μπάντα μου «Melina Paxinos Quartet» είτε σε ένα ορχηστρικό περιβάλλον, καθώς η σύνθεση κινηματογραφικής μουσικής ανήκει στους μακροπρόθεσμους στόχους μου.
– Οι συνθέσεις σας είναι δείγμα σύγχρονης τζαζ που «αγκαλιάζει» το μεσογειακό στοιχείο. Πού αναζητάτε κάθε φορά την έμπνευση;
Μεγαλώνοντας με μεσογειακά ακούσματα, όπως τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι ή του Μάρκου Βαμβακάρη, αισθάνομαι ότι το μεσογειακό στοιχείο βρίσκεται μέσα στα βιώματα μου και στις αναμνήσεις μου. Συνθέτοντας μουσική λοιπόν απλά ανοίγω και απελευθερώνω τα ακούσματα του παρελθόντος και τα συνδυάζω με ακούσματα της σύγχρονης τζαζ. Η γενική μου έμπνευση για σύνθεση όμως, προέρχεται και από άλλα είδη, όπως από τη μουσική των Johannes Brahms, Sergei Rachmaninoff ή Frederic Chopin, όπου η μελωδία είναι κυρίαρχο στοιχείο.
-Έκτο και τελευταίο κομμάτι του δίσκου είναι το πολυαγαπημένο «Τα ματόκλαδά σου λάμπουν», του Μάρκου Βαμβακάρη. Γιατί επιλέξατε να συμπεριληφθεί το συγκεκριμένο τραγούδι στο άλμπουμ;
«Τα Ματόκλαδα σου λάμπουν» είναι ένα κομμάτι το οποίο το γνώρισα στις ρεμπέτικες βραδιές των γονιών μου. Όταν ήμουν δύο χρόνων είχα πάει με τους γονείς μου στη Σύρο σε μια συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου, στην οποία παίζανε «Τα Ματόκλαδα σου λάμπουν» του Μάρκου Βαμβακάρη και ο πατέρας μου εκείνη τη βραδιά έκανε την ευχή να γίνω μουσικός. Με αυτήν την διασκευή ήθελα λοιπόν να φέρω τις μνήμες του παρελθόντος στο παρόν και να δημιουργήσω νέες για το μέλλον.
– Θα θέλετε να μας πείτε και για την δική σας προσέγγιση πάνω στο κομμάτι;
Όταν δουλεύω διασκευές από κομμάτια με τόσο δυνατή παράδοση, προσπαθώ να μην αλλάξω πολλά, πάρα μόνο το να τις φέρω στους σύγχρονους ήχους που φαντάζομαι πως ταιριάζουν. Η μελωδία είναι πάντα το βασικό μου στοιχείο και πάνω σε αυτήν χτίζω την αρμονία και το ρυθμό.
-Η επιρροή σας από το ρεμπέτικο φαίνεται ήδη από τον πρώτο δίσκο σας, “Circle of Oddness“ (2018). Μιας και έχετε γεννηθεί στο Αμβούργο, τι ρόλο θα λέγατε πως διαδραμάτισε η μουσική στη σύνδεση με τις ρίζες σας;
Μεγαλώνοντας στο Αμβούργο, οι ρίζες απέκτησαν και έναν νοσταλγικό χαρακτήρα, που στη δικιά μου περίπτωση μόνο μέσω της μουσικής θα μπορούσα να τις ανακαλύψω και να τις εφαρμόσω στο επάγγελμα μου. Θεωρώ πως είναι πολύ σημαντικό να φροντίζουμε, να στηρίζουμε και να παίρνουμε μαζί μας τις ρίζες μας.
-Στο live θα ακούσουμε κομμάτια και από το “Circle of Oddness“, αλλά και από τον δίσκο “Athens“ (2019), στον οποίο συμμετείχε και ο Ross Daly (στο “Athens V”). Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία και τι πιστεύετε πως προσέθεσε ο ήχος της λύρας στη σύνθεσή σας;
Γενικά μου αρέσουν πολύ οι συνεργασίες και προσπαθώ σε κάθε άλμπουμ να έχω καλεσμένους σε 1 με 2 κομμάτια. Μου αρέσουν επίσης οι αντιθέσεις στην μουσική, με την έννοια ότι η λύρα δεν είναι ένα συνηθισμένο όργανο της τζαζ, όμως εντάχθηκε και ομόρφυνε το κομμάτι Athens V με τον τρόπο της. Ο Ross Daly είναι εξαιρετικός μουσικός αλλά και άνθρωπος με ήθος και σεμνότητα και η συνεργασία κύλισε πολύ αρμονικά.
– Ποια στοιχεία της μεγαλούπολης θέλετε να αναδείξετε μέσα από τις μουσικές σας στο “Athens“;
Το άλμπουμ “Athens“ (2019), είναι αφιερωμένο στις πολλές ομορφιές της Αθήνας. Θαυμάζω τα τρομερά μνημεία, την ιστορία, το θερμό φωτισμό των δρόμων στο κέντρο και εννοείται την Ακρόπολη και την αισθητική της. Για εμένα η Αθήνα είναι μια μαγική, δυναμική και τολμηρή πόλη.
-Υπάρχει κάτι που θα θέλατε να μας πείτε για την επερχόμενη συναυλία σας στο Half Note Jazz Club;
Είμαι πολύ χαρούμενη για την συναυλία μας στο Half Note Jazz Club στις 09 Φεβρουαρίου και το μόνο που θα ήθελα είναι να ταξιδέψουμε και εμείς πάνω στην σκηνή, αλλά και οι θεατές που θα έρθουν να μας ακούσουν. Θα βρίσκονται μαζί μου στο “Melina Paxinos Quartet” εξαιρετικοί μουσικοί της εγχώριας τζαζ σκηνής, όπως ο Γιάννης Παπαδόπουλος στο πιάνο, ο Γρηγόρης Θεοδωρίδης στο κοντραμπάσο και ο Δημήτρης Κλωνής στα ντραμς.
-Τέλος, τί να περιμένουμε από εσάς μέσα στο 2023;
Μακροπρόθεσμος στόχος μου είναι η μουσική για τον κινηματογράφο και στην περίοδο της πανδημίας εμβάθυνα σε αυτό, με τον συνθέτη Βασίλη Μήλεση και ιδρυτή της Screen Composer Academy, στην Αθήνα. Αυτό το διάστημα είναι ανοιχτές κάποιες συνεργασίες και προτάσεις σχετικά με αυτό. Παράλληλα γραφώ κομμάτια για μουσικές βιβλιοθήκες για χρήση σε διαφημίσεις και τηλεόραση για την εταιρία “Twisted Jukebox” του Λονδίνου. Ο επόμενος δίσκος μου βρίσκετε ήδη σαν ιδέα στο μυαλό μου και παίρνει σιγά σιγά μορφή.
Photo Credit: Ria Carajiaba
Info
Melina Paxinos Quartet
Half Note Jazz Club
Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου, στις 21:30