Μια εικονική περιήγηση στην ανυπέρβλητη Σαγράδα Φαμίλια του Γκαουντί

Επισκεπτόμαστε εικονικά την Σαγράδα Φαμίλια και θαυμάζουμε την αρχιτεκτονική ευφυΐα του Αντόνι Γκαουντί μέσα από ένα έργο που η κατασκευή του παραμένει ανολοκλήρωτη σχεδόν 100 χρόνια μετά το θάνατό του.

Υπάρχει μία σύγχρονη πόλη που μέσα της ανθίζουν τα πιο περίεργα και πιο αριστουργηματικά αρχιτεκτονήματα. Ο λόγος για τη Βαρκελώνη, την πόλη του Αντόνι Γκαουντί. Ο αρχιτέκτονας της Αρτ Νουβό που μετέτρεψε την ομορφιά της φύσης σε κτίρια πέθανε το 1926 αφήνοντας το πιο μεγαλεπήβολο σχέδιο του, την ολοκλήρωση του καθεδρικού ναού της Σαγράδα Φαμίλια ημιτελές.

Το ξεκίνημα μιας μεγαλειώδους κατασκευής

Η Βασιλική της Σαγράδα Φαμίλια ήταν έμπνευση ενός Καταλανού βιβλιοπώλη, του Ζοσέπ Μαρία Μποκαμπέλια, με την πρόθεση να χτίσει μία εκκλησία σαν εκείνη στο Λορέτο. Η κρύπτη του ναού, που χρηματοδοτήθηκε από δωρεές, ξεκίνησε στις 19 Μαρτίου 1882, στο πανηγύρι του Αγίου Ιωσήφ, σε σχεδιασμό του αρχιτέκτονα Francisco de Paula del Villar. Στις 18 Μαρτίου 1883 ο Villar αποσύρθηκε από το έργο και ο Γκαουντί ανέλαβε την ευθύνη για το σχεδιασμό της, τον οποίο άλλαξε ριζικά, μεταμορφώνοντας το έργο με το μοναδικό αρχιτεκτονικό στυλ του συνδυάζοντας το γοτθικό ρυθμό και μορφές μοντερνισμού με φιλόδοξες διαρθρωτικές κολόνες και αψίδες. Από το 1914 αφιερώνεται αποκλειστικά στο συγκεκριμένο έργο.

Το κωδωνοστάσιο του αγίου Βαρραβά ήταν το μόνο που θα προλάβαινε να δει ολοκληρωμένο ο Γκαουντί.

Όταν ο Γκαουντί απεβίωσε το 1926, η βασιλική είχε ολοκληρωθεί κατά 15 με 25 τοις εκατό. Μετά το θάνατό του, η κατασκευή συνεχίστηκε υπό τη διεύθυνση του Domènec Sugrañes i Gras και διακόπηκε από τον Ισπανικό Εμφύλιο το 1936. Τμήματα της ημιτελούς βασιλικής και τα μοντέλα του Γκαουντί καθώς και το εργαστήριό του καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το σημερινό σχέδιο είναι βασισμένο σε ανακατασκευασμένες εκδοχές των χαμένων σχεδίων καθώς και σε μοντέρνες προσαρμογές. Από το 1940 οι αρχιτέκτονες Francesc Quintana, Isidre Puig Boada, Lluís Bonet i Gari και Francesc Cardoner συνέχισαν την κατασκευή. Ο φωτισμός σχεδιάστηκε από τον Carles Buigas.

Ο σημερινός διευθυντής και γιος του Lluís Bonet, Jordi Bonet i Armengol, χρησιμοποιεί υπολογιστική στο σχέδιο και στη διαδικασία της κατασκευής ((computer aided design) από το 1980, γεγονός που έχει επισπεύσει την ολοκλήρωση του έργου. Ο Μαρκ Μπέρι από τη Νέα Ζηλανδία εργάζεται ως ερευνητής. Γλυπτά από τους J. Busquets, Etsuro Sotoo και τον αμφιλεγόμενο Josep Subirachs διακοσμούν τις προσόψεις. Το κεντρικό κλίτος θολωτής κατασκευής ολοκληρώθηκε το 2000 και τα κύρια καθήκοντα από τότε είναι η κατασκευή του εγκάρσιου θολωτού κλίτους και η αψίδα. Από το 2006, οι εργασίες εστιάστηκαν στη διέλευση και στην υποστηρικτική δομή του κεντρικού πύργου του Ιησού Χριστού καθώς και στο νότιο περίβολο του κεντρικού κλίτους, το οποίο θα γίνει η πρόσοψη της Δόξας.

Η ολοκλήρωση

Η οροφή του κύριου κλίτους ολοκληρώθηκε και ένα εκκλησιαστικό όργανο εγκαταστάθηκε στα μέσα του 2010, επιτρέποντας τη χρήση του ακόμη ανολοκλήρωτου κτιρίου για θρησκευτικούς σκοπούς. Η εκκλησία καθαγιάστηκε από τον Πάπα Βενέδικτο ΙΣΤ΄ τις 7 Νοεμβρίου 2010 μπροστά σε 6.500 άτομα. Οι κατασκευές της Σαγράδα Φαμίλια αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2026, στην επέτειο των 100 χρόνων από το θάνατο του Γκαουντί. Όταν ολοκληρωθεί η εκκλησία θα έχει τρεις μεγάλες προσόψεις: η πρόσοψη της Γέννησης προς την Ανατολή, η πρόσοψη των Παθών προς τη Δύση καθώς και η πρόσοψη της Δόξας προς το Νότο.

Η πρόσοψη της Γέννησης χτίστηκε πριν η κατασκευή διακοπεί το 1935 και φέρει την πιο άμεση επιρροή από τον Γκαουντί. Η πρόσοψη των Παθών είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή για το κωδωνοστάσιό της, τους βασανισμένους χαρακτήρες που συμπεριλαμβάνουν και φιγούρες του Χριστού καθώς και τον Χριστό εσταυρωμένο. Αυτά τα αμφιλεγόμενα σχέδια αποτελούν δουλειά του Josep Maria Subirachs. Η πρόσοψη της Δόξας, η οποία κατασκευάζεται από το 2002, θα είναι η μεγαλύτερη και η πιο μνημειώδης πρόσοψη καθώς θα εκπροσωπεί την ανάβαση προς τον Θεό. Θα απεικονίζει επίσης διάφορες σκηνές όπως η Κόλαση, το Καθαρτήριο και θα περιλαμβάνει στοιχεία από τα Επτά Θανάσιμα Αμαρτήματα και τις Επτά Ουράνιες Αρετές.

Το σάιτ της Σαγράδα Φαμίλια προσφέρει τη δυνατότητα να εξερευνήσουμε όλους τους χώρους του ναού. Από τις μοναδικά διακοσμημένες προσόψεις και τους εσωτερικούς χώρους έως την οροφή της κατασκευής που μας προσφέρει από ιλιγγιώδες ύψος τη μοναδική θέα των αρχιτεκτονικών λεπτομερειών. Μπορείτε να απολαύσετε τη Σαγράδα Φαμίλια του Αντόνι Γκαουντί εδώ.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ