Τονικά άλματα, λυρισμός, εκφραστικότητα, δυναμικά περάσματα αλλά και χιούμορ. Ένα συναρπαστικό πρόγραμμα γεμάτο ερμηνευτικές προκλήσεις. Τρία κορυφαία Κοντσέρτα και μία Συμφωνία. Τρεις αιώνες, τέσσερις συνθέτες, τρεις σολίστες σε έργα κομβικά για το ρεπερτόριό τους. Η βραδιά ανοίγει με το Τέταρτο Κοντσέρτο για Κόρνο, που ο Μότσαρτ αφιέρωσε στον βιρτουόζο κορνίστα, φίλο του, Γιόζεφ Λόιτγκεμπ. Έργο που αναδεικνύει τις λυρικές δυνατότητες του Οργάνου με σολίστα τον Κορυφαίο Α’ στα Κόρνα, Κώστα Σίσκο.

Ακολουθεί το Κοντσέρτο για Τούμπα του Βων- Ουίλλιαμς, γραπτό-ορόσημο στο ρεπερτόριό της. Τα αναπάντεχα δεξιοτεχνικά του όρια εξερευνά ο Κορυφαίος Τουμπίστας, Γιώργος- Θεόδωρος Ραράκος. Στη συνέχεια, ο Κορυφαίος Α’ στα Κοντραμπάσα, Νίκος Τσουκαλάς είναι σολίστας στο γεμάτο εναλλαγές Δεύτερο Κοντσέρτο για κοντραμπάσο σε ντο ελάσσονα του Μποτεσίνι, ο οποίος, όχι τυχαία, έχει μείνει στην ιστορία ως «ο Παγκανίνι του κοντραμπάσου». Η συναυλία ολοκληρώνεται με την Πρώτη Συμφωνία, την «Κλασική» του Σεργκέι Προκόφιεφ. Έργο ανυπόκριτης κλασικής φρεσκάδας αλλά και ιδιαίτερου μοντερνιστικού στιλ. Στο πόντιουμ, ο Στάθης Σούλης.

Το σχόλιο του Κώστα Σίσκου

“Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που μου δίνεται η ευκαιρία να ερμηνεύσω με την ΚΟΑ το Τέταρτο Κοντσέρτο για κόρνο του Μότσαρτ. Πρώτον, γιατί χαίρομαι πραγματικά κάθε φορά που παίζω με την Ορχήστρα, πόσω μάλλον ως σολίστ. Νιώθω σαν να παίζω στο σπίτι μου, με τους δικούς μου ανθρώπους, νιώθω τη στήριξη και την αγάπη των συναδέλφων και τώρα προστίθεται και η εμπιστοσύνη του κ. Καρυτινού προς όλους εμάς.

Αλλά και γιατί το συγκεκριμένο Κοντσέρτο είναι ένα έργο πολύ κοντά στην καρδιά μου. Η γραφή του μεγάλου συνθέτη φανερώνει τη βαθιά του γνώση για το όργανο, την εμπιστοσύνη του προς τον φίλο του Γιόζεφ Λόιτγκεμπ, ως δεξιοτέχνη, αλλά και τη μεταξύ τους οικειότητα. Όλα αυτά διαφαίνονται στις τεχνικές και εκφραστικές απαιτήσεις της σύνθεσης, αλλά και στα χιουμοριστικά σχόλια προς τον Λόιτγκεμπ, που αποτύπωσε στη χειρόγραφη παρτιτούρα του ο Μότσαρτ. Η πρόκληση είναι, όχι μόνο να επιβεβαιώσω τις προσδοκίες του συνθέτη και να φανώ αντάξιος του σπουδαίου σολίστα, αλλά και να μπορέσω να αποδώσω τη μεταξύ τους ζεστή φιλία.”

Το σχόλιο του Γιώργου- Θεόδωρου Ραράκου

“Το Κοντσέρτο για τούμπα του Βων-Ουίλλιαμς θεωρείται η κορωνίδα στο ρεπερτόριο του οργάνου. Απαιτεί πολύ μεγάλη δεξιοτεχνία, αντοχή και κυρίως μουσικότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι περιλαμβάνεται ως υποχρεωτικό Κοντσέρτο, στις οντισιόν για κάλυψη θέσης Τούμπα σε ορχήστρες παγκοσμίως, καθώς και σε διαγωνισμούς.

Είναι ύψιστη τιμή και χαρά να συμπράξω ως σολίστ με την ορχήστρα που υπηρετώ σχεδόν 3 δεκαετίες. Και ιδιαίτερη συγκίνηση, για το ότι καλούμαι να ξαναερμηνεύσω μετά από 16 χρόνια το συγκεκριμένο έργο με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.”

Το σχόλιο του Νίκου Τσουκαλά

“Ο Τζοβάνι Μποτεσίνι ο οποίος γεννήθηκε πριν 200 χρόνια (1821-1889), ήταν ο μουσικός που ουσιαστικά έφτασε την τεχνική του κοντραμπάσου σε επίπεδα που μέχρι εκείνη την εποχή ήταν αδιανόητα, χρησιμοποιώντας όλη την έκταση του οργάνου, και άφησε σαν παρακαταθήκη ένα σημαντικό ρεπερτόριο το οποίο θεωρείται, μέχρι και σήμερα, αναπόσπαστο κομμάτι της σόλο εργογραφίας. Ευνόητο λοιπόν είναι ότι το συγκεκριμένο κοντσέρτο, όπως και οποιοδήποτε έργο του συνθέτη για το κοντραμπάσο, κρύβει σημαντικές τεχνικές δυσκολίες για τον σολίστα, ο οποίος συχνά υποχρεούται να φτάνει σε ακραίες περιοχές του οργάνου.

Η σύμπραξη μου ως σολίστ με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, της οποίας έχω την τιμή να αποτελώ μέλος, διέπεται από μια ξεχωριστή συνθήκη. Αναμφίβολα, η συμμετοχή των εκλεκτών συναδέλφων, η ζεστή αίθουσα προβών και ο μοναδικός συναυλιακός χώρος, παγκόσμιας μοναδικότητας, προσδίδουν μια χαλαρή οικειότητα και μεγαλύτερη σιγουριά για το τελικό αποτέλεσμα.”

Το σχόλιο του μαέστρου

“Με αμέτρητη χαρά ανυπομονώ να βρεθώ ξανά στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, κάνοντας μουσική με τόσο υπέροχους ανθρώπους, μα και εξαιρετικούς μουσικούς! Η Τιμή είναι τεράστια και τους ευχαριστώ θερμά όλους, έναν προς έναν, την Ορχήστρα, τους Σολίστ, καθώς και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή, κ. Λουκά Καρυτινό, για την εμπιστοσύνη του.

Σε ένα πρόγραμμα υψηλών απαιτήσεων και υψηλής αισθητικής, η πρόκληση που προκύπτει για τον μαέστρο είναι να δημιουργηθεί με ακρίβεια η απόλυτη ισορροπία ανάμεσα στην ορχήστρα και τους σολίστ, προκειμένου να γεννηθεί η «Αρμονική Αγκαλιά» μεταξύ τους. Όλη αυτή η Ιεροτελεστία θα ολοκληρωθεί με την Κλασική Συμφωνία του Σ. Προκόφιεφ, όπου εκεί θα «φλερτάρουν» τα μελωδικά νήματα των οργάνων της Ορχήστρας. Είναι πολύ σημαντικό, σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες λόγω της πανδημίας, να νιώθουμε πως έχουμε ο ένας τον άλλον, ακόμη και με την «παρεμβολή» μιας οθόνης ανάμεσά μας.”

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756–1791)
Κοντσέρτο για κόρνο και ορχήστρα αρ.4 σε μι ύφεση μείζονα, K. 495

ΡΑΛΦ ΒΩΝ – ΓΟΥΙΛΙΑΜΣ (1872 – 1958)
Κοντσέρτο για τούμπα και ορχήστρα

ΤΖΟΒΑΝΙ ΜΠΟΤΕΣΙΝΙ (1821-1889)
Κοντσέρτο για Κοντραμπάσο αρ. 2 σε ντο ελάσσονα

ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ (1891–1953)
Συμφωνία αρ.1 σε ρε μείζονα, έργο 25, «Κλασική»

ΣΟΛΙΣΤ
Κώστας Σίσκος, κόρνο
Γεώργιος-Θεόδωρος Ραράκος, τούμπα
Νίκος Τσουκαλάς, κοντραμπάσο

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Στάθης Σούλης

Για να απολαύσετε online τη συναυλία, το Σάββατο 20.02 στις 20:30, πατήστε εδώ.