Το 2014 παρουσίαστηκε η σειρά των Vehicles, που είχε εκτεθεί το 2012 στην ατομική του έκθεση στο μουσείο MUDAM του Λουξεμβούργου και το 2013 στην έκθεση Visions: An Atmosphere of Change, στο Marta Herford Museum της Γερμανίας.
Στα έργα αυτά ο Steven C. Harvey παρουσίαζε λεπτομερείς εικόνες ενός σκοτεινού ανησυχητικού κόσμου στον οποίο κυριαρχούσαν οι μηχανές και η τεχνολογία των «μεταλλαγμένων» και των υβριδίων. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας και ο σχεδιασμός αεροπλάνων, σύγχρονων ρομποτικών μηχανών και αυτοκινήτων στη δεκαετία του ’70 υποσχέθηκε ένα ουτοπικό μέλλον στο οποίο η επιστήμη θα δημιουργούσε έναν κόσμο με ιπτάμενα οχήματα και κάθε είδους θαυμαστές εφευρέσεις που θα άμβλυναν τα κοινωνικά προβλήματα και θα θεράπευαν τις ανισότητες. Ωστόσο, το μέλλον αυτό δεν υλοποιήθηκε ποτέ, αλλά αντίθετα κατέληξε στην σπατάλη πόρων και την απειλή για την επιβίωση της φύσης και της ίδιας της ανθρωπότητας.
Η σειρά των «Οχημάτων» του Harvey αποτελεί ένα κοινωνικό σχόλιο που στηρίζεται στο motto του Francisco de Goya «Το όνειρο της Λογικής παράγει τέρατα». Όπως υποστηρίζει ο Clement Minighetti, Chief Curator του MUDAM Luxembourg, «τα εξαιρετικά λεπτομερή σχέδια του Harvey έχουν μια οραματική δύναμη που θυμίζει τον Carceri (1745) τον Giovanni Battista Piranesi και τα Los Caprichos (1799) του Goya …”. Ο καλιτέχνης συνδυάζει επιρροές από τον Bruegel και τον Goya με βιβλικές αναφορές μέσα από την ιστορία της δυτικής χριστιανικής τέχνης, μιας τέχνης που χρησίμευσε ως αισθητικό καμουφλάζ όλων εκείνων που χρησιμοποιούν τη θρησκεία για να δικαιολογήσουν κάθε είδους αμφισβητήσιμης δραστηριότητας.
Τα περισσότερα από τα γιγαντιαία Οχήματά του συγκεντρώνουν τα ζώα όχι για να τα σώσουν από τον «κατακλυσμό» και την εξαφάνιση, αλλά για να τα οδηγήσουν σε ένα παράλογο σφαγείο. Τα ανθρώπινα όντα στα έργα του φαίνεται να είναι είτε υποτελείς σκλάβοι είτε αφιερωμένα σε έναν δευτερεύοντα ρόλο σε αντίθεση με την μεγαλοπρέπεια των οχημάτων. Οι εικόνες του στηριζόταν στην ακραία λεπτομερή σχεδιαστική αφήγηση των συμβάντων που δομούν αυτόν τον κόσμο της «Βαβέλ». Η πυκνότητα της γραφής του είναι τέτοια που θέλει κανείς πολύ ώρα για να παρατηρήσει τις επιμέρους δράσεις. Ο Harvey χτίζει σταδιακά τις εικόνες του από το πρώτο, σχεδόν αφηρημένο, προσεγγιστικό σχέδιο που ορίζει τις γενικές γραμμές της σύνθεσης προχωράει σε λεπτομερέστερα σχέδια των «εικόνων μέσα στην εικόνα».
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η έκθεση αυτή παρουσιάζει αυτές τις επιμέρους εικόνες-δράσεις που αποτελούν αυτόνομα έργα. Συμπεριλαμβάνονται τέσσερα έργα από την σειρά Sub-Contractors – Οι Υπεργολάβοι. Συνδέουν τον καθοδηγούμενο από την Τεχνολογία παράλογο κόσμο με τις τερατώδης επιπτώσεις του στο αποτελούμενο από σάρκα και αίμα ανθρώπινο σώμα. Στα έργα αυτά οι μηχανές φαίνεται να κερδίζουν την μάχη επί του αποσαρθρωμένου και ρημαγμένου ανθρωπίνου σώματος.
Τα έργα του Harvey παρουσιάστηκαν στο Vitamin D – New Perspectives in Drawing, των εκδόσεων Phaidon.
Φωτογραφία θέματος: Steven C Harvey, Seed Drill, 2019, pencil on paper, 15 Χ 21 cm