Μιχάλης Κατζουράκης & Αγνή Κατζουράκη – “Incontri-Συναντήσεις”: Έκθεση στο Τελλόγλειο

Το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. παρουσιάζει την έκθεση “Incontri-Συναντήσεις” των Μιχάλη Κατζουράκη και Αγνής Μεγαρέως Κατζουράκη.

Μετά την ταυτόχρονη παρουσίαση του έργου ζευγαριών καλλιτεχνών, του Πάρι Πρέκα και της Μερόπης Στεφανάτου-Πρέκα, του Άγγελου Βλάσση και της Μαρίας Ζιάκα, του Εδουάρδου Σακαγιάν και της Άννας Μαρίας Τσακάλη, το Τελλόγλειο Ίδρυμα επανέρχεται σε αυτή την παράδοση με τους Μιχάλη Κατζουράκη και Αγνή Μεγαρέως Κατζουράκη.

Από την Τρίτη 3 Οκτωβρίου, παρουσιάζονται οι Μιχάλης και Αγνή Κατζουράκη, ένα εξαιρετικό καλλιτεχνικό ζευγάρι στη ζωή και την εργασία, που συνένωσε την εφαρμογή (γραφιστική) με την ‘καθαρή’ τέχνη σε ένα πλαίσιο συνεργασίας μοναδικά υψηλού επιπέδου, αγωγής, καλλιέργειας, ποιότητας, χιούμορ, θεμελιώνοντας τις προϋποθέσεις για μια εντελώς ασυνήθιστη ατμόσφαιρα δημιουργίας στον εργασιακό χώρο. Περισσότερα από 170 έργα, ζωγραφικά, γλυπτά και αφίσες θα εκτεθούν στον ισόγειο χώρου του Ιδρύματος, ενώ γλυπτά μεγάλων διαστάσεων θα στηθούν στον προαύλιο χώρο.

«Καλλιτεχνικές προσωπικότητες, ευγενικές φυσιογνωμίες σπάνιας ποιότητας, ο Μιχάλης και η Αγνή Κατζουράκη, εκλεκτοί φορείς της απροσποίητης σεμνότητας, γνωρίζουν από πολύ νωρίς πώς να εκφράζονται χωρίς τα περιττά και τα ανούσια, πέτυχαν με το σύνολο της εικαστικής τους κατάθεσης να προσφέρουν αισθητική συγκίνηση και να μεταπλάσουν με καθαρά προσωπικό κώδικα τις καλλιτεχνικές τους δημιουργίες σε αέναη ομορφιά, σε παντοτινό όραμα ζωής» γράφει η Μαίρη Μιχαηλίδου, Επίτιμη Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Πολιτισμού στην έκδοση της έκθεσης.

«Δύο διαφορετικά δέντρα -αλλά μία ιδέα: η φύση, η μητέρα γη- ενώνουν τους δύο καλλιτέχνες. Δύο άνθρωποι, συνοδοιπόροι στη ζωή για εβδομήντα ολόκληρα χρόνια, δίνουν έτσι τα χέρια και γίνονται σάρκα μία», συμπληρώνει ο Χριστόφορος Μαρίνος, Ιστορικός τέχνης και επιμελητής.

Η Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος, αναφέρει για τους δύο καλλιτέχνες:

«Ο Μιχάλης, πρωτεργάτης της γεωμετρικής τέχνης, που εμφανίζεται στην Ελλάδα τη δεκαετία του ’60, διακρίνεται για τη σταθερή και συνεπή του παρουσία στον ελληνικό και διεθνή χώρο από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 με το πολύπλευρο έργο του (ζωγραφική, επιτοίχια, γλυπτά).

Μετά τη μεγάλη αναδρομική του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη το 2015 βρίσκουμε τον Μιχάλη Κατζουράκη στο Τελλόγλειο, να επανέρχεται σε παλιότερες θεματικές και να πειραματίζεται με νέα φρεσκάδα σε κάποια υλικά: ο καθρέφτης, τα σπασμένα μπουκάλια, φώτα νέον, led, τυπογραφικοί σφιγκτήρες, μεταλλικές περσίδες και σωλήνες με φως, χαρτί οντουλέ, επανεμφανίζονται τώρα σε νέες σχέσεις και συνδυασμούς. «Καθένας βλέπει διαφορετικά πράγματα», δηλώνει ο ίδιος για την ανεξάντλητη ποικιλία των υλικών.

Αριστερά: Αγνή Κατζουράκη, έντυπο για τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ), 1962, 46×50 εκ. | Δεξιά: Μιχάλης Κατζουράκης, αφίσα για την εταιρεία «Ολυμπιακές Κρουαζιέρες», 1959, 100×70 εκ.

Η Αγνή μπήκε από νωρίς στον χώρο της γραφιστικής και του αφιερώθηκε αυτοδίδακτη, όπως δηλώνει, μαθαίνοντας στο πεδίο. Ασχολήθηκε με την εικονογράφηση παιδικών βιβλίων και έχει να επιδείξει σπουδαίες επιδόσεις στην αφίσα με εξαιρετική στόχευση στο μήνυμα, με λιτότητα, φαντασία και πνευματώδες χιούμορ. Η ζωγραφική της είναι ένα ξέσπασμα που εκφράζει τις αγωνίες, τους φόβους της καθώς περνάει ο χρόνος, το άγχος για τη φθορά και τον θάνατο, ενώ επανέρχονται στην επιφάνεια παιδικά τραύματα που επιτείνουν σύγχρονες τραγωδίες, καταστροφές, το προσφυγικό.

Τόσο ο Μιχάλης, όσο και η Αγνή, διακρίνονται για τη συνέπεια των προβληματισμών τους στην εφαρμοσμένη γραφιστική δουλειά τους που συνδέεται απόλυτα και δεν πρέπει να διαχωρίζεται από την εικαστική παραγωγή του.

Η ταυτόχρονη συνύπαρξη του έργου τους, με μεγάλες διαφορές θεματικά και μορφολογικά (γεωμετρικότητα, ποίηση αφαίρεσης και κρυμμένος συναισθηματισμός του Μιχάλη -διαδρομές ψυχής της Αγνής με έντονη εσωτερική φόρτιση), οδηγεί τον θεατή να αντιληφθεί συγγένειες και διαφοροποιήσεις μεταξύ τους, ιδίως τον τρόπο που κοινές εμπειρίες και αγωνίες μετουσιώνονται σε καλλιτεχνική έκφραση και δημιουργία. Το έργο τους συνολικά προσφέρει τη γνωριμία με ποιότητες και πολιτισμικές αξίες που χρειαζόμαστε σήμερα περισσότερο από ποτέ».

Η προετοιμασία της έκθεσης έγινε από τους ίδιους τους καλλιτέχνες.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Αριστερά: Αγνή Κατζουράκη, “untitled”, 2021, ψηφιακή εκτύπωση σε Dibond σύνθετο, αλουμίνιο 3mm, 42×29 εκ. | Δεξιά: Μιχάλης Κατζουράκης, “2.S.T.A.B”, 2004, επιχρωμιωμένος ορείχαλκος, ράβδοι ανοξείδωτου χάλυβα, 75x60x60 εκ.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ