Η περιπλάνηση του Κυριακού Αγκωνίτη, η ουτοπία του Πλήθωνα Γεμιστού, ο εκτοπισμός του Μάρουλλου Ταρχανιώτη ορίζουν τις δικές τους εσχατιές στον κόσμο των ιδεών και μια ξεχωριστή αναζήτηση της ελληνικότητας στη σημαδιακή -όπως αποτυπώθηκε στο φαντασιακό- περίοδο γύρω στο 1453. Η βλασφημία του Χριστόδουλου Παμπλέκη, η αίρεση του Θεόφιλου Καΐρη, το αλλόκοτο του Παναγιώτη Σοφιανόπουλου, η ψευδολογία του Κωνσταντίνου Σιμωνίδη, λίγο μετά την ακμή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, συνθέτουν το δικό τους τοπίο μιας ανέφικτης ελληνικότητας.
Γραμμένο συναρπαστικά σε μια σχεδόν εκθαμβωτική γλώσσα, ο “Αλλόκοτος Ελληνισμός” του Νικήτα Σινιόσογλου (εκδ. Κίχλη) είναι ένα από τα σπουδαιότερα βιβλία που κυκλοφόρησαν τα τελευταία χρόνια συνδέοντας μας με την νεοελληνική μεθόριο των ιδεών. Τρεις μορφές που ξεπηδούν από τον κόσμο των “Αλλόκοτων”. Ο πρώτος είναι ο Κυριακός Αγκωνίτης περιπλανήθηκε ανάμεσα σε ερείπια επιθυμώντας όπως έλεγε “να ξυπνήσει τους νεκρούς”. Ο δεύτερος Πλήθων Γεμιστός, ο τελευταίος μεγάλος φιλόσοφος πριν την Αναγέννηση, στράφηκε στον Πλάτωνα επιχειρώντας με καινοφανή τρόπο να συμβουλεύσει νεαρούς ηγεμόνες ώστε να ανατρέψει ό,τι ονόμαζε “ασθένεια των πραγμάτων” και να παλινορθώσει τη χαμένη “σπουδαιότατη πολιτεία”. Τέλος, ο Θεόφιλος Καΐρης με το εγχείρημα της Θεοσέβειας μελετάται σε συνάρτηση με μια ακραία εκδοχή του διαφωτιστικού προτάγματος.
Αυτές οι μορφές τροφοδοτούν την αφήγηση του Νικήτα Σινιόσογλου σε δύο συναρπαστικές διαλέξεις.
Ο Νικήτας Σινιόσογλου είναι Είναι διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ, ερευνητής στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και έχει γράψει άλλο δύο βιβλία, στην αγγλική γλώσσα, Plato and Theodoret: The Christian Appropriation of Platonic Philosophy and the Hellenic Intellectual Resistance (Cambridge University Press 2008) και Adical Platonism in Byzantium: Illumination and Utopia in Gemistos Plethon (Cambridge University Press 2011).