Η ζωγραφική και γενικώς η τέχνη ως μέσον έκφρασης των ανθρώπων είναι χαρακτηριστικό του ανθρώπινου γένους άμα τη εμφανίσει του. Το Βλέπουμε από τις τοιχογραφίες των σπηλαίων από την παλαιολιθική εποχή. Περνούσε από την φάση της παραστατικής έκφρασης στην ανεικονικη όπως έχουμε δείγματα από εποχές γραμμικής διακόσμησης και ξαναγύριζε στην παραστατική με ακόμη μεγαλύτερη δεξιοτεχνία και γνώση . Αν και τα ζώα φαίνεται να μην αντιλαμβάνονται τις ζωγραφικές εικόνες, λέγεται ότι ο ζωγράφος Ζεύξης στην αρχαία Ελλάδα είχε ζωγραφίσει ένα κάνιστρο με σταφύλια , τόσο αληθοφανές που τα πουλιά χτυπούσαν επάνω στην ζωγραφική νομίζοντας ότι θα αρπάξουν κάποια ρογα.
Η τέχνη συμβαδίζει επισης με την επιστήμη , όταν οι ιμπρεσιονιστές άρχισαν να κατακερματιζουν τις φόρμες σε μικρές πινελιές ήταν και η αρχή που έγινε η ανακάλυψη στην επιστήμη ότι η ύλη δεν είναι ενιαία αλλά αποτελείται από μικρότερα σωματίδια αν και είχε προηγηθεί ο Δημόκριτος στην αρχαιότητα αλλά τότε δόθηκε η προσοχή και η έρευνα . Σήμερα βρισκόμαστε σε μια καινούρια φάση της τέχνης που είναι πολύ νωρίς για να πούμε με βεβαιότητα τι συμβαίνει ας δούμε όμως στη συνέχεια πως βλέπουν το έργο τους οι τρεις αυτοί αξιόλογοι καλλιτέχνες.
Αθανάσιος Βακιρτζής
Ζωγραφίζω συνθέσεις εκ του φυσικού, αντικείμενα αρχέγονα που υπήρχαν και θα υπάρχουν αναλλοίωτα, μαζί με άλλα που δεν υπήρχαν στο παρελθόν, βρίσκονται στο τώρα και στο μέλλον. Θα εξελιχθούν, θα αλλάξουν ή θα καταργηθούν . Συνυπάρχουν όλα μαζί όπως ο άνθρωπος συνυπάρχει με την τεχνολογία και γενικώς με τα έργα του, που θεραπεύουν τις εκάστοτε ανάγκες του .
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ταπεινά αντικείμενα που δεν θα τα πρόσεχε κανένας ως αισθητικά , αξιοποιώντας την εικόνα τους, κάνω το θεατή να τα προσέξει και να σταθούνε πλάι σε αρχέγονα σχήματα που είναι αναμφισβήτητης αξίας.
Αυτή είναι για μένα μια από τις δυνάμεις της τέχνης . Μέσα στην αναταραχή του θετικισμού στην σημερινή εποχή και στην προτεραιότητα της πολυτέλειας και της πλεονεξίας , αξιόμαχη νομίζω ότι είναι η ζωγραφική της ευαισθησίας να σταθεί απέναντι . Τα έργα μου στην έκθεση στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη έχουν πλοκή που νικάει τον φόβο στην εντέλεια. Υπέρτερη είναι του φόβου η γρήγορη και δυναμική γραφή μου. Τα έργα είναι με υγιή βηματισμό φτιαγμένα και αναζωογονούν το θάρρος .
Γιάννης Βακιρτζής
Σαν ένα άλογο που τροχάζει ανάμεσα σε κοιλάδες και υψώματα η ζωγραφική μου φαίνεται, επιτρέποντας πλατιές κινήσεις . Τελετουργική προσφορά, εισβάλλοντας σε χόρτα χρυσά , που διώχνουν την ξένη λάσπη. Στη έκθεση κάνω εισήγηση στον αέρα που περιβάλλει τη γη, για ένα σύνολο ατόμων που διασταυρώνονται με απελπισμένους . Το κέρδος και το όφελος που έχω είναι εκείνο που φωσφορίζει στο σκοτάδι. Κρασί μοιάζει η πράξη που γίνεται αντιληπτή στην εκτέλεση του έργου, όπως σε σκηνή θεάτρου. Ανάμεσα σε κοιλάδες και υψώματα η ζωγραφική μου φαίνεται σαν άλογο που τροχαζει.
Η γλώσσα τής ζωγραφικής είναι πανανθρώπινης κατανόησης από την παλαιολιθική εποχή έως σήμερα δεν χρειάστηκε μεταφραστές, δεν χρειάστηκε ειδικές εξηγήσεις . Απευθύνεται στο αισθητικό μας αίσθημα και είναι μέσον επικοινωνίας σε βάθος συναισθημάτων και ιδεών. Ο Καντίνσκι είχε πει ότι : “ Όσο ο κόσμος γύρω μας γίνεται πιο άσχημος τόσο η ζωγραφική θα γίνεται και πιο αφηρημένη.” Η δική μου δεν είναι εντελώς αφηρημένη δεν έχω δει ακόμα ως φαίνεται τον κόσμο τόσο άσχημο, αλλά ούτε και παριστάνει την πραγματικότητα ως έχει. Κάνω μετασχηματισμούς.
Μαρία Χαντζοπούλου Βακιρτζή
Τα έργα μου απαλλαγμένα από το κραυγαλέο και φανταχτερό, έχουνε μια υφή λεπτού και διαφανούς υφάσματος . Ανακουφισμενα από το φαρμάκι που προκαλεί πόνο . Αναπόφευκτα γίνεται μια εκσκαφή με τάση προς τα επάνω. Η θεματογραφία που παρουσιάζω στην πινακοθήκη Γρηγοριάδη δεν έχει έντονα συναισθήματα αγωνίας , εκνευρισμού ή παράφορου πάθους. Η αναταραχή που προκαλείται και ανεβαίνει σαν μέσα από σωλήνα, είναι το συναίσθημα του φανατισμού που ασκεί την πίεση για να γίνει αυτή η ύψωση της ανώμαλης διαστροφής που μερικές φορές υπάρχει στις ημέρες μας στην τέχνη.
Στην ζωγραφική μου ανύπαρκτη είναι τέτοια αναταραχή. Ωχ ! αυτή η αξιολόγηση ότι η όψη του ωραίου στην τέχνη είναι χωρίς περιεχόμενο διακόσμηση. Ο φόβος ότι είναι ένα πολύχρωμο πλουμίδι . Απαλλαγμένη είμαι από τον πυρετό αυτης της αγωνίας και κάνω απολύμανση από αυτές τις απόψεις .
Επιμέλεια Βιολέττα Υανού