Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών και επιμορφωτικών του δράσεων για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 και με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, το Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και της Νεότερης Ιστορίας της Μακεδονίας τιμά τους αγώνες των Ελλήνων για την ανεξαρτησία τους, αφιερώνοντας το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Μουσείου στα επαναστατικά κινήματα και τις ιστορικές και κοινωνικοπολιτιστικές εξελίξεις που συγκλόνισαν τη Μακεδονία τον 19ο αιώνα.
Παράλληλα με τη διεξαγωγή του προγράμματος, η επιστημονική ομάδα του Μουσείου ανέλαβε την επιμόρφωση και προετοιμασία των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας, μέσω των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.ΚΕ.Σ.), στη διδακτική προσέγγιση της ιστορίας του 1821 στο σχολείο.
Μέχρι σήμερα έχουν επιμορφωθεί 650 εκπαιδευτικοί όλων των σχολικών βαθμίδων και έχουν συμμετάσχει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα πάνω από 1000 μαθητές και μαθήτριες δημόσιων και ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων της Μακεδονίας.
Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες όλων των σχολικών βαθμίδων, από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο.
Μέσα από τη διαδραστική ξενάγηση στα κειμήλια και τα εκθέματα του Μουσείου και με τη σύμπραξη της τεχνολογίας, οι μαθητές και οι μαθήτριες καθοδηγούνται από τους ερμηνευτές του προγράμματος να προσεγγίσουν και να επεξεργαστούν δημιουργικά το πλούσιο ψηφιακό υλικό του Μουσείου σε μια σύγχρονη προσέγγιση της ιστορικής γνώσης στις πέντε (5) θεματικές της επανάστασης στη Μακεδονία: Η Ευρώπη και τα Βαλκάνια τον 19ο αιώνα – Τα επαναστατικά κινήματα και οι αγωνιστές στη Μακεδονία – Οι γυναίκες στην επανάσταση – Η ελληνορθόδοξη κοινότητα της Θεσσαλονίκης – Η εκπαίδευση.
Στο τέλος του προγράμματος, αναπλάθουν οι ίδιοι την εποχή μέσα από εικαστικές παραγωγές, κείμενα δημιουργικής γραφής και δραματοποιήσεις, όπως προτείνονται και στα φύλλα δραστηριοτήτων που συνοδεύουν το εκπαιδευτικό υλικό των σχολείων.
Επιστημονική επιμέλεια / σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος: Σταυρούλα Μαυρογένη, Αν. Καθηγήτρια ΠΑΜΑΚ – Διευθύντρια ΚΕΜΙΤ
Γενικός συντονισμός εκπαιδευτικού προγράμματος και δράσεων: Φανή Τσατσάια, Ιστορικός Τέχνης – Διευθύντρια ΙΜΜΑ
Τεκμηρίωση: Κωνσταντίνος Παπανικολάου, Ιστορικός – Επιστημονικός Συνεργάτης ΙΜΜΑ
Σχεδιασμός εκπαιδευτικού υλικού: Κατερίνα Τζαβάρα, Εκπαιδευτικός – Συγγραφέας, Εκπαιδευτικά Προγράμματα ΙΜΜΑ