Λενιώ Λιάτσου, μια σολίστ με ιδιαίτερη αγάπη για το ρεπερτόριο του 20ού και 21ου αιώνα, που εξερευνά γνωστά και άγνωστα μονοπάτια της σύγχρονης δημιουργίας. Ένα ρεσιτάλ πιάνου, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται ο Γιώργος Απέργης (Georges Aperghis, γενν. 1945), ο μεγάλος έλληνας συνθέτης που ζει και εργάζεται στο Παρίσι από το 1963.
Με συνδετικό κρίκο τις λιγότερο ή περισσότερο ορατές επιρροές της μουσικής του σε ευρωπαίους συνθέτες του καιρού μας, το πρόγραμμα της βραδιάς περιλαμβάνει επίσης πρελούδια για πιάνο του σύγχρονου δανού δημιουργού Christian Winther Christensen [Κρίστιαν Βίντερ Κρίστενσεν] (γενν. 1977), δύο από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καθώς και συνθέσεις του Γάλλου Gérard Pesson [Ζεράρ Πεσσόν] (γενν. 1958) και του Ιταλού Salvatore Sciarrino [Σαλβατόρε Σαρρίνο] (γενν. 1947).
Η εμφάνιση της Λενιώς Λιάτσου στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου (ώρα 8:30 μ.μ.) εντάσσεται στο πλαίσιο του κύκλου Vive la France!, ο οποίος πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος στο πλαίσιο του εορτασμού των 111 χρόνων από την ίδρυσή του.
«Μυστικοί διάλογοι»
Φανερές και κρυφές συνάφειες με το έργο του Γιώργου Απέργη
Η πιανίστρια Λενιώ Λιάτσου, αναζητώντας τα κοινά στοιχεία των συνθετών που επέλεξε για το πρόγραμμά του ρεσιτάλ της στο Μέγαρο, σημειώνει: «Η σημαντικότερη ίσως “κρυμμένη” επιρροή του Απέργη στη μουσική των άλλων τριών [Κρίστενσεν, Πεσσόν, Σαρρίνο] αφορά τη μονοχρωματική υφή –την εμμονική δηλαδή επανάληψη μιας μουσικής ιδέας, η οποία εμπλουτίζεται σταδιακά».
Το πρώτο μέρος αρχίζει με πέντε από τα Πρελούδια για πιάνο του Κρίστιαν Βίντερ Κρίστενσεν, ενός δυναμικά ανερχόμενου συνθέτη της νέας γενιάς. Σημειώνεται ότι τα Πρελούδια σε μι ελάσσονα και σε ρε μείζονα παρουσιάζονται σε πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα. Η δημιουργία του έργου Πρελούδια για πιάνο είναι σε εξέλιξη, καθώς ο μουσουργός άρχισε να τα συνθέτει το 2012 και θα το ολοκληρώσει στο άμεσο μέλλον όταν ο αριθμός τους θα φθάσει τα 24! Ο Κρίστενσεν σπούδασε στο Ανώτατο Εθνικό Ωδείο του Παρισιού και έχει συνεργαστεί με το ελληνικό σύνολο σύγχρονης μουσικής DissonArt, ιδρύτρια και βασικό μέλος του οποίου είναι η Λενιώ Λιάτσου.
Ακολουθεί το έργο La lumière n’a pas de bras pour nous porter (Το φως δεν έχει χέρια να μας σηκώσει) του γάλλου συνθέτη Ζεράρ Πεσσόν (γενν. 1958). Είναι αφιερωμένο στη μνήμη του φίλου και συναδέλφου του Πεσσόν, Ντομινίκ Τρονσέν (1961-1994), και γράφτηκε λίγες μέρες μετά τον θάνατό του. Ο τίτλος του έργου προέρχεται από ένα μονόστιχο ποίημα του Πιερ-Αλμπέρ Ζουρντάν. Τα τελευταία είκοσι χρόνια, η δημιουργία του Πεσσόν χαρακτηρίζεται από εμμονή στη σκηνική μουσική, γεγονός που τον συνδέει περισσότερο με τον Γιώργο Απέργη.
Το πρώτο μέρος του ρεσιτάλ θα ολοκληρωθεί με τη Σονάτα αρ. 2 για πιάνο του σημαντικού σικελού συνθέτη Σαλβατόρε Σαρρίνο (γενν. 1947). Γράφτηκε ανάμεσα στο 1979 και το 1983 και πρωτοπαρουσιάστηκε στις 9 Ιουνίου 1983 στον Φλωρεντινό Μουσικό Μάιο από τον Μασσιμιλιάνο Νταμερίνι, στον οποίο είναι αφιερωμένη. Έργα του Σαρρίνο, που είναι ουσιαστικά αυτοδίδακτος, ερμηνεύονται συχνά σε φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής και φιλοξενούνται τακτικότατα στο περίφημο Festival d’Automne του Παρισιού. Στις 27 Νοεμβρίου 2017 έγινε ειδικό αφιέρωμα στη μουσική του με αφορμή τη συμπλήρωση των 70 χρόνων του.
Το δεύτερο μέρος των «Μυστικών διαλόγων» συνεχίζεται αποκλειστικά με έργα του Γιώργου Απέργη, ενός από τους επιφανέστερους εκπροσώπους της σύγχρονης μουσικής διεθνώς, η εργογραφία του οποίου περιλαμβάνει σχεδόν 150 συνθέσεις. Ο Απέργης εστιάζει το ενδιαφέρον του στο σύγχρονο μουσικό θέατρο και στην ανθρώπινη φωνή, ενώ έχει γράψει και οργανικές συνθέσεις, στις οποίες συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων, έργα για σόλο πιάνο, για προετοιμασμένο πιάνο και ομιλία και για πιάνο και ηλεκτρονικά. Η Λενιώ Λιάτσου θα ερμηνεύσει το Les secrets élémentaires (Τα στοιχειώδη μυστικά, 1998) για σόλο πιάνο και το Dans le mur (Μέσα στον τοίχο, 2007) για πιάνο και ηλεκτρονικά.
Oι πληροφορίες αντλήθηκαν από το κείμενο του Γιώργου B. Μονεμβασίτη για το έντυπο πρόγραμμα του κύκλου Vive la France !
Λενιώ Λιάτσου
Έχει εμφανιστεί σε αίθουσες όπως το Κάρνεγκι Χολ, η Αίθουσα Πέρσελ, η Αίθουσα Συναυλιών στο Μπλάκχηθ, και στα φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ (Μπιεννάλε), του Αννόβερου, Klang της Κοπεγχάγης, του Μπαθ, στη σειρά για νέους καλλιτέχνες Park Lane Group, στο Φεστιβάλ Αθηνών και στο Spor του Ώρχους (Δανία). Έχει συμπράξει ως σολίστ με σημαντικές ορχήστρες της Ελλάδας και του εξωτερικού, ενώ οι ερμηνείες της έχουν λάβει θερμότατες κριτικές από τον διεθνή Τύπo (New York Times, The Guardian, Independent κ.ά.).
Το έντονο ενδιαφέρον της για τη σύγχρονη μουσική και το μουσικό θέατρο την έχει οδηγήσει σε συνεργασίες με συνθέτες και σκηνοθέτες διεθνούς κύρους: Beat Furrer, Γιώργος Απέργης, Μάνος Τσανγκάρης και Μιχαήλ Μαρμαρινός. Οι ηχογραφήσεις της (Naxos, Dissonance records/WDR, Λέσχη του Δίσκου, ORF, Godrec) έχουν αναμεταδοθεί από το Κρατικό Ραδιόφωνο της Αυστρίας, της Γερμανίας, της Σλοβενίας, της Ελλάδας και της Αυστραλίας. Είναι ιδρυτικό μέλος του dissonArt ensemble. Διδάσκει σύγχρονη μουσική στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Το πρόγραμμα
«Mυστικοί διάλογοι»
Christian Winther Christensen (γενν. 1977)
Πρελούδια για πιάνο και Max / MSP
Πρελούδιο σε μι ύφεση μείζονα
Πρελούδιο σε μι ύφεση ελάσσονα
Πρελούδιο σε μι ελάσσονα (α΄ εκτέλεση)
Πρελούδιο σε ρε μείζονα (α΄ εκτέλεση)
Πρελούδιο σε ντο μείζονα
Gérard Pesson (γενν. 1958)
La lumière n’a pas de bras pour nous porter
Salvatore Sciarrino (γενν. 1947)
Σονάτα αρ. 2 για πιάνο
Διάλειμμα
Georges Aperghis (γενν. 1945)
Les secrets élémentaires
Dans le mur για πιάνο και ηλεκτρονικά